Μια εναλλακτική όδευση για την ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη μελετά ο ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με τον ομόλογό του Διαχειριστή της Βουλγαρίας. Όπως ανέφερε, προ ημερών, μιλώντας σε δημοσιογράφους, στέλεχος του ΑΔΜΗΕ το καλώδιο θα ξεκινά από την Ελλάδα, θα περνά από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία για να φτάσει στις αγορές της Γερμανίας. Η νέα πρόταση αφού συμφωνηθεί θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, δεν έχει προχωρήσει ιδιαίτερα η ωρίμανση της αρχικής πρότασης, δηλαδή του Green Aegean Interconnector που σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα ξεκινά επί ελληνικού εδάφους στην Ήπειρο, θα ακολουθεί υποθαλάσσια διαδρομή στην Αδριατική, θα προσαιγιαλώνεται στις ακτές της Σλοβενίας και θα συνεχίζει στην Αυστρία κι έπειτα στη Νότια Γερμανία.
«Οι συζητήσεις που έγιναν στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. στο περιθώριο της ΔΕΘ), όταν ήρθε τότε ο υπουργός Οικονομικών υποθέσεων της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, δεν ήταν τόσο προωθητικές. Βέβαια εμείς στο επίπεδο των διαχειριστών συζητάμε και με τους δύο διαχειριστές που μοιράζονται τη Νότια Γερμανία, αλλά ακόμα οι συζητήσεις είναι σε ένα ώριμο επίπεδο. Για να προχωρήσει χρειάζεται να ευλογηθεί από τις κυβερνήσεις των κρατών. Η κυβέρνηση στη Γερμανία θα αλλάξει η Ελλάδα και θα επανεκκινήσουν οι προσπάθειες με τη νέα γερμανική κυβέρνηση. Ήδη έχουμε κάνει κάποιες επαφές και θα δούμε τι θα γίνει», σημειώνει το στέλεχος του Έλληνα Διαχειριστή.
Γι΄ αυτό το επιτελείο του ΑΔΜΗΕ «βλέπει» με τα στελέχη του Διαχειριστή της Βουλγαρίας και το εναλλακτικό σενάριο με τη χάραξη της νέα διασύνδεση να γίνεται ανατολικότερα και να φτάνει στην Ουγγαρία. «Η προσέγγιση της Κεντρικής Ευρώπης, μέσω Ουγγαρίας, έχει μεγάλο νόημα. Γι' αυτό συζητάμε με τους Βούλγαρους μια πιθανότητα προώθησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ενός εναλλακτικού άξονα Ελλάδας, Βουλγαρίας Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Γερμανίας.
Eξαγωγή ενέργειας από Υπεράκτια
Καταρχάς, τα δίκτυα στην Ανατολική Ευρώπη είναι πιο αδύναμα, σε σύγκριση με την Κεντρική και Δυτική και χρειάζονται ενίσχυση. Το βλέπουμε πως επηρεάζουν και τις τιμές. Επίσης, στην Ελλάδα είμαστε κορεσμένοι.
Όταν βάλουμε και υπεράκτια αιολικά, για να είμαστε κερδισμένοι πρέπει να εξάγουμε με εμπορικούς όρους, με διμερή συμβόλαια κτλ. Άρα η ιδέα είναι να βρούμε καταναλωτές στην Κεντρική Ευρώπη και να διοχετεύουμε εκεί την πράσινη ενέργεια. Τώρα από πού θα πάμε; Εξαρτάται», λέει η ίδια πηγή του ΑΔΜΗΕ.
Και προσθέτει: «Ο λόγος που αρχικά προτείναμε την Αδριατική είναι πολύ απλός. Το βλέπουμε κι εδώ. Για να κάνει κανείς μια υπέργεια γραμμή, τραβά τα βάσανα της ζωής του. Ενώ με μια υποβρύχια γραμμή τα πράγματα είναι ευκολότερα με το καθεστώς των απαλλοτριώσεων αδειοδοτήσεων κλπ. Αυτά συζητάμε με τους Βούλγαρους».
Δεν είναι απαραίτητα Reguleated Asset η διασύνδεση με την Γερμανία
Αναφερόμενος επιπλέον στο καλώδιο «Ελλάδας – Γερμανίας» επεσήμανε ότι πιθανότατα δεν απαιτείται να είναι Regulated Asset, όπως στην περίπτωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης «Ελλάδας-Κύπρου» που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές, μια απόφαση που όπως τόνισε, είναι πολιτική και ελήφθη το 2017.
«Για το καλώδιο Ελλάδας – Γερμανίας, θα κριθεί από τις αναλύσεις κόστους - οφέλους που θα πρέπει να γίνουν, αλλά η εμπορική λογική λέει ότι δεν θα είναι “regulated asset”. Ούτε το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου που θα μεταφέρει “πράσινη” ενέργεια από την Αφρική θα είναι ρυθμιζόμενο. Όταν στην Ελλάδα φτάσουμε τους στόχους ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και αν διασυνδεθούμε με την Αίγυπτο και τη Μέση Ανατολή θα υπάρχει πολλή φθηνή ενέργεια για να μεταφέρουμε, οπότε δεν θα χρειαστεί να είναι ρυθμιζόμενο το καλώδιο προς την Κεντρική Ευρώπη», υπογραμμίζει η αρμόδια πηγή του ΑΔΜΗΕ.
www.worldenergynews.gr
Νέα διασύνδεση μέσω Βουλγαρίας- Ρουμανίας - Ουγγαρίας για Γερμανία εξετάζει ο ΑΔΜΗΕ - Δεν θα είναι Ρυθμιζόμενο Έργο
Όταν βάλουμε και υπεράκτια αιολικά, για να είμαστε κερδισμένοι πρέπει να εξάγουμε με εμπορικούς όρους, με διμερή συμβόλαια