Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Νορβηγία: Συμφωνίες 1,6 δισ. δολ. για το πιο εκτεταμένο δίκτυο φυσικού αερίου στον κόσμο

Νορβηγία: Συμφωνίες 1,6 δισ. δολ. για το πιο εκτεταμένο δίκτυο φυσικού αερίου στον κόσμο

Οι συμμετέχοντες στο έργο

Το Υπουργείο Ενέργειας της Νορβηγίας έχει υπογράψει συμφωνίες αγοράς με 7 εταιρείες οι οποίες αποτελούν μέρος 3 κοινοπραξιών (JV) που κατέχουν «βασικά» μέρη του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της χώρας το οποίο είναι το πιο εκτεταμένο δίκτυο παγκοσμίως.

Έχουν συναφθεί συμφωνίες με τις A/S Norske Shell, CapeOmega, ConocoPhillips Skandinavia, Equinor Energy, Hav Energy NCS Gas, ORLEN Upstream Norway και Silex Gas Norway.

Οι 6 από τους 7 ιδιοκτήτες έχουν αποδεχθεί την πρόταση του κράτους να αγοράσουν το σύνολο των συμφερόντων τους στις 3 ΚΕ Nyhamna, Polarled και Gassled.

Η συμφωνία ύψους 18,1 δισεκατομμυρίων ΝΟΚ ή 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων απαιτεί τη συγκατάθεση του νορβηγικού κοινοβουλίου προτού τεθεί σε ισχύ.

αγωγός_φυσικού_αερίου.jpg

Οι εταιρείες που δέχτηκαν και αρνήθηκαν την προσφορά

Η North Sea Gas Infrastructure και η M Vest Energy δεν αποδέχθηκαν την προσφορά του κράτους για τα συμφέροντά τους στη Nyhamna και την Polarled αντίστοιχα.

Αντίθετα η Equinor Energy αποδέχτηκε την προσφορά, αλλά θα συνεχίσει να κατέχει μειοψηφικό μερίδιο στις δύο JVs.

Καθώς το κράτος επιθυμεί την πλήρη ιδιοκτησία των Nyhamna και Polarled, στοχεύει να αναλάβει τα υπόλοιπα συμφέροντα όταν λήξει η περίοδος άδειας χρήσης ή μέσω συμφωνίας πριν από αυτό.

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω τις εταιρείες για μια καλή, εποικοδομητική διαδικασία και για συμφωνίες που πιστεύω ότι ωφελούν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Είμαι πολύ χαρούμενος που βρήκαμε μια λύση που θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρη κρατική ιδιοκτησία της μεγάλης και σημαντικής υποδομής της Gassled», δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας Terje Aasland.

Σύμφωνα με τον Gassco, το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου περιλαμβάνει περισσότερα από 8.800 χιλιόμετρα χαλύβδινων σωλήνων, καθιστώντας το δίκτυο το πιο εκτεταμένο στον κόσμο.

Ο πρώτος αγωγός τοποθετήθηκε το 1977 και τώρα εξάγεται φυσικό αέριο από περισσότερα από 60 κοιτάσματα, καλύπτοντας περίπου το 25% της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην ΕΕ.

 

Η ιδιοκτησία του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου

Τα βασικά μέρη του εκτεταμένου συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου στη νορβηγική υφαλοκρηπίδα (NCS) ανήκουν στις εταιρείες Gassled, Nyhamna και Polarled των οποίων η ιδιοκτησιακή δομή είναι συνδυασμός του νορβηγικού κράτους (SDFI), των εταιρειών E&P και της υποδομής ενός σκοπού ιδιοκτήτες. Τέσσερις επιπλέον JVs—Haltenpipe, Valemon Rich Gas Pipeline, Utsira High Gas Pipeline και Vestprosess DA—δεν αποτελούσαν μέρος αυτών των συναλλαγών.

Οι περίοδοι αδειοδότησης μεγάλων τμημάτων της υποδομής που λειτουργεί με Gassled, λήγουν το 2028.

Δεδομένου ότι το Δημόσιο, το οποίο κατείχε τα βασικά μέρη της υποδομής ανάντη φυσικού αερίου μέχρι το 2013 (έχει δικαίωμα επαναφοράς στο τέλος της περιόδου άδειας), η πρόθεση να το επικαλεστεί ανακοινώθηκε το 2023.

Με βάση αυτό, το υπουργείο ξεκίνησε συζητήσεις με τους σημερινούς ιδιοκτήτες τον Απρίλιο του 2023.

Οι ιδιοκτήτες ζήτησαν την εξαγορά από το κράτος πριν λήξουν οι άδειες, δίνοντάς τους δικαίωμα αποζημίωσης.

Το κράτος συμφώνησε και το υπουργείο έστειλε μια προσφορά στις 5 Ιουλίου 2024, να αγοράσει όλα τα συμφέροντά τους σε Gassled, Nyhamna και Polarled JV με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Όπως εξηγήθηκε, η προσφορά στην Equinor υποβλήθηκε σε επαρκής βαθμός αποδοχής από τις άλλες εταιρείες για να διασφαλιστεί ότι τα συμφέροντα των χρηστών εκπροσωπούνται σε περιπτώσεις πολυμερούς ιδιοκτησίας.

Στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο διαβεβαίωσε το κοινό ότι η κρατική ιδιοκτησία δεν επηρεάζει τη ρύθμιση του κλάδου, σημειώνοντας ότι τα κύρια χαρακτηριστικά της ρύθμισης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου θα συνεχιστούν.

 

Τι θα γίνει μετά το πέρας της περιόδου άδειας

Μετά τη λήξη της περιόδου άδειας, οι ιδιοκτήτες εμπορικών υποδομών δεν θα έχουν πλέον τα ίδια κίνητρα για δέσμευση κεφαλαίων, καθώς τα τιμολόγια αντικατοπτρίζουν αποδόσεις μεγάλων ιστορικών επενδύσεων.

Η Petoro θα συνεχίσει ως κάτοχος της άδειας και θα διαχειρίζεται τις μετοχές της SDFI για λογαριασμό του νορβηγικού κράτους.

Επιπλέον θα της δοθεί ξεχωριστή εντολή να διαχειρίζεται την ιδιοκτησία της υποδομής φυσικού αερίου σύμφωνα με την πολιτική πετρελαίου της χώρας.

Η εταιρεία θα διαχειρίζεται την υποδομή φυσικού αερίου ξεχωριστά από το χαρτοφυλάκιό της για να αποφευχθεί η παρεμβολή των μεριδίων SDFI στις άδειες παραγωγής στη λήψη των αποφάσεών της.

Η Gassco θα παραμείνει ως φορέας εκμετάλλευσης και θα χρησιμοποιεί παρόχους τεχνικών υπηρεσιών.

Επιπλέον, η αλλαγή δεν θα επηρεάσει την πολιτική που σχετίζεται με οποιαδήποτε άλλη πιθανή μελλοντική υποδομή μεταξύ Νορβηγίας και υπόλοιπης Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των αγωγών για τη μεταφορά CO2 ή υδρογόνου.

Ήδη εξετάζεται μια τέτοια επιλογή για μια αλυσίδα αξίας υδρογόνου μεταξύ Νορβηγίας και Γερμανίας (τεχνικά είναι δυνατό σύμφωνα με μελέτη σκοπιμότητας).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης