Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Αλουμίνα: Ράλι τιμών στα 830 δολ - Οι εκτιμήσεις των μεγάλων παικτών (Reuters)

Αλουμίνα: Ράλι τιμών στα 830 δολ - Οι εκτιμήσεις των μεγάλων παικτών  (Reuters)
Οι διαταραχές στις προμήθειες βωξίτη από τη Γουινέα και τη Βραζιλία και οι αναστολές παραγωγής στην Αυστραλία συνέβαλαν στην αύξηση των τιμών της αλουμίνας κατά 70% φέτος
Η είσοδος νέων προμηθειών βωξίτη για την δημιουργία αλουμίνας το 2025 αναμένεται να ισορροπήσει ενδεχομένως το ράλι των τιμών του μετάλλου που χρησιμοποιείται στην παραγωγή αλουμινίου.

Σήμερα, η τιμή της αλουμίνας στο LME έχει ανέβει στα 830 δολάρια.

Οι υψηλότερες τιμές αλουμίνας εκτός Κίνας μετέτρεψαν φέτος την κορυφαία παραγωγό και καταναλωτή σε καθαρό εξαγωγέα από εισαγωγέα και αύξησαν τις τιμές του αλουμινίου, το οποίο χρησιμοποιείται στις μεταφορές, τις κατασκευές και συνολικά τη βιομηχανία.

Οι διαταραχές στις προμήθειες βωξίτη από τη Γουινέα και τη Βραζιλία και οι αναστολές παραγωγής στην Αυστραλία συνέβαλαν στην αύξηση των τιμών της αλουμίνας κατά 70% φέτος σε ένα ρεκόρ 5.645 γουάν (779,77 δολάρια) ανά μετρικό τόνο στο Χρηματιστήριο της Σαγκάης.

Οι τιμές του αλουμινίου έχουν αυξηθεί κατά περίπου 7% φέτος.

«Δεν φαίνεται να υπάρχει τέλος σε αυτή τη στενότητα της αλουμίνας, όχι άμεσα τουλάχιστον», δήλωσε ο Eivind Kallevik, διευθύνων σύμβουλος της νορβηγικής εταιρείας παραγωγής αλουμινίου Hydro.

«Τα νέα διυλιστήρια αλουμίνας που αναμένεται να ξεκινήσουν στην Ινδονησία και την Ινδία θα προσθέσουν περισσότερους τόνους στην αγορά».

Οι παγκόσμιες προμήθειες αλουμίνας ανήλθαν πέρυσι σε 140 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με το Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, αμετάβλητες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ περισσότερες προμήθειες βρίσκονται στα σκαριά.

Στην Κίνα, περισσότεροι από 13 εκατομμύρια τόνοι νέου βωξίτη αναμένεται να μπουν στην αγορά, σύμφωνα με το Shanghai Metals Market (SMM).

Στην Ινδία, η Vedanta σχεδιάζει να επενδύσει σε εργοστάσιο με ετήσια δυναμικότητα 6 εκατομμυρίων τόνων αλουμίνας έως το 2026.

Στη Γουινέα, βραχίονας της Emirates Global Aluminium σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα διυλιστήριο αλουμίνας 2 εκατομμυρίων τόνων ετησίως, το οποίο αναμένεται να ανοίξει τον Σεπτέμβριο του 2026.

Και στην Ινδονησία, δύο κρατικές εταιρείες σχεδιάζουν να διπλασιάσουν τη δυναμικότητα του διυλιστηρίου τους στην επαρχία West Kalimantan σε 2 εκατομμύρια τόνους, αλλά δεν έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Εν τω μεταξύ, οι αυξημένες τιμές αλουμίνας και τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους αναμένεται να δώσουν περαιτέρω κίνητρα για τη χρήση της παραγωγικής ικανότητας της Κίνας, αυξάνοντας την προσφορά.

Η δυναμικότητα αλουμίνας της Κίνας, ύψους 102,7 εκατομμυρίων τόνων, χρησιμοποιείται σε ποσοστό 83,6%, σύμφωνα με το SMM.

«Οι παραγωγοί αλουμίνας έχουν δείξει μεγάλη προθυμία να διατηρήσουν υψηλό ρυθμό λειτουργίας φέτος ωθούμενοι από τα υψηλά περιθώρια κέρδους», δήλωσαν οι αναλυτές του κρατικά υποστηριζόμενου ερευνητικού οίκου Antaike της Κίνας.

Πλεόνασμα

Οι εξαγωγές αλουμίνας της Κίνας από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο αυξήθηκαν κατά 33% από την ίδια περίοδο πέρυσι σε 123,57 εκατομμύρια τόνους, αποκομίζοντας μέση τιμή 541 δολάρια ανά τόνο, περίπου 10% περισσότερο από την τιμή στο χρηματιστήριο της Σαγκάης την ίδια περίοδο.

Ορισμένοι αναλυτές, βλέποντας μια διαφαινόμενη υπερπροσφορά, προβλέπουν χαμηλότερες τιμές αλουμίνας για το 2025.

Η UBS προβλέπει μέση τιμή 3.600 γουάν τον τόνο το 2025, ενώ η Antaike την τοποθετεί στα 4.000 γουάν τον τόνο.

«Αναμένουμε ότι η αγορά αλουμίνας της Κίνας θα εισέλθει σε πλεόνασμα προσφοράς από τον Φεβρουάριο και η τιμή θα διολισθήσει ως αποτέλεσμα», δήλωσε η Sharon Ding, επικεφαλής του τμήματος βασικών υλικών Κίνας της UBS.

Στην Κίνα, το SMM αναμένει ότι η αγορά θα στραφεί σε πλεόνασμα 960.000 τόνων το 2025 από έλλειμμα 235.000 τόνων φέτος, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η UBS αναμένει πλεόνασμα 890.000 τόνων το 2025 μετά από έλλειμμα 920.000 τόνων το 2024.

Τα πλεονάσματα το 2025 είναι πιθανό να είναι υψηλότερα εάν η αύξηση της ζήτησης επιβραδυνθεί λόγω του κυβερνητικού ανώτατου ορίου παραγωγής αλουμινίου ύψους 45,5 εκατομμυρίων τόνων.

Οι ανησυχίες

Τα φετινά ελλείμματα αλουμίνας οφείλονται σε πολλαπλούς παράγοντες.

Η αμερικανική εταιρεία παραγωγής αλουμινίου Alcoa έκλεισε το αυστραλιανό διυλιστήριο Kwinana, με ετήσια δυναμικότητα 2,19 εκατ. τόνων, το δεύτερο τρίμηνο.

Τον Μάιο, η Rio Tinto κήρυξε ανωτέρα βία στην αλουμίνα από τα διυλιστήριά της στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας.

«Ορισμένες μεγάλες πηγές αλουμίνας έχουν χαθεί φέτος, συμπεριλαμβανομένης της Rio Tinto, η οποία δεν αναμένεται να επανέλθει σε κανονική παραγωγή μέχρι κάποια στιγμή στις αρχές του επόμενου έτους», δήλωσε ο αναλυτής της Liberum Tom Price.

Την περασμένη εβδομάδα, η Alcoa σταμάτησε τις αποστολές βωξίτη από το λιμάνι Juruti της Βραζιλίας λόγω ενός ακυβέρνητου πλοίου, αυξάνοντας τη νευρικότητα σε μια αγορά που είχε ήδη τρομάξει από τις διακοπές των εξαγωγών από τη Γουινέα.

Οι πλημμύρες στη Γουινέα νωρίτερα φέτος περιόρισαν τα φορτία βωξίτη, τα οποία και πάλι διαταράχθηκαν από τα τελωνεία που ανέστειλαν τις εξαγωγές της Guinea Alumina Corporation (GAC), θυγατρικής της Emirates Global Aluminium (EGA).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης