BNES: «Μπλόκο» στην κατασκευή του Διαδρόμου 8 Μαύρης Θάλασσας - Αδριατικής

BNES: «Μπλόκο» στην κατασκευή του Διαδρόμου 8 Μαύρης Θάλασσας - Αδριατικής

Γεωπολιτικά συμφέροντα επηρεάζουν καθοριστικά την υλοποίηση τέτοιων έργων - Το επενδυτικό ενδιαφέρον στη σιδηροδρομική γραμμή του Διαδρόμου 10

Όνειρο ήταν και πάει η κατασκευή του Διαδρόμου 8 που θα συνέδεε Ιταλία, Αλβανία, Σκόπια και Βουλγαρία.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του βουλγαρικού πρακτορείου ειδήσεων BNES, ο Γκόραν Βέσιτς (Σέρβος Υπουργός Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών), παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση του Αλεξάντερ Βούτσιτς έχει παίξει ρόλο στην παύση της κατασκευής του Διαδρόμου 8 ο οποίος θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αδριατική.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τον διάδρομο που συνδέει τη Βουλγαρία με την  Αλβανία, όπως και εκείνον από τη Ρουμανία προς την Ελλάδα. Καταφέραμε να αποτρέψουμε αυτή την εξέλιξη, με την απόφαση του Αλεξάντερ Βούτσιτς να επενδύσει η Σερβία στη σιδηροδρομική γραμμή του Διαδρόμου 10.

Η Σερβία πρέπει να αγωνιστεί ώστε να αποτελέσει κεντρικό σημείο διέλευσης όλων των σιδηροδρομικών γραμμών», δήλωσε ο Βέσιτς.

Το πρακτορείο BGNES υπενθυμίζει ότι η πρώτη απόφαση της κυβέρνησης του Χρίστιαν Μίτσκοσκι στα Σκόπια ήταν η διακοπή της κατασκευής του Διαδρόμου 8.

Ο δεξιός συνεργάτης του Μίτσκοσκι, Αλεξάντερ Νικολόσκι, προσπάθησε να κατευθύνει τα ευρωπαϊκά κονδύλια που προορίζονταν για τον Διάδρομο 8, προς τον Διάδρομο 10, σύμφωνα με το βουλγαρικό πρακτορείο ειδήσεων.

Ο Διάδρομος 8 είχε αρχικά σχεδιαστεί στο πλαίσιο του Πανευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης της Κρήτης το 1994.

Παρόλο που ο Διάδρομος 8 θεωρείται σημαντικός για την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης και τη βελτίωση των μεταφορών, η μη ολοκλήρωσή του μέχρι σήμερα υποδεικνύει την πολυπλοκότητα της κατάστασης.

Η στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και οι οικονομικές ευκαιρίες που παρουσιάζει το έργο δεν ήταν αρκετές για να ξεπεραστούν τα εμπόδια, ενώ η ανάπτυξη δικτύων άλλων χωρών φαίνεται να έχει προτεραιότητα.

 

Περιεχόμενο σχεδίου

Το σχέδιο προέβλεπε τη χρηματοδότηση και ολοκλήρωσή του μέσα σε 15 χρόνια.

Παρόλα αυτά ο διάδρομος παρέμεινε σε δεύτερη μοίρα λόγω της ανάπτυξης δικτύων Ανατολής-Δύσης βορειότερα της Μεσογείου που ευνοήθηκαν από τις επενδύσεις της Κίνας στις υποδομές και λόγω της προτεραιότητας που δόθηκε στα δίκτυα Βορρά-Νότου.

Η βασική διαδρομή του Διαδρόμου 8 περιλαμβάνει λιμάνια, αεροδρόμια, πολυτροπικούς κόμβους, οδούς και σιδηροδρομικές γραμμές, συνολικού μήκους 1270 χιλιομέτρων σιδηροδρόμου και 960 χιλιομέτρων οδικών δικτύων.

Ο διάδρομος ξεκινά από τα νότια ιταλικά λιμάνια του Μπάρι και του Μπρίντιζι, περνά από τα αλβανικά λιμάνια του Δυρραχίου και της Αυλώνας και συνεχίζει μέσα από τις πρωτεύουσες Τίρανα, Σκόπια και Σόφια, φτάνοντας στα βουλγαρικά λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Μαύρη Θάλασσα.

Αν και ο Διάδρομος 8 σχεδιάστηκε με στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της συνεργασίας μεταξύ των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι πολιτικές και οικονομικές προτεραιότητες οδήγησαν σε καθυστερήσεις. Ειδικότερα, οι εντάσεις γύρω από τη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων και η στρατηγική επιλογή της Σερβίας να επενδύσει στον Διάδρομο 10 δείχνουν ότι τα γεωπολιτικά συμφέροντα επηρεάζουν καθοριστικά την υλοποίηση τέτοιων έργων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης