«Πράσινο φως» για την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης
Οριστικοποιήθηκε η αλλαγή σχεδιασμού για το οδικό έργο «Μπράλος – Άμφισσα», μήκους 30,7 χιλιομέτρων, που θα ενώσει την κεντρική με τη δυτική Ελλάδα φτάνοντας στην Ιόνια Οδό, τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και από εκεί ως την Πελοπόννησο. Ο άξονας θα αποκτήσει τελικά δίδυμες σήραγγες, μήκους 2,2 χλμ., αντί για δύο κλασικές σήραγγες διπλής κυκλοφορίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια των μετακινήσεων και η ανθεκτικότητα.
Τον νέο σχεδιασμό επισφράγισε απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, που έδωσε το «πράσινο φως» για την υπογραφή με την ανάδοχο ΑΒΑΞ συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 69,25 εκατ. ευρώ. Η αλλαγή αποφασίστηκε βάσει της μελέτης Τεκμηρίωσης της Κλιματικής Ανθεκτικότητας του έργου, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της υφιστάμενης σύμβασης, δαπάνης 256,87 εκατ. ευρώ, ώστε να ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021 – 2027».
Σε αυτήν επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα παύσης λειτουργίας του έργου, όταν θα γίνονται εργασίες συντήρησης ή εξαιτίας κάποιου ατυχήματος. Για την απρόσκοπτη, λοιπόν, κυκλοφορία στον άξονα, προτάθηκε η κατασκευή δύο δίδυμων σηράγγων, μίας κατεύθυνσης κυκλοφορίας η κάθε μία με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, ώστε να θωρακιστεί η ασφάλεια των χρηστών, του προσωπικού, αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος.
Η νέα τεχνική λύση
Η τεχνική αυτή λύση παρουσιάζει 15 φορές υψηλότερη διαθεσιμότητα έναντι της «συμβατικής» λύσης, δηλαδή της μίας σήραγγας διπλής κατεύθυνσης. Αυτή αφενός επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εντός της μίας σήραγγας με παράλληλη κυκλοφορία στην άλλη. Αφετέρου, δε, εξασφαλίζει την δυνατότητα διεκπεραίωσης της κυκλοφορίας στις περισσότερες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων, ενώ αποτρέπει το ενδεχόμενο μετωπικών συγκρούσεων.
Όπως σημειώνεται, μάλιστα, στην υπουργική απόφαση, η εξασφάλιση της λειτουργίας του νέου οδικού άξονα «Μπράλος – Άμφισσα» σε περιπτώσεις απρόβλεπτων συμβάντων ή προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης δε μπορεί πλέον να βασίζεται στην ενναλακτική διαδρομή μέσω της παλαιάς οδού, καθώς αυτή λόγω της γεωμορφολογίας, των μειωμένων γεωμετρικών της χαρακτηριστικών και της ελλιπούς συντήρησης που πιθανόν θα έχει (λόγω της μη καθημερινής χρήσης της) θα παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα.
Η συστηματική χρήση της υφιστάμενης σήμερα οδού λόγω συντήρησης των σηράγγων ή συμβάντων στην περιοχή των σηράγγων (ατυχήματα, αποχιονισμοί κλπ) θα αλλοιώσει τους στόχους του έργου όπως το ανθρακικό αποτύπωμα.
Οι μελέτες ανασχεδιασμού των σηράγγων Σ1 και Σ2 που περιλαμβάνονται στο έργο έχουν ήδη υποβληθεί από τις αρχές Αυγούστου. Αυτές προτείνουν την αντικατάσταση των σηράγγων αμφίδρομης κυκλοφορίας και των συνοδών τους σηράγγων διαφυγής (οι οποίες κινούνταν παράλληλα στην αμφίδρομης κυκλοφορίας σήραγγα) με διαχωρισμένες σήραγγες μονής κατεύθυνσης δύο λωρίδων κυκλοφορίας η κάθε μία. Η συνολική δαπάνη της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου ανέρχεται σε 69,25 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί σε ποσοστό αύξησης 26,97% της αρχικής σύμβασης.
www.worldenergynews.gr