Η μεγάλη διαφορά για τους χρήστες της Αττικής Οδού θα φανεί από την ερχόμενη Κυριακή, αφού το διόδιο τέλος θα μειωθεί στα 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ σήμερα
Ο κύβος για την αλλαγή σελίδας της Αττικής Οδού ερρίφθη, όμως οι προϋποθέσεις που πρέπει να κλείσουν ως τα μεσάνυχτα της 6ης Οκτωβρίου είναι πολλές και πολύπλοκες. Σήμερα, η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης μπαίνει στην ολομέλεια της Βουλής προς ψήφιση, δρομολογώντας τη διαδοχή από τον παλαιό στον νέο παραχωρησιούχο, αλλά και την είσπραξη του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ που θα απομειώσει το δημόσιο χρέος κατά σχεδόν 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.
Δεδομένου ότι οι τελικές αποφάσεις ελήφθησαν στις 20 Σεπτεμβρίου, δηλαδή λίγες ημέρες μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και μόλις δύο εβδομάδες πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, όλες οι πλευρές πρέπει να υπερβούν εαυτούς.
Πρόκειται για ένα στοίχημα που έβαλε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να μην χρειαστούν μεταβατικές λύσεις.
Η μεγάλη διαφορά, πάντως, για τους χρήστες της Αττικής Οδού θα φανεί από την ερχόμενη Κυριακή, αφού το διόδιο τέλος θα μειωθεί στα 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ σήμερα. Για τους συνδρομητές της Αττικής Οδού, παρότι σε επίπεδο διαδικασιών που θα απαιτηθούν μεταξύ παλιού και νέου παραχωρησιούχου, αλλά και των τραπεζών όπου τηρούνται οι σχετικοί λογαριασμοί, οι χρήστες του e-pass θα περάσουν αυτόματα στη Νέα Αττική Οδό.
Κλιμακωτά διόδια μετά το πέμπτο έτος
Για οποιαδήποτε αλλαγή στο διόδιο τέλος, που μπορεί να γίνει μετά την πρώτη πενταετία, αλλά και για νέους κόμβους ή σταθμούς διοδίων, σε κάθε περίπτωση η πρόταση του παραχωρησιούχου δεν μπορεί να εφαρμοσθεί εάν δεν λάβει την έγκριση του δημοσίου. Πάντως, όπως προβλέπει η νέα σύμβαση παραχώρησης, για να αποφευχθούν φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ο ανάδοχος μπορεί να προτείνει κλιμακωτά διόδια μετά το πέμπτο έτος.
Αυτά θα μπορούν αν στηρίζονται στις ώρες αιχμής ή να αφορούν τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, ή ακόμα και ανά σταθμούς διοδίων. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν θα μπορεί το μέσο ωριαίο τέλος να υπερβαίνει το βασικό διόδιο, ενώ κατά τις ώρες αιχμής το τέλος διοδίου δεν θα πρέπει να ξεπεράσει το 30% του βασικού τέλους διοδίου.
Ως προϋποθέσεις αυτής της πρότασης, ορίζονται οι εξής: η μέση ωριαία ταχύτητα κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και κατά τη διάρκεια της πρωινής και απογευματινής αιχμής (διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών) να πέφτει κάτω από 45 χλμ./ώρα για 30 ημέρες εντός ενός συνεχόμενου εξαμήνου, της θερινής περιόδου (15/06-31/08) μη συμπεριλαμβανομένης, και σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα τμήματα μεταξύ ανισόπεδων κόμβων: Δουκίσσης Πλακεντίας-Αθηνών-Λαμίας, Παπάγου-Αγίας Παρασκευής, Φυλής-Αθηνών-Λαμίας, Λεονταρίου-Δουκίσσης Πλακεντίας. Για να εγκριθεί από το δημόσιο, θα πρέπει να έχει και το «ΟΚ» του ανεξάρτητου μηχανικού και της DGMove.
Οι συμβατικές αιρέσεις
Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει μία σειρά απαιτητικών αιρέσεων για τη διαδοχή του άξονα ως την Κυριακή, μεταξύ των οποίων, θα πρέπει δημόσιο και παραχωρησιούχος να υπογράψουν το πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής. Μία κρίσιμη προϋπόθεση καθώς η μη πλήρης και ορθή αποτύπωση της σημερινής κατάστασης του άξονα, λειτουργικά και τεχνικά, θα αφήνει περιθώρια διεκδικήσεων.
Επίσης, να έχει δοθεί στον παραχωρησιούχο το επικαιροποιημένο μητρώο μεταβιβαζόμενων περιουσιακών στοιχείων. Κατά την ημέρα της έναρξης της περιόδου παραχώρησης, θα πρέπει να παραδοθούν υπογεγραμμένες οι συμβάσεις παροχής υπηρεσιών από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Επίσης, θα πρέπει να έχουν προσκομιστεί επικυρωμένα αντίγραφα των ασφαλιστικών συμβάσεων που έχει υπογράψει ο παραχωρησιούχος.
Ως προς τη χρηματοδότηση, τώρα, θα πρέπει να έχουν προσκομιστεί η εγγυητική επιστολή δεσμευτικής επένδυσης και οι εγγυητικές καλής εκτέλεσης λειτουργίας και συντήρησης. Επίσης, οι δανειστές θα πρέπει να υποβάλλουν επιστολή με την οποία και θα βεβαιώνουν ότι οι καθορισμένες δανειακές συμβάσεις του αναδόχου είναι σε πλήρη ισχύ, καθώς και η ικανοποίηση όλων των όρων και προϋποθέσεων που προβλέπονται για την εκταμίευση ποσών.
Σε κάθε περίπτωση, η έναρξη της περιόδου παραχώρησης ορίζεται εντός προθεσμίας πέντε μηνών από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του νέου παραχωρησιούχου, ξεκινώντας δηλαδή να μετράει από την 12η Σεπτεμβρίου 2024.
Εντωμεταξύ, από τις 12/09/2024, κατά την ημέρα δηλαδή της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν συναφθεί και οι απαραίτητες συμβάσεις του νέου παραχωρησιούχου με τους υπεργολάβους που αναλαμβάνουν τη νέα παραχώρηση, καθώς και η μεταξύ τους σύμβαση διεπαφών (interface agreement), ήτοι:
- η ΤΕΡΝΑ ως βασικός υπεργολάβος συντήρησης έναντι συνολικού τιμήματος 154.067.868 ευρώ (τιμές 31/12/2022, αναθεωρούμενες βάσει ΔΤΚ)
- η ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ως βασικός υπεργολάβος λειτουργίας έναντι συνολικού τιμήματος 161.070.817 (τιμές 31/12/2022, αναθεωρούμενες βάσει ΔΤΚ)
Δεδομένου ότι οι τελικές αποφάσεις ελήφθησαν στις 20 Σεπτεμβρίου, δηλαδή λίγες ημέρες μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και μόλις δύο εβδομάδες πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, όλες οι πλευρές πρέπει να υπερβούν εαυτούς.
Πρόκειται για ένα στοίχημα που έβαλε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να μην χρειαστούν μεταβατικές λύσεις.
Η μεγάλη διαφορά, πάντως, για τους χρήστες της Αττικής Οδού θα φανεί από την ερχόμενη Κυριακή, αφού το διόδιο τέλος θα μειωθεί στα 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ σήμερα. Για τους συνδρομητές της Αττικής Οδού, παρότι σε επίπεδο διαδικασιών που θα απαιτηθούν μεταξύ παλιού και νέου παραχωρησιούχου, αλλά και των τραπεζών όπου τηρούνται οι σχετικοί λογαριασμοί, οι χρήστες του e-pass θα περάσουν αυτόματα στη Νέα Αττική Οδό.
Κλιμακωτά διόδια μετά το πέμπτο έτος
Για οποιαδήποτε αλλαγή στο διόδιο τέλος, που μπορεί να γίνει μετά την πρώτη πενταετία, αλλά και για νέους κόμβους ή σταθμούς διοδίων, σε κάθε περίπτωση η πρόταση του παραχωρησιούχου δεν μπορεί να εφαρμοσθεί εάν δεν λάβει την έγκριση του δημοσίου. Πάντως, όπως προβλέπει η νέα σύμβαση παραχώρησης, για να αποφευχθούν φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ο ανάδοχος μπορεί να προτείνει κλιμακωτά διόδια μετά το πέμπτο έτος.
Αυτά θα μπορούν αν στηρίζονται στις ώρες αιχμής ή να αφορούν τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, ή ακόμα και ανά σταθμούς διοδίων. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν θα μπορεί το μέσο ωριαίο τέλος να υπερβαίνει το βασικό διόδιο, ενώ κατά τις ώρες αιχμής το τέλος διοδίου δεν θα πρέπει να ξεπεράσει το 30% του βασικού τέλους διοδίου.
Ως προϋποθέσεις αυτής της πρότασης, ορίζονται οι εξής: η μέση ωριαία ταχύτητα κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και κατά τη διάρκεια της πρωινής και απογευματινής αιχμής (διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών) να πέφτει κάτω από 45 χλμ./ώρα για 30 ημέρες εντός ενός συνεχόμενου εξαμήνου, της θερινής περιόδου (15/06-31/08) μη συμπεριλαμβανομένης, και σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα τμήματα μεταξύ ανισόπεδων κόμβων: Δουκίσσης Πλακεντίας-Αθηνών-Λαμίας, Παπάγου-Αγίας Παρασκευής, Φυλής-Αθηνών-Λαμίας, Λεονταρίου-Δουκίσσης Πλακεντίας. Για να εγκριθεί από το δημόσιο, θα πρέπει να έχει και το «ΟΚ» του ανεξάρτητου μηχανικού και της DGMove.
Οι συμβατικές αιρέσεις
Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει μία σειρά απαιτητικών αιρέσεων για τη διαδοχή του άξονα ως την Κυριακή, μεταξύ των οποίων, θα πρέπει δημόσιο και παραχωρησιούχος να υπογράψουν το πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής. Μία κρίσιμη προϋπόθεση καθώς η μη πλήρης και ορθή αποτύπωση της σημερινής κατάστασης του άξονα, λειτουργικά και τεχνικά, θα αφήνει περιθώρια διεκδικήσεων.
Επίσης, να έχει δοθεί στον παραχωρησιούχο το επικαιροποιημένο μητρώο μεταβιβαζόμενων περιουσιακών στοιχείων. Κατά την ημέρα της έναρξης της περιόδου παραχώρησης, θα πρέπει να παραδοθούν υπογεγραμμένες οι συμβάσεις παροχής υπηρεσιών από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Επίσης, θα πρέπει να έχουν προσκομιστεί επικυρωμένα αντίγραφα των ασφαλιστικών συμβάσεων που έχει υπογράψει ο παραχωρησιούχος.
Ως προς τη χρηματοδότηση, τώρα, θα πρέπει να έχουν προσκομιστεί η εγγυητική επιστολή δεσμευτικής επένδυσης και οι εγγυητικές καλής εκτέλεσης λειτουργίας και συντήρησης. Επίσης, οι δανειστές θα πρέπει να υποβάλλουν επιστολή με την οποία και θα βεβαιώνουν ότι οι καθορισμένες δανειακές συμβάσεις του αναδόχου είναι σε πλήρη ισχύ, καθώς και η ικανοποίηση όλων των όρων και προϋποθέσεων που προβλέπονται για την εκταμίευση ποσών.
Σε κάθε περίπτωση, η έναρξη της περιόδου παραχώρησης ορίζεται εντός προθεσμίας πέντε μηνών από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του νέου παραχωρησιούχου, ξεκινώντας δηλαδή να μετράει από την 12η Σεπτεμβρίου 2024.
Εντωμεταξύ, από τις 12/09/2024, κατά την ημέρα δηλαδή της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν συναφθεί και οι απαραίτητες συμβάσεις του νέου παραχωρησιούχου με τους υπεργολάβους που αναλαμβάνουν τη νέα παραχώρηση, καθώς και η μεταξύ τους σύμβαση διεπαφών (interface agreement), ήτοι:
- η ΤΕΡΝΑ ως βασικός υπεργολάβος συντήρησης έναντι συνολικού τιμήματος 154.067.868 ευρώ (τιμές 31/12/2022, αναθεωρούμενες βάσει ΔΤΚ)
- η ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ως βασικός υπεργολάβος λειτουργίας έναντι συνολικού τιμήματος 161.070.817 (τιμές 31/12/2022, αναθεωρούμενες βάσει ΔΤΚ)
www.worldenergynews.gr