Στις 23 Σεπτεμβρίου η προπαρασκευαστική συνάντηση στις Βρυξέλλες
Η λήξη στο τέλος του 2024 της σύμβασης Ρωσίας - Ουκρανίας για την τράνζιτ διέλευση ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του ουκρανικού συστήματος, προκαλεί ισχυρές ανησυχίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία θα πρέπει να διαμορφώσει νέες οδεύσεις αερίου για να διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού και να αποφύγει την εκδήλωση μιας νέας ενεργειακής κρίσης. Με δεδομένο μάλιστα ότι η ουκρανική πλευρά έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι διατεθειμένη να ανανεώσει τη σύμβαση η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι επιτακτικό να αναζητήσει άλλες λύσεις.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρά το γεγονός ότι στην παρούσα περίοδο υπολειτουργεί καθώς δεν έχουν οριστεί ακόμη οι νέοι Επίτροποι, επιδεικνύει έντονο ενδιαφέρον για τον λεγόμενο Κάθετο Διάδρομο (Vertical Corridor) φυσικού αερίου. Δηλαδή για το σχέδιο στο οποίο συμμετέχουν διαχειριστές δικτύων φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής αλλά και Κεντρικής Ευρώπης (ΔΕΣΦΑ και Gastrade από την Ελλάδα, Bulgartransgaz και ICGB από τη Βουλγαρία, Transgaz από τη Ρουμανία, FGSZ από την Ουγγαρία, Eustream από την Σλοβακία, VMTG από την Μολδαβία και GTSOU από την Ουκρανία) με στόχο την μεταφορά αερίου από το Νότο προς τον Βορρά της Ευρώπης και έως την Ουκρανία.
Διασφάλιση επάρκειας
Παρά την πλήρη αποτυχία του πρόσφατου Market Test οι συμμετέχοντες διαχειριστές εμμένουν στην προώθηση των έργων που είναι αναγκαία για τη σύνδεση των συστημάτων τους και τη δημιουργία του Κάθετου Διαδρόμου. Την πρόθεση τους αυτή επαναβεβαίωσαν κατά την πρόσφατη συνάντηση τους στη Θεσσαλονίκη ενώ την ίδια ώρα οι Βρυξέλλες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού της Ευρώπης τους επόμενους μήνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στελέχη του ελληνικού ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε στενή επαφή με τις Βρυξέλλες σε μια προσπάθεια να ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς τις δυνατότητες άντλησης χρηματοδοτήσεων για την πραγματοποίηση των επιμέρους έργων. Μάλιστα παρά το γεγονός ότι το Repower EU δεν χρηματοδοτεί έργα φυσικού αερίου, φαίνεται ότι διαμορφώνεται ένα παράθυρο ευκαιρίας δεδομένου ότι η ΕΕ έχει ανάγκη για νέες οδεύσεις φυσικού αερίου για να διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού.
Έτσι στις 23 Σεπτεμβρίου πραγματοποιείται στις Βρυξέλλες προπαρασκευαστική συνάντηση εν όψει της επόμενης Υπουργικής Διάσκεψης του CESEC (Central and South Eastern Europe Energy Connectivity) στη Βουδαπέστη στο τέλος Οκτωβρίου. Στη συνάντηση του Οκτωβρίου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συζητηθούν οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να διασφαλιστεί η πλήρης ανάπτυξη του Κάθετου Διαδρόμου.
Χρηματοδότηση έργων
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη του ΔΕΣΦΑ ο Έλληνας Διαχειριστής δεν περιμένει τις αποφάσεις των Βρυξελλών για τη χρηματοδότηση έργων ενώ σε ανάλογο μήκος κύματος φαίνεται ότι είναι και οι Διαχειριστές της
Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Σε ότι αφορά το ελληνικό σύστημα άλλωστε ήδη από τις αρχές του Οκτωβρίου θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το FSRU της Αλεξανδρούπολης που αποτελεί πύλη εισόδου αερίου προς το Βορρά ενώ ο ΔΕΣΦΑ προωθεί και το έργο Καρπερή Κομοτηνή που μεταξύ των άλλων θα ενισχύσει τη λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η τρέχουσα περίοδος που υπάρχει ομαλότητα στην αγορά φυσικού αερίου με τις τιμές του TTF να βρίσκονται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, είναι κατάλληλη για την προετοιμασία των μελλοντικών κινήσεων που θα αποτρέψουν πρόβλημα επάρκειας εφοδιασμού και συνακόλουθα κρίση τιμών.
Σε ότι αφορά τέλος την αποτυχία του Market Test που διαμόρφωσε εξαιρετικά αρνητικό κλίμα για τις προοπτικές και το μέλλον του Κάθετου Διαδρόμου τα ίδια στελέχη σημειώνουν την δυσκολία της αγοράς να δεσμευτεί μακροχρόνια σε ένα άκρως αβέβαιο περιβάλλον.
www.worldenergynews.gr