Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να επαναδιατυπωθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) σε αρκετά σημεία στο σύνολό της και σε συμμόρφωση με την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία
Θετικό ως προς την υλοποίηση των τελευταίων σχεδόν 3 χλμ. της υπό κατασκευή επέκτασης του προαστιακού Δυτικής Αττικής, ώστε να φτάσει στον παλιό σταθμό των Μεγάρων, αλλά με πολλούς αστερίσκους για την περιβαλλοντική αδειοδότηση είναι το περιφερειακό συμβούλιο της Αττικής.
Στη συνεδρίαση της 26ης Ιουνίου, γνωμοδότησε αρνητικά επί της ΜΠΕ που αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργοποίηση της προαίρεσης στη σύμβασης κατασκευής που θα ξαναζωντανέψει τον παλιό σταθμό των Μεγάρων.
Στόχος του νέου κλάδου γραμμής, μήκους 2,9 χλμ., είναι να τερματίζει η επέκταση του Προαστιακού στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό των Μεγάρων.
Πρόκειται για το κομμάτι που θα ξεκινάει από τη σύγχρονη γραμμή υψηλών ταχυτήτων και θα συνεχίζει με μονή γραμμή κανονικού εύρους ως τον παλαιό σταθμό, που προβλέπεται να ανακαινιστεί.
Η ηλεκτροκίνηση θα είναι τύπου τρόλεϊ, με αναέρια γραμμή επαφής.
Ακόμη, προβλέπεται και η προσθήκη ενός σταθμού στην περιοχή Νεράκι μεταξύ Λουτρόπυργου και Νέας Περάμου, με κατασκευή πλευρικής αποβάθρας μήκους 120 μέτρων.
Η κατασκευή του εν λόγω κλάδου αποτελεί προαίρεση της μεγάλης σύμβασης, κόστους 118,2 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, ώστε να εξυπηρετεί τους κατοίκους των οικισμών Μέγαρα και Νεράκι.
Το έργο που εκτελείται από τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Metlen, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 85 εκατ. ευρώ.
Η εκτέλεση της βασικής σύμβασης, διάρκειας 28 μηνών, προχωρά σήμερα με ταχείς ρυθμούς και βρίσκεται μπροστά από το χρονοδιάγραμμα.
Σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε το περιφερειακό συμβούλιο της Περιφέρειας Αττικής, «δεν αντιτίθεται στην υλοποίηση του έργου, με την απαραίτητη προϋπόθεση όμως ότι η ΜΠΕ θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί σε αρκετά σημεία στο σύνολό της και σε συμμόρφωση με την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που αναφέρονται στην εισήγηση της Δ/νσης Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας Αττικής».
Ενστάσεις και αναζήτηση διευκρινίσεων
Μεταξύ των ενστάσεων, είναι ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) θα έπρεπε να είναι επικαιροποιημένη βάσει του Περιφερειακού Σχεδίου Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή (ΠεΣΠΚΑ) της Περιφέρειας Αττικής, που είχε εγκριθεί πριν την κατάθεση της ΜΠΕ στην αρμόδια αρχή. Ζητείται επίσης να προσδιοριστεί ο αριθμός και η θέση των εργοταξίων του έργου.
Ειδικότερα, ως προς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του υπό εξέταση έργου τίθεται το ερώτημα ποια είναι η σχέση του με τις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ελευσίνας και Ασπροπύργου, ως προς τη διαχείριση των αποβλήτων κατά τη φάση της κατασκευής.
Ζητούνται διευκρινίσεις για τις επιπτώσεις στα επιφανειακά ύδατα, καθώς και στον τρόπο υπολογισμού των ρύπων στη φάση της λειτουργίας. Καθώς στην ΜΠΕ αναφέρεται ότι «οι απορροές μεταφέρουν μικρές ποσότητες ρύπων (κυρίως πετρελαϊκών υδρογονανθράκων), οι οποίοι προέρχονται από τους συρμούς, τα καύσιμα και τα λιπαντικά», το ζήτημα που τίθεται είναι από που θα προκύπτουν οι εν λόγω ρύποι από τη στιγμή που οι συρμοί είναι ηλεκτροκίνητοι.
Εκφράζεται, δε, η άποψη ότι θα έπρεπε, στο πλαίσιο των κινδύνων, να εξετάζεται και το πιθανό σενάριο σύγκρουσης συρμού με τετράτροχο μηχανοκίνητο όχημα, δεδομένου ότι το εξεταζόμενο έργο περιλαμβάνει και ισόπεδες διαβάσεις με οδούς.
Ειδικά, από τη στιγμή, που προβλέπεται μεικτή χρήση, επιβατικών και εμπορευματικών συρμών, για τη σύνδεση των βιομηχανικών μονάδων της περιοχής (ΕΛΠΕ ΑΕ, MOTOROIL, FULGOR, SULPHUR).
Ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα, καταληκτικά το περιφερειακό συμβούλιο σημειώνει ότι ο φορέας του έργου, δηλαδή ο ΟΣΕ, οφείλει να λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και άδειες για τα συστήματα ασφαλείας, δηλαδή σηματοδότηση με ETCS επιπέδου SIL4 και τηλεδιοίκηση, εστιάζοντας κυρίως στο ότι οι γραμμές θα είναι μονές και θα συνδέονται και με τις βιομηχανικές μονάδες.
www.worldenergynews.gr