Σεπτέμβριο η συμβασιοποίηση των έργων
Βήμα-βήμα βρίσκεται πιο κοντά στη προκήρυξη των διαγωνισμών για τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η αποστολή των προσκλήσεων στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους αναμένεται να σταλούν στις αρχές Αυγούστου, αφού βρίσκεται προ των πυλών το «κλείδωμα» των πόρων που θα απαιτηθούν για τη αποκατάσταση των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών, που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias.
Δεδομένου ότι το κόστος των ζημιών ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ, τα 600 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλισθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν επαρκούν. Έτσι, χρειάζεται να κατευθυνθούν προς εκεί και εθνικοί πόροι. Εχθές, υπέγραψε την αύξηση των πιστώσεων ο υφυπουργός για τη Δημοσιονομική Πολιτική, κ. Θάνος Πετραλιάς, και θα ακολουθήσει η υπογραφή του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Νίκου Παπαθανάση, ώστε να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε, εχθές, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νικόλαος Ταχιάος, θα απαιτηθεί μία ανάρτηση 15 ημερών και σε περίπου 17 – 18 ημέρες, το αργότερο ως τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου, θα σταλούν οι σχετικές προσκλήσεις. Η συμβασιοποίηση των έργων αναμένεται στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι το να δημοπρατήσεις ένα έργο δεν είναι απλή υπόθεση, καθώς, όπως είπε, έπρεπε να γίνουν μελέτες και κάποιες τεχνικές περιγραφές. «Όταν δε μπορείς να επισκεφθείς αυτά τα μέρη, οι τεχνικές λύσεις που έπρεπε να δώσεις είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία που έπρεπε να γίνει για το σύνολο της Θεσσαλίας. Μιλάμε για περίπου 2.000 σημεία στα οποία θα γίνουν παρεμβάσεις. Μιλάμε για δρόμους στους οποίους δεν είχαμε πρόσβαση και για τους οποίους έπρεπε να συνταχθούν μελέτες», είπε.
Το προφίλ των έργων
Ως προς τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους 899,7 εκατ. ευρώ, αυτά αφορούν σε 1.009 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες. Σημειώνεται ότι το τελικό κόστος των έργων θα διαμορφωθεί από την οριστικοποίηση των μελετών.
Πριν περίπου 20 ημέρες, δημοσιεύθηκε το περιεχόμενο των τεσσάρων συμβάσεων που θα υπογραφούν, όπου ομαδοποιούνται οι αναγκαίες εργασίες με κριτήρια την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων, την εγγύτητα. Επίσης, λαμβάνεται υπόψιν η ομοιογένεια των αστοχιών, όπως ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών.
Σχετικά, δε, με τα σιδηροδρομικά έργα, όπου το κόστος αποκατάστασης των ζημιών ανέρχεται -βάσει προκαταρτικής εκτίμησης- σε 462,52 εκατ. ευρώ, αυτά αφορούν τόσο την επιδομή και υποδομή, όσο και τα συστήματα ασφαλείας του άξονα. Ειδικότερα, θα γίνει η οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον Δομοκό ως τη Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ.
Η γραμμή θα πρέπει να υπερυψωθεί ακόμα και κατά 1,5 μέτρο από τη σημερινή της θέση, ώστε εάν στο μέλλον συμβεί αντίστοιχο πλημμυρικό φαινόμενο να μπορεί να βρει διόδους εκτόνωσης το νερό. Σε πάρα πολλά σημεία, επίσης, θα πρέπει να προστεθούν υδραυλικά έργα στην επιδομή για να αποφευχθούν τέτοιες καταστροφές.
Ακόμη, θα γίνει οριστική αποκατάσταση της γραμμής Λάρισας – Βόλου, ύψους 192,2 εκατ. ευρώ, και των γραμμών Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και του Πηλίου, με κόστος 57,04 εκατ. και 2,48 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε 37,2 εκατ. ευρώ.
Τα έργα θα διεκδικήσουν αποκλειστικά οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας, μέσω «κλειστής» πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση, βάσει του πλαισίου που καθιερώθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου 2023, για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Επί της ουσίας, κρίθηκε ότι το «μοίρασμα» των έργων και σε μικρότερης τάξης εργολάβους θα έφερνε κατακερματισμό των έργων και πιθανώς δυσκολία στη συνεννόηση ως προς τη συνέχεια και τους όρους ποιότητας των ξεχωριστών τμημάτων, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου.
www.worldenergynews.gr