Στην άμεση ανάγκη για έργα συλλογής υδάτων και αντιμετώπισης της λειψυδρίας, στα οποία η χώρα μας παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση, αναφέρθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της χθεσινής τακτικής γενικής συνέλευσης.
Παράλληλα, έθεσε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, τα μεγάλα ορόσημα για την Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό.
Όπως είπε, κάνοντας ειδική αναφορά στο deal των 3,2 δισ. με την Masdar από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, «οι τελευταίοι 12 μήνες υπήρξαν εξαιρετικά πυκνοί σε εξελίξεις, θέτοντας ισχυρές βάσεις για μία νέα εποχή ανάπτυξης για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ». Σε αυτή τη νέα φάση, βάζοντας στο ταμείο 900 εκατ. ευρώ από το mega deal, ο όμιλος διαθέτοντας μία επενδυτική ισχύ άνω των 3 δισ., σχεδιάζει επενδύσεις στους κλάδους των υποδομών και των παραχωρήσεων, βλέποντας ευκαιρίες και στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο επικεφαλής του ομίλου έθεσε και το στόχο της διοίκησης που είναι η μετεξέλιξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «σε έναν πλήρως καθετοποιημένο όμιλο, με ένα από τα μεγαλύτερα και πιο διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια υποδομών και παραχωρήσεων, όχι μόνο πια σε ελληνικό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο».
Επισήμανε, μάλιστα, ότι έχει ήδη διανυθεί μεγάλη απόσταση, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι αυτό θα αποτυπωθεί και στη σταδιακή αύξηση του μερίσματος. Για το 2023, προτάθηκε επιστροφή κεφαλαίου 0,25 ευρώ ανά μετοχή.
Το χρονολόγιο των μεγάλων παραχωρήσεων
Σήμερα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο του ομίλου ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων.
Με την προσθήκη της Αττικής Οδού, της Εγνατίας και του ΒΟΑΚ στο χαρτοφυλάκιό του, ο όμιλος εδραιώνει την κυριαρχία του στις παραχωρήσεις, όπου η μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής ανέρχεται σε 25 έτη, δίνοντας έναν σημαντικό ορίζοντα σταθερών ταμειακών ροών.
Προσθέτοντας σε αυτά τα έργα το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό και τον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου, ο όμιλος αναμένεται να εισφέρει στα δημόσια ταμεία πάνω από 6 δισ. ευρώ, κάνοντας πράξη ένα επενδυτικό πλάνο άνω των 10 δισ. ευρώ, που θα δημιουργήσει 20.000 νέες θέσεις εργασίας.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος που έδωσε ο κ. Περιστέρης, βάσει των δυνατοτήτων της πολιτείας, η παράδοση της Αττικής Οδού θα καταστεί εφικτή περίπου στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.
Δεν παρέλειψε, δε, να επισημάνει ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την πλευρά της είναι έτοιμη ανά πάσα στιγμή χρηματοδοτικά, τεχνικά και οργανωτικά, να αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο. Υπενθυμίζεται ότι το τίμημα που έχει προσφερθεί ανέρχεται σε 3,27 δισ. ευρώ.
Ως προς την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, το ορόσημο του φθινοπώρου είναι πια ξεκάθαρο ότι δεν θα πιαστεί από το δημόσιο, το οποίο πρέπει να τρέξει γρηγορότερα για τις εκκρεμότητες.
Αν και διαδικαστικά η υπόθεση έχει προχωρήσει, καθώς όπως τόνισε ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την πλευρά της έχει δώσει εδώ και καιρό στο ΤΑΙΠΕΔ τα χρηματοδοτικά έγγραφα, οι δυσκολίες είναι μεγάλες διότι πρόκειται για έναν παλιό αυτοκινητόδρομο, στον οποίο το δημόσιο δεν φρόντιζε για τη διατήρηση υψηλών προδιαγραφών λειτουργίας και συντήρησης.
Ο κ. Περιστέρης εκτίμησε ότι θα παραδοθεί το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Τα πράγματα με τον ΒΟΑΚ, που δεν είναι υφιστάμενος άξονας, φαίνονται πιο εύκολα. Εκεί ο διαγωνισμός είναι σε φάση παράδοσης των χρηματοδοτικών εγγράφων από τον προσωρινό ανάδοχο.
Εν συνεχεία, το μπαλάκι βρίσκεται στα χέρια της πολιτείας για τους χρόνους που θα επιλέξει να κινηθεί.
Ερωτηθείς, τέλος, για την πορεία του IRC στο Ελληνικό, ο κ. Περιστέρης σημείωσε πως έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες.
Επί του παρόντος, ολοκληρώνεται η τοποθέτηση των πασσάλων και θα προχωρήσουν οι εργασίες θεμελίωσης. Δεδομένου ότι η οικοδομική άδεια αναμένεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025, η λειτουργία του τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο προβλέπεται στα 3 με 3,5 χρόνια από τότε.
www.worldenergynews.gr