Με επενδυτική ισχύ άνω των 3 δισ. ευρώ, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχωρά μετά τη χθεσινή πολυαναμενόμενη ανακοίνωση του τεράστιου deal για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στη Masdar, συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ, βάζει πλώρη για τη θωράκιση της κυριαρχίας του στα έργα κατασκευών και παραχωρήσεων.
Έχοντας αυξήσει τα ίδια κεφάλαια άνω των 2 δισ. ευρώ, στρέφεται αποκλειστικά στη διεκδίκηση νέων μεγάλων έργων στους δύο αυτούς κλάδους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Σήμερα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο του ομίλου ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων. Οι μεγάλες προσθήκες που αναμένονται το επόμενο διάστημα είναι η παράδοση από το δημόσιο της Εγνατίας Οδού, για την οποία έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές με το ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετή παραχώρηση.
Το προσφερθέν από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects τίμημα ανήλθε σε 1,49 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της σύμβασης, η ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει το σύνολο των νέων έργων υποδομής για τους τρεις κάθετους άξονες του αυτοκινητόδρομου, που υπολογίζονται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετία, καθώς και το σύνολο των έργων βαριάς συντήρησης και σημαντικό μερίδιο των έργων ελαφράς συντήρησης και λειτουργίας. Υπολογίζεται ότι το ανωτέρω τεχνικό αντικείμενο αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 3 δισ. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.
Πάντως, ο όμιλος με επικεφαλής τον Γιώργο Περιστέρη, κατέγραψε ρεκόρ τιμήματος σε διαγωνισμό του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, με τα 3,27 δισ. για την Αττική Οδό. Έσπασε μάλιστα το δικό του προηγούμενο ρεκόρ που ήταν η Εγνατία Οδός. Η πιο πρόσφατη επικράτηση του ομίλου ήταν στον διαγωνισμό για τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του ΒΟΑΚ, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, όπου έκανε και πάλι την καλύτερη προσφορά.
Μάλιστα για τα δύο τελευταία πρότζεκτς ο όμιλος δέχεται στενό μαρκάρισμα από άλλους εγχώριους παίκτες για να συμμετάσχουν, με τον ισχυρό άνδρα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αφήνει, επί του παρόντος, ανοιχτό παράθυρο για την περίπτωση του ΒΟΑΚ.
Στην Κρήτη ήδη κατασκευάζει το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, με την πρόοδο να βρίσκεται στο 35%.
Σημαντική παράμετρος, όπως επισημαίνει η διοίκηση του ομίλου, είναι πως για όλα τα μεγάλα εγχειρήματα στα όποια είχε ήδη επικρατήσει μέσω διεθνών διαγωνισμών είχαν ήδη εξασφαλιστεί, τόσο οι χρηματοδοτικές γραμμές όσο και η ίδια συμμετοχή, πριν το deal με τη Masdar. Όμως, χάρη στη συμφωνία, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει περαιτέρω το χρηματοδοτικό της προφίλ, αφού αφαιρούνται από τον συνολικό δανεισμό της περίπου 1,1 δισ. ευρώ, που αφορούσαν σε γραμμές χρηματοδότησης του εντατικού επενδυτικού πλάνου της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ. Αυτές πλέον δεν συνυπολογίζονται στον δανεισμό του Ομίλου.
Ως εκ τούτου, μηδενίζεται ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου (Pro-Forma). Παράλληλα, η μητρική θα διαθέτει καθαρό ταμείο 500 εκατ. ευρώ, ενώ όλος ο υπόλοιπος δανεισμός θα αφορά σε χρηματοδοτήσεις παραχωρήσεων -κυρίως αυτοκινητοδρόμων- χωρίς αναγωγή στη μητρική, δηλαδή έργων που εξυπηρετούν τα δάνειά τους μέσω προβλέψιμων και σταθερών ταμειακών ροών σε βάθος 25-30 χρόνων από τα έσοδά τους, δηλαδή τις εισπράξεις διοδίων.
Όπως επισημαίνουν πηγές του ομίλου, η εν λόγω επιχειρηματική εξέλιξη αποτελεί κομμάτι ενός ευρύτερου στρατηγικού πλάνου που υλοποιεί αθόρυβα εδώ και χρόνια ο Γιώργος Περιστέρης, με στόχο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να μετεξελιχθεί από τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αρχικά και τον μεγαλύτερο παραγωγό καθαρής ενέργειας μετέπειτα, σε έναν πλήρως καθετοποιημένο όμιλο, με το μεγαλύτερο και πιο διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο υποδομών και παραχωρήσεων όχι μόνο πια σε ελληνικό, αλλά και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Επισημαίνουν, ακόμη, ότι «το νέο growth story της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτό που αναζητά η διεθνής επενδυτική κοινότητα πλέον: ξεκάθαρη στόχευση, αποτελεσματική διάρθρωση, καθετοποίηση με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε επίπεδο κατασκευαστικής τεχνογνωσίας αλλά και εξειδικευμένης γνώσης στη μελέτη, χρηματοδότηση, υλοποίηση και λειτουργία μεγάλων έργων υποδομών, καθώς και υγιή θεμελιώδη, βασιζόμενα σε γερό ταμείο, δανεισμό χωρίς αναγωγή στη μητρική και προβλέψιμες, σταθερές και ισχυρές ταμειακές ροές σε βάθος δεκαετιών».
www.worldenergynews.gr