Επί του παρόντος, το 8,7% της ενέργειας των μεταφορών στην ΕΕ προέρχεται από ανανεώσιμα υγρά καύσιμα, κυρίως στις οδικές μεταφορές
Η επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 είναι αδιαπραγμάτευτη. Η οικονομία της ΕΕ πρέπει να μεταβεί από τα ορυκτά καύσιμα με δίκαιο τρόπο, όπως αναγνωρίστηκε από τη διάσκεψη COP28 για την κλιματική αλλαγή. Η μετάβαση αυτή περιλαμβάνει την αντικατάσταση των ορυκτών πρώτων υλών με ανανεώσιμες και βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, χωρίς να διαταραχθεί ο ενεργειακός εφοδιασμός και οι βιομηχανικές αλυσίδες αξίας.
Σύμφωνα με το Euractiv, η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων μειώνει ήδη τις εκπομπές, καταργώντας σταδιακά τις ορυκτές πρώτες ύλες και αυξάνοντας την παραγωγή ανανεώσιμων εναλλακτικών λύσεων, όπως τα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα.
Επί του παρόντος, το 8,7% της ενέργειας των μεταφορών στην ΕΕ προέρχεται από ανανεώσιμα υγρά καύσιμα, κυρίως στις οδικές μεταφορές, τον πιο απαλλαγμένο από τον άνθρακα τρόπο μεταφοράς μέχρι στιγμής.
Ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας της ΕΕ έχει αρχίσει. Όπως προκύπτει από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), ορισμένες εταιρείες παραγωγής καυσίμων της ΕΕ επενδύουν σημαντικά σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, με το 15-25% των κεφαλαιουχικών τους δαπανών να αφιερώνεται σε αυτά τα έργα, ξεπερνώντας τον μέσο όρο του 2,7% του παγκόσμιου τομέα Ο&G.
Αναγκαίο το υποστηρικτικό πλαίσιο
Ορισμένες ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις έχουν μετατραπεί σε βιοδιυλιστήρια, χρησιμοποιώντας πλέον 100% βιώσιμη βιομάζα αντί για πετρέλαιο, ενώ άλλες χρησιμοποιούν ταυτόχρονα ορυκτά υλικά και βιώσιμη βιομάζα. Για να επιταχυνθεί αυτή η μετάβαση, η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων της ΕΕ χρειάζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο πολιτικής που να περιλαμβάνει:
-Ένα σαφές ρυθμιστικό περιβάλλον για τις αγορές ανανεώσιμων καυσίμων.
-Προσωρινή δημόσια στήριξη για τεχνολογίες καθαρών μορίων, Ε&Α, πιλοτικές εγκαταστάσεις και κλιμάκωση.
-Μια τεχνολογικά ουδέτερη νομοθετική προσέγγιση που επιτρέπει σε διάφορες υποσχόμενες τεχνολογίες να ανταγωνίζονται και να αλληλοσυμπληρώνονται με βάση το δυναμικό τους για την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Ο κλάδος στοχεύει στη συνεργασία με την ΕΕ για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού του, την αντικατάσταση των ορυκτών μορίων με ανανεώσιμα, τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματός του και την εξεύρεση λύσεων απαλλαγής από τον άνθρακα με άλλες βιομηχανίες.
Ενίσχυση της ενεργειακής ανθεκτικότητας της Ευρώπης
Το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης αντιμετώπισε πολλαπλά σοκ τα τελευταία χρόνια, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επακόλουθες αυξήσεις των τιμών της ενέργειας.
Τα γεγονότα αυτά υπογράμμισαν την ανάγκη για μια ισχυρή, διαφοροποιημένη εγχώρια ενεργειακή βιομηχανία.
Ο τομέας παραγωγής καυσίμων και προϊόντων της ΕΕ, με την εκτεταμένη υποδομή διανομής και αποθήκευσης, είναι ζωτικής σημασίας για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια.
Ακόμη και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων αναταραχών, ο εφοδιασμός της Ευρώπης με καύσιμα δεν διαταράχθηκε.
Καθώς τα ορυκτά καύσιμα αντικαθίστανται με πιο βιώσιμες, κυκλικές πρώτες ύλες, η ενεργειακή ασφάλεια θα βελτιωθεί, καθώς πολλές από αυτές τις πρώτες ύλες -όπως τα αστικά, γεωργικά και δασικά απόβλητα- παράγονται εγχώρια, και θα δημιουργηθούν νέες αλυσίδες αξίας που θα στηρίζουν τις τοπικές οικονομίες.
Η παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων και προϊόντων σε ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις με τη χρήση πρώτων υλών από την Ευρώπη και αξιόπιστους εταίρους μπορεί να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια, να προωθήσει την κυκλική οικονομία και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης.
Ο μετασχηματισμός του τομέα σε παραγωγό ανανεώσιμων καυσίμων και προϊόντων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τις υπάρχουσες υποδομές στηρίζει την απαλλαγή των μεταφορών και άλλων κρίσιμων βιομηχανικών τομέων από εκπομπές άνθρακα.
Υποστήριξη οικονομιών και θέσεων εργασίας
Η ΕΕ αντιμετωπίζει την πρόκληση της διατήρησης της βιομηχανικής της βάσης εν μέσω του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Βασικές βιομηχανίες φλερτάρουν με την ιδέα της μετεγκατάστασης λόγω ευνοϊκότερων επιδοτήσεων και κανονιστικών περιβαλλόντων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας και σε αυξημένη εξάρτηση από τις εισαγωγές στρατηγικών αγαθών.
Η μεταφορά βιομηχανικών περιουσιακών στοιχείων της ΕΕ από την Ευρώπη θα μπορούσε να βλάψει το περιβάλλον, να αυξήσει τις εκπομπές και να μειώσει την ευημερία των εργαζομένων, εάν οι μετακινήσεις αυτές γίνονται σε περιοχές με λιγότερο αυστηρά πρότυπα.
Η ΕΕ έχει την ευκαιρία να ηγηθεί της καινοτομίας στα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα, διασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα και αξιοποιώντας την τεχνολογική εμπειρογνωμοσύνη της βιομηχανίας της.
Αυτή η ηγεσία μπορεί να εξασφαλίσει μια δίκαιη μετάβαση που θα παρέχει καλά αμειβόμενες, υψηλής ποιότητας και ειδικευμένες θέσεις εργασίας, ενώ θα μετατρέπει τα υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία για την παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων και βιομηχανικών προϊόντων.
Αυτός ο μετασχηματισμός συμβάλλει στον μετριασμό του κόστους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, διευρύνει τις επιλογές των καταναλωτών και υποστηρίζει την κυκλική οικονομία.
Η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική
Για να επιτύχει η Ευρώπη τους φιλόδοξους στόχους της, είναι ζωτικής σημασίας ο σχεδιασμός και η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη μετάβαση στα υγρά καύσιμα και προϊόντα.
Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να αποτελεί μέρος του ρυθμιστικού σχεδίου για τον νέο θεσμικό κύκλο της ΕΕ και να συμπληρώνει άλλες τομεακές στρατηγικές απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας.
Τα βασικά στοιχεία αυτής της στρατηγικής θα πρέπει να περιλαμβάνουν:
-Ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των αναγκαίων επενδύσεων για τον μετασχηματισμό του τομέα.
-Στήριξη για τη δημιουργία νέων αλυσίδων αξίας
-Κίνητρα για χρηματοδότηση
-Διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κλάδου
Εν κατακλείδι, με την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ, της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων, η Ευρώπη μπορεί να επιτύχει την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, να διασφαλίσει την ενεργειακή ανθεκτικότητα και να διατηρήσει μια ανταγωνιστική, καινοτόμο και βιώσιμη βιομηχανική βάση που ωφελεί όλους τους πολίτες.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Euractiv, η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων μειώνει ήδη τις εκπομπές, καταργώντας σταδιακά τις ορυκτές πρώτες ύλες και αυξάνοντας την παραγωγή ανανεώσιμων εναλλακτικών λύσεων, όπως τα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα.
Επί του παρόντος, το 8,7% της ενέργειας των μεταφορών στην ΕΕ προέρχεται από ανανεώσιμα υγρά καύσιμα, κυρίως στις οδικές μεταφορές, τον πιο απαλλαγμένο από τον άνθρακα τρόπο μεταφοράς μέχρι στιγμής.
Ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας της ΕΕ έχει αρχίσει. Όπως προκύπτει από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), ορισμένες εταιρείες παραγωγής καυσίμων της ΕΕ επενδύουν σημαντικά σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, με το 15-25% των κεφαλαιουχικών τους δαπανών να αφιερώνεται σε αυτά τα έργα, ξεπερνώντας τον μέσο όρο του 2,7% του παγκόσμιου τομέα Ο&G.
Αναγκαίο το υποστηρικτικό πλαίσιο
Ορισμένες ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις έχουν μετατραπεί σε βιοδιυλιστήρια, χρησιμοποιώντας πλέον 100% βιώσιμη βιομάζα αντί για πετρέλαιο, ενώ άλλες χρησιμοποιούν ταυτόχρονα ορυκτά υλικά και βιώσιμη βιομάζα. Για να επιταχυνθεί αυτή η μετάβαση, η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων της ΕΕ χρειάζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο πολιτικής που να περιλαμβάνει:
-Ένα σαφές ρυθμιστικό περιβάλλον για τις αγορές ανανεώσιμων καυσίμων.
-Προσωρινή δημόσια στήριξη για τεχνολογίες καθαρών μορίων, Ε&Α, πιλοτικές εγκαταστάσεις και κλιμάκωση.
-Μια τεχνολογικά ουδέτερη νομοθετική προσέγγιση που επιτρέπει σε διάφορες υποσχόμενες τεχνολογίες να ανταγωνίζονται και να αλληλοσυμπληρώνονται με βάση το δυναμικό τους για την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Ο κλάδος στοχεύει στη συνεργασία με την ΕΕ για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού του, την αντικατάσταση των ορυκτών μορίων με ανανεώσιμα, τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματός του και την εξεύρεση λύσεων απαλλαγής από τον άνθρακα με άλλες βιομηχανίες.
Ενίσχυση της ενεργειακής ανθεκτικότητας της Ευρώπης
Το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης αντιμετώπισε πολλαπλά σοκ τα τελευταία χρόνια, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επακόλουθες αυξήσεις των τιμών της ενέργειας.
Τα γεγονότα αυτά υπογράμμισαν την ανάγκη για μια ισχυρή, διαφοροποιημένη εγχώρια ενεργειακή βιομηχανία.
Ο τομέας παραγωγής καυσίμων και προϊόντων της ΕΕ, με την εκτεταμένη υποδομή διανομής και αποθήκευσης, είναι ζωτικής σημασίας για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια.
Ακόμη και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων αναταραχών, ο εφοδιασμός της Ευρώπης με καύσιμα δεν διαταράχθηκε.
Καθώς τα ορυκτά καύσιμα αντικαθίστανται με πιο βιώσιμες, κυκλικές πρώτες ύλες, η ενεργειακή ασφάλεια θα βελτιωθεί, καθώς πολλές από αυτές τις πρώτες ύλες -όπως τα αστικά, γεωργικά και δασικά απόβλητα- παράγονται εγχώρια, και θα δημιουργηθούν νέες αλυσίδες αξίας που θα στηρίζουν τις τοπικές οικονομίες.
Η παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων και προϊόντων σε ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις με τη χρήση πρώτων υλών από την Ευρώπη και αξιόπιστους εταίρους μπορεί να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια, να προωθήσει την κυκλική οικονομία και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης.
Ο μετασχηματισμός του τομέα σε παραγωγό ανανεώσιμων καυσίμων και προϊόντων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τις υπάρχουσες υποδομές στηρίζει την απαλλαγή των μεταφορών και άλλων κρίσιμων βιομηχανικών τομέων από εκπομπές άνθρακα.
Υποστήριξη οικονομιών και θέσεων εργασίας
Η ΕΕ αντιμετωπίζει την πρόκληση της διατήρησης της βιομηχανικής της βάσης εν μέσω του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Βασικές βιομηχανίες φλερτάρουν με την ιδέα της μετεγκατάστασης λόγω ευνοϊκότερων επιδοτήσεων και κανονιστικών περιβαλλόντων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας και σε αυξημένη εξάρτηση από τις εισαγωγές στρατηγικών αγαθών.
Η μεταφορά βιομηχανικών περιουσιακών στοιχείων της ΕΕ από την Ευρώπη θα μπορούσε να βλάψει το περιβάλλον, να αυξήσει τις εκπομπές και να μειώσει την ευημερία των εργαζομένων, εάν οι μετακινήσεις αυτές γίνονται σε περιοχές με λιγότερο αυστηρά πρότυπα.
Η ΕΕ έχει την ευκαιρία να ηγηθεί της καινοτομίας στα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα, διασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα και αξιοποιώντας την τεχνολογική εμπειρογνωμοσύνη της βιομηχανίας της.
Αυτή η ηγεσία μπορεί να εξασφαλίσει μια δίκαιη μετάβαση που θα παρέχει καλά αμειβόμενες, υψηλής ποιότητας και ειδικευμένες θέσεις εργασίας, ενώ θα μετατρέπει τα υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία για την παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων και βιομηχανικών προϊόντων.
Αυτός ο μετασχηματισμός συμβάλλει στον μετριασμό του κόστους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, διευρύνει τις επιλογές των καταναλωτών και υποστηρίζει την κυκλική οικονομία.
Η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική
Για να επιτύχει η Ευρώπη τους φιλόδοξους στόχους της, είναι ζωτικής σημασίας ο σχεδιασμός και η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη μετάβαση στα υγρά καύσιμα και προϊόντα.
Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να αποτελεί μέρος του ρυθμιστικού σχεδίου για τον νέο θεσμικό κύκλο της ΕΕ και να συμπληρώνει άλλες τομεακές στρατηγικές απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας.
Τα βασικά στοιχεία αυτής της στρατηγικής θα πρέπει να περιλαμβάνουν:
-Ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των αναγκαίων επενδύσεων για τον μετασχηματισμό του τομέα.
-Στήριξη για τη δημιουργία νέων αλυσίδων αξίας
-Κίνητρα για χρηματοδότηση
-Διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κλάδου
Εν κατακλείδι, με την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ, της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων, η Ευρώπη μπορεί να επιτύχει την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, να διασφαλίσει την ενεργειακή ανθεκτικότητα και να διατηρήσει μια ανταγωνιστική, καινοτόμο και βιώσιμη βιομηχανική βάση που ωφελεί όλους τους πολίτες.
www.worldenergynews.gr