Ναυτιλία

Τα καθαρότερα καύσιμα ναυτιλίας υπερθερμαίνουν τους ωκεανούς

Τα καθαρότερα καύσιμα ναυτιλίας υπερθερμαίνουν τους ωκεανούς
Παρότι μείωσαν τη ρύπανση από το διοξείδιο του θείου, προξενούν αρνητικές συνέπειες στη θάλασσα όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες που μετείχαν σε εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Communications Earth & Environment»
Οι κανονισμοί για τα καύσιμα ναυτιλίας που θεσπίστηκαν το 2020 οδήγησαν σε σημαντική μείωση της ρύπανσης από το διοξείδιο του θείου (SO2), αλλά μπορεί επίσης να έχουν κάνει τους ωκεανούς θερμότερους μειώνοντας την κάλυψη από νέφη, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 31/5/2024.

Οι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης ανάγκασαν τους φορτωτές να μειώσουν την περιεκτικότητά τους σε θείο από 3,5%, στο 0,5%.

Αυτό οδήγησε σε πτώση 80% των εκπομπών SO2, σύμφωνα με ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον Tianle Yuan στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ.

Το SO2 (εκτός από σημαντικός ρύπος), καλύπτει επίσης την υπερθέρμανση του πλανήτη σχηματίζοντας αερολύματα που πυκνώνουν και φωτίζουν τα σύννεφα, αντανακλώντας τις ακτίνες του ήλιου πίσω στο διάστημα.

Τα πρότυπα καυσίμων του ΙΜΟ θα μπορούσαν να ευθύνονται για το 80% της συνολικής καθαρής πρόσληψης θερμότητας του πλανήτη την τελευταία 4ετία, με τον αντίκτυπο να είναι ιδιαίτερα έντονος στις πολυσύχναστες λωρίδες πλοίων, όπως εκτιμούν οι ερευνητές στην εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Communications Earth & Environment».


Πιθανή αιτία η μείωση του SO2
Οι επιστήμονες του κλίματος προσδιόρισαν τη μείωση του
SO2 ως πιθανή συμβολή στην καταγραφή των θερμοκρασιών των ωκεανών πέρυσι.

Ορισμένοι προτείνουν επίσης ότι οι περικοπές στην ατμοσφαιρική ρύπανση σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να έχουν επιταχύνει την υπερθέρμανση του πλανήτη.

«Αυτό το φαινόμενο ψύξης (του SO2) είναι καλά κατανοητό και τεκμηριωμένα επεισόδια έχουν συμβεί ως συνέπειες αρκετών μεγάλων ηφαιστειακών εκρήξεων που εκπέμπουν SO2 τα τελευταία 2.000 χρόνια», δήλωσε ο Stuart Haszeldine (Διευθυντής του Ινστιτούτου Κλιματικής Αλλαγής του Εδιμβούργου) στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου.

 
Συνεχίζονται οι έρευνες - Δύσκολο για ακριβείς προβλέψεις

Ο Haszeldine θεωρεί ότι ενώ ήταν δύσκολο να γίνουν ακριβείς προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις παγκόσμιες θερμοκρασίες. «Η τάση ήταν πολύ σαφής, εξαιρετικά ανησυχητική και πολύ σημαντική», είπε χαρακτηριστικά.

Άλλοι επιστήμονες είπαν ότι η έρευνα μπορεί να μεγαλοποιήσει τον αντίκτυπο της πολιτικής του ΙΜΟ για τα καύσιμα.

«Η έρευνα για την αιτία που οι πρόσφατες θερμοκρασίες ήταν τόσο υψηλές συνεχίζεται και η μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα των πλοίων είναι μόνο ένας παράγοντας που συμβάλλει», δήλωσε ο Joel Hirschi στο Εθνικό Κέντρο Ωκεανογραφίας της Βρετανίας.

Οι συντάκτες της έρευνας είπαν ότι έδειξε «λαμπρά θαλάσσια σύννεφα τα οποία θα μπορούσαν να γίνουν μια πιθανή λύση γεωμηχανικής για την υπερθέρμανση του πλανήτη».

Οι επιστήμονες έψαχναν τρόπους να αντανακλούν τη θερμότητα πίσω στο διάστημα, αλλά οι προτάσεις για έγχυση SO2 στην ατμόσφαιρα ήταν αμφιλεγόμενες.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης