Η καταχώρηση των στοιχείων στην πλατφόρμα του ΔΑΠΕΕΠ πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 31.7.2024, και η πληρωμή της αποζημίωσης έως τις 30.9.2024 το αργότερο
Πρόκειται για επιδότηση που αφορά κυρίως χαλυβουργίες οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Το συνολικό ποσό που θα λάβουν οι ελληνικές επιχειρήσεις σύμφωνα με τον μηχανισμό που έχει εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζεται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ τα οποία θα προέλθουν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο μηχανισμός Temporary Crisis and Transitional Framework (TCTF), είναι σε ισχύ, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τον Δεκέμβριο του 2023 και προβλέπονται μάλιστα οι βιομηχανίες που δικαιούνται επιδότησης, αλλά και ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού της.
Το μέτρο βεβαίως αφορά και την Ελλάδα ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχει ήδη εφαρμοστεί και έχουν εκταμιευτεί τα αντίστοιχα ποσά.
Κατασκευή πλατφόρμας καταχώρησης
Σε ότι αφορά την Ελλάδα ο ΔΑΠΕΕΠ έχει οριστεί ως ο υπεύθυνος διαχειριστής του μέτρου και πρέπει να κατασκευάσει την πλατφόρμα καταχώρησης των αιτούμενων στοιχείων, να ελέγξει την εγκυρότητα τους και να κάνει την εκκαθάριση.
Σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ τίποτα από αυτά δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής αφού ο ΔΑΠΕΕΠ δεν έχει λάβει επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο για το νέο αυτό μηχανισμό, ενώ δεν έχει εκδοθεί και η Υπουργική Απόφαση εφαρμογής του.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η καταχώρηση των στοιχείων στην πλατφόρμα του ΔΑΠΕΕΠ πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 31.7.2024, η δε πληρωμή της αποζημίωσης πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 30.9.2024 το αργότερο.
Εν όψει λοιπόν του γεγονότος ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση η ΕΒΙΚΕΝ εκτιμά ότι οι ημερομηνίες της εγκριτικής είναι πολύ δύσκολο να τηρηθούν.
Σε ότι αφορά το κόστος του μέτρου για τον κρατικό προϋπολογισμό η ΕΒΙΚΕΝ στην επιστολή της σημειώνει πως αφού «η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) κάθε επιλέξιμης βιομηχανίας για την επιλέξιμη περίοδο (2023) αφενός πρέπει να είναι μικρότερη του 40% της ΑΠΑ της στην περίοδο αναφοράς (2021), αφετέρου η ΑΠΑ της στην ίδια περίοδο συνυπολογίζοντας την ενίσχυση πρέπει σωρευτικά να είναι μικρότερη του 70% της ΑΠΑ στην περίοδο αναφοράς 2021, οι βιομηχανίες οι οποίες τελικά θα λάβουν την ενίσχυση να είναι πολύ λίγες».
Μάλιστα αναφέρει ότι οι βιομηχανίες αυτές, αφού ικανοποιούν τα κριτήρια ως προς τα οικονομικά τους αποτελέσματα, είναι προφανές ότι έχουν πραγματικά ανάγκη της ενίσχυσης για να ξεπεράσουν τις αρνητικές επιπτώσεις, των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στη χονδρεμπορική αγορά της χώρας μας το 2023 (χαλυβουργίες).
Μηδενική ενίσχυση το πρώτο εξάμηνο
Σε ότι αφορά δε το πρώτο εξάμηνο του 2024 δεδομένου ότι οι τιμές στην εγχώρια χονδρεμπορική αγορά είναι μειωμένες το ποσό της ενίσχυση θα είναι μηδενικό.
Εξάλλου δεδομένου ότι το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται για το 70% της κατανάλωσης στην αντίστοιχη περίοδο αναφοράς και επιπλέον ότι μειώνεται κατά 20%, το τελικό ποσό της ενίσχυσης δεν θα ξεπεράσει τα 40εκ ευρώ παρά το γεγονός ότι η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορά 150 εκ ευρώ.
Έτσι η ΕΒΙΚΕΝ σημειώνει στην επιστολή της ότι η επίπτωση στον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι μικρή, ενώ αντιθέτως τα ποσά της επιδότησης, παρότι είναι μικρά, είναι πολύ σημαντικά για τις λίγες βιομηχανίες που τα δικαιούνται. Πολύ δε περισσότερο που τα ποσά του μηχανισμού της Αντιστάθμισης είναι μειωμένα κατά 40% ως προς αυτά που δικαιούνται οι βιομηχανίες και ως εκ τούτου αναμένουν με αδημονία την ενίσχυση από τον μηχανισμό TCTF.
Καταλήγοντας και με βάση τα προαναφερόμενα η ΕΒΙΚΕΝ ζητά να επισπευστεί η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για την ενεργοποίηση του μηχανισμού επιδότησης ΤCTF.
www.worldenergynews.gr