Τελευταία Νέα

ΕΕ: Νέος κανονισμός για τις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου

ΕΕ: Νέος κανονισμός για τις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου
Οι ακριβείς προϋπολογισμοί για το θαλάσσιο και το γενικό καλάθι δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί, αλλά το σχέδιο προβλέπει ότι το μέγιστο ποσό επιχορήγησης για την κάθε πρόταση θα πρέπει να είναι ίσο ή μικρότερο από το 50% του συνολικού διαθέσιμου προϋπολογισμού
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τη νέα πρόταση για τους όρους και προϋποθέσεις του δεύτερου γύρου επιδοτήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου (EHB), ο οποίος αναμένεται αργότερα φέτος.
 
Σύμφωνα με το Hydrogen Insight, ο νέος κανονισμός που δημοσιεύθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Δράσης για το Κλίμα της Επιτροπής, μειώνει την ανώτατη τιμή για τις επιδοτήσεις από 4,50 ευρώ σε 3,50 ευρώ ανά χιλιόγραμμο (4,82 δολάρια σε 3,75 δολάρια), ενώ παράλληλα μειώνει τον χρόνο που θα έχουν οι κατασκευαστές για να θέσουν τα έργα τους σε πλήρη λειτουργία μετά την υπογραφή της συμφωνίας επιδότησης - από πέντε χρόνια που είναι σήμερα, σε μόλις τρία.
 
Το νέο πλαίσιο εισάγει επίσης ένα νέο ειδικό κονδύλι χρηματοδότησης, ή καλάθι προϋπολογισμού, για έργα που θα αφορούν στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
 
Η πρώτη δημοπρασία - τα αποτελέσματα της οποίας αναμένεται να ανακοινωθούν αύριο - είχε προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ, ενώ η δεύτερη δημοπρασία, η οποία πρόκειται να ανοίξει αυτό το φθινόπωρο, αναμένεται να έχει προϋπολογισμό 2,2 δισ. ευρώ.
 
Ωστόσο, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο όρων και προϋποθέσεων, οι προϋπολογισμοί δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί, κάτι που θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να προσθέσουν επιπλέον χρηματοδότηση στους προϋπολογισμούς στο πλαίσιο του προγράμματος «Πλειστηριασμός ως υπηρεσία» της ΕΕ, η οποία θα διατεθεί σε έργα στην κάθε συγκεκριμένη χώρα, μόλις εξαντληθεί ο γενικός προϋπολογισμός της ΕΕ.
 
Ευελιξία
 
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να κάνει χρήση ενός κανόνα ευελιξίας του προϋπολογισμού, ο οποίος μπορεί να ανέλθει σε επιπλέον 20% του συνολικού διαθέσιμου προϋπολογισμού, με βάση τον προγραμματισμό των έργων που θα παραληφθούν», αναφέρεται στο νέο πλαίσιο.
 
Μια άλλη αξιοσημείωτη αλλαγή στους προτεινόμενους όρους και προϋποθέσεις είναι το μέγεθος της εγγύησης ολοκλήρωσης των κατασκευαστών.
 
Η πρώτη δημοπρασία απαιτούσε εγγύηση -εκδιδόμενη από τράπεζα ή χρηματοπιστωτικό ίδρυμα- για την κάλυψη του 4% του μέγιστου ποσού επιχορήγησης κάθε έργου.
 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τώρα να αυξηθεί αυτή η εγγύηση ολοκλήρωσης στο 10% - η οποία πρέπει να μπορεί να ζητηθεί από τη χορηγούσα αρχή εάν το έργο δεν ξεκινήσει μέσα σε τρία χρόνια από την υπογραφή της συμφωνίας επιχορήγησης.
 
Θαλάσσιο καλάθι
 
Το νέο καλάθι χρηματοδότησης της ναυτιλίας εισάγεται επειδή η ναυτιλιακή βιομηχανία υπόκειται σε τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ από την αρχή του τρέχοντος έτους και η σχετική οδηγία είχε ζητήσει ιδιαίτερη προσοχή για την υποστήριξη από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ.
 
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου αντλεί τα χρήματά της από το Ταμείο Καινοτομίας, το οποίο χρηματοδοτείται από τα έσοδα του ΣΕΔΕ
 
Ο δεύτερος πλειστηριασμός είναι επίσημα γνωστός ως Πλειστηριασμός του Ταμείου Καινοτομίας IF24.
 
Το ναυτιλιακό καλάθι θα μπορέσει επίσης να βοηθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις τους βάσει της οδηγίας FuelEU που ψηφίστηκε πέρυσι. 
 
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω οδηγία επιβάλλει σε όλα τα πλοία που δραστηριοποιούνται στα ύδατα της ΕΕ (με ολική χωρητικότητα άνω των 5.000 τόνων) να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 2% από την αρχή του 2025, αυξάνοντας σε 6% από το 2030, έως και 80% από το 2050.
 
Είναι σημαντικό βήμα στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης ότι τα πλοία για να μπορέσουν να είναι μέσα στους στόχους τους, θα αρχίσουν όλο και περισσότερο να χρησιμοποιούν ως καύσιμο πράσινη αμμωνία ή μεθανόλη, μέχρι το τέλος του 2033.
 
Τα έργα που θα ανατεθούν στο πλαίσιο του ναυτιλιακού καλαθιού θα πρέπει να αποδείξουν κατά τη διάρκεια της υλοποίησής τους ότι τουλάχιστον το 60% του συνολικού όγκου παραγωγής υδρογόνου, θα κατευθύνεται σε ναυτιλιακή εταιρεία, αναφέρεται στο έγγραφο.
 
Εάν αντίθετα το έργο δεν είναι σε θέση να παρουσιάσει υπογεγραμμένες συμβάσεις για το 60% του όγκου παραγωγής με ναυτιλιακό προμηθευτή, θα τερματιστεί αμέσως.
 
Κατανομή του προϋπολογισμού
 
Οι ακριβείς προϋπολογισμοί για το θαλάσσιο και το γενικό καλάθι δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί, αλλά το σχέδιο προβλέπει ότι το μέγιστο ποσό επιχορήγησης για την κάθε πρόταση θα πρέπει να είναι ίσο ή μικρότερο από το 50% του συνολικού διαθέσιμου προϋπολογισμού του καλαθιού.
 
Για το γενικό καλάθι, η μέγιστη προσφορά πρέπει να είναι μικρότερη ή ίση με το 1/3 του συνολικού διαθέσιμου προϋπολογισμού του.
 
Τα έργα που δεν θα εξασφαλίσουν επιχορηγήσεις θα προστεθούν σε έναν εφεδρικό κατάλογο, ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή σε περίπτωση που κάποιος από τους νικητές των αρχικών επιχορηγήσεων αποσυρθεί, ή αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίσει να κάνει χρήση του νέου κανόνα ευελιξίας της, ο οποίος θα μπορούσε να προσθέσει έως και 20% στον συνολικό προϋπολογισμό.
 
Σύμφωνα με τους προτεινόμενους κανόνες, το θαλάσσιο καλάθι θα εκκαθαριστεί πρώτο, διότι εάν παραμείνει κάποιος προϋπολογισμός χωρίς να χορηγηθεί, το ποσό αυτό θα μεταφερθεί στη συνέχεια στο γενικό καλάθι.
 
Ομοίως, εάν ένα μέρος του προϋπολογισμού του γενικού καλαθιού παραμείνει αδιάθετο, μπορεί να μεταφερθεί στο ναυτιλιακό καλάθι, ενώ αν εξακολουθούν να υπάρχουν υπόλοιπα κονδύλια, τα αδιάθετα ποσά θα μεταφερθούν στην επόμενη δημοπρασία.
 
www.worldenergynews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης