Διεθνή

Συνεχίζονται οι μεταφορές από την Ερυθρά παρά τα «σύννεφα» του πολέμου (Montel)

Συνεχίζονται οι μεταφορές από την Ερυθρά παρά τα «σύννεφα» του πολέμου (Montel)
Οι περισσότεροι τύποι πλοίων στους συμβατικούς τομείς συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αν και ο όγκος είναι σημαντικά μειωμένος
Τα εμπορικά πλοία συνεχίζουν να έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με τον κίνδυνο να χτυπηθούν από πυραύλους ή drone των Χούθι της Υεμένης όταν διέρχονται από τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας, παρά το γεγονός ότι περισσότερα από τα μισά πλοία αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία κατά το πρώτο τρίμηνο και να στραφούν προς το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

«Οι περισσότεροι τύποι πλοίων στους συμβατικούς τομείς συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αν και ο όγκος είναι σημαντικά μειωμένος», δήλωσε σύμφωνα με το Montel, ο Burak Cetinok, επικεφαλής έρευνας της Arrow Shipbroking Group.

Οι συνολικές διελεύσεις μέσω της διώρυγας - η οποία αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της Ερυθράς και της Μεσογείου - ήταν μειωμένες κατά περίπου 50-55% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ από τις αρχές Ιανουαρίου δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου πλοία μεταφοράς LNG που να κάνουν αυτή τη διαδρομή, πρόσθεσε ο Cetinok.

Όσο για τα πλοία ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια, αυτά μειώθηκαν κατά 30-35%, στο α’ τρίμηνο.

Αμείωτα τα δρομολόγια παρά τις ισραηλινοϊρανικές εξελίξεις

«Η μεγαλύτερη ανησυχία είναι η ασφάλεια και η ευημερία του πληρώματος, μαζί με το ενδεχόμενο βλάβης και ολικής απώλειας του πλοίου», υπογράμμισε ο Cetinok, προσθέτοντας ότι οι αντάρτες Χούθι διαθέτουν προηγμένες δυνατότητες και αποτελούν σημαντική απειλή για τα πλοία στην περιοχή.

Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι στην Υεμένη επιτίθενται σε πλοία που διέρχονται από το στενό Bab el-Mandeb - το οποίο συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν - από τον Νοέμβριο, ως απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Γάζα.

«Οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν αυξήσει τον κίνδυνο αναζωπύρωσης των επιθέσεων», δήλωσε ο Cetinok, αναφορικά με την επίθεση της Τεχεράνης στο Ισραήλ το περασμένο Σαββατοκύριακο και την απάντηση του Τελ Αβίβ την Παρασκευή (19/4), που εξαπέλυσε πυραυλική επίθεση κατά του Ιράν.

«Ωστόσο, παρά την κλιμάκωση των εντάσεων, δεν υπήρξε αξιοσημείωτη αλλαγή στον αριθμό των διελεύσεων», είπε.

Με τα πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου για τα πλοία που διασχίζουν την πλωτή οδό να έχουν αυξηθεί στο περίπου 1% της αξίας του πλοίου, πολλοί ιδιοκτήτες, ναυλωτές και φορείς εκμετάλλευσης έχουν ήδη επιλέξει εναλλακτικές διαδρομές.

«Οι εναπομείνασες εταιρείες που διέρχονται από την διώρυγα του Σουέζ συχνά δελεάζονται από τα υψηλότερα ασφάλιστρα που προσφέρουν οι ναυλωτές, παραβλέποντας τους κινδύνους που συνδέονται με αυτή τη διαδρομή», είπε.

Κίνδυνοι για τα πληρώματα

«Δεν εκτιμώ ότι θα γίνουν αλλαγές στις τρέχουσες ναυτιλιακές διαδρομές από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως. Βασικά θα συνεχίσουν να κάνουν αυτό που ήδη κάνουν», δήλωσε ο Derek Steel, διευθύνων σύμβουλος της υπηρεσίας ασφαλείας Chartsec και πρώην μέλος των ειδικών δυνάμεων SAS του Ηνωμένου Βασιλείου.

Για τα πλοία που εξακολουθούν να διακινδυνεύουν συνεχίζοντας αυτή τη διαδρομή από την Ερυθρά Θάλασσα, η «φυσική σκλήρυνση» του πληρώματος είναι απαραίτητη ως βασική μορφή προστασίας, είπε, προσθέτοντας ωστόσο ότι εξακολουθεί να είναι καθαρά θέμα τύχης το αν ένα πλοίο γίνει στόχος των ανταρτών.

Σε περίπτωση που οι επιτιθέμενοι απειλούσαν να επιβιβαστούν σε ένα πλοίο, η ομάδα ασφαλείας θα αναλάμβανε την προστασία του πλοίο, με μια σειρά τεσσάρων κινήσεων.

Αρχικά, προειδοποιώντας μέσω ασυρμάτου τους αντάρτες, ύστερα με εκτόξευση φωτοβολίδων, έπειτα με προειδοποιητικές βολές, και στο τέλος με πραγματική εμπλοκή.

Ο «εφιάλτης» του Ορμούζ

Την ίδια στιγμή, με φόντο τις εξελίξεις ανάμεσα σε Ιράν και Ισραήλ, πυκνώνουν οι συζητήσεις για το πως θα επηρεαστεί η διεθνής ναυτιλία αν η Τεχεράνη αποφασίσει να κλείσει το στενό του Ορμούζ.

Όπως είχε γράψει το WEN, σε μια τέτοια περίπτωση θα επηρεαστεί σχεδόν το 1/3 του διεθνούς εμπορίου LNG, ενώ αντίστοιχες θα είναι οι συνέπειες και στο εμπόριο πετρελαίου.

Πιο αναλυτικά, αναφορικά με το LNG, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα τεθεί υπό αμφισβήτηση η ηγέτιδα θέση του Κατάρ στην παγκόσμια αγορά και οι στρατηγικοί του στόχοι ανάπτυξης, με ευρύτερες επιπτώσεις στις παγκόσμιες συμβάσεις προμήθειας LNG και στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού.

Σχετικά τώρα με το πετρέλαιο, όπως σημειώνει η Allied Shipbrokings υπάρχουν περιορισμένα περιθώρια για την αναδρομολόγηση αυτού του πετρελαίου, μέσω κυρίως του αγωγού Ανατολής-Δύσης της Σαουδικής Αραβίας προς το Yanbu (Ερυθρά Θάλασσα).

Οι εξαγωγές της Σαουδικής Αραβίας φαίνεται να έχουν μετατοπιστεί ελαφρώς προς το Yanbu φέτος, αντιπροσωπεύοντας το 13% του όγκου των εξαγωγών σε ετήσια βάση έναντι 6-9% τα τελευταία πέντε έτη.

Σε κάθε περίπτωση, ένα ενδεχόμενο κλείσιμο των στενών θα επιφέρει εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου και του LNG, αλλά και των ναύλων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης