Ξεκαθάρισε το τοπίο με το μπλοκ “10”
Δεν θα υπάρξουν νέες παραχωρήσεις θαλάσσιων οικοπέδων για έρευνες και εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Ελλάδα, πέρα από τις υφιστάμενες, ανέφερε, μεταξύ άλλων ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρής Σκυλακάκης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στο περιθώριο των εργασιών της Διεθνούς Διάσκεψης "Our Ocean Conference 2024" που διεξάγεται από χθες στην Αθήνα.
Ο υπουργός ερωτήθηκε έπειτα από τις ανακοινώσεις των 21 δεσμεύσεων που ανακοίνωσε η Ελλάδα για την προστασία των θαλασσών, συνολικού προϋπολογισμού 780 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και δύο θαλάσσια πάρκα, ένα στο Αιγαίο και ένα στο Ιόνιο στις περιοχές όπου αναπτύσσονται τα οικόπεδα «2» και «10». Ο κ. Σκυλακάκης προχώρησε στη συγκεκριμένη διευκρίνηση, ξεκαθαρίζοντας το τοπίο που είχε …θολώσει, έπειτα από δηλώσεις του, με τις οποίες είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εγκαταλειφτεί το μπλοκ «10».
Ειδικότερα, στις 8 Απριλίου είχε δηλώσει τα εξής: «Το πάρκο είναι μεγαλύτερο από οποιοδήποτε οικόπεδο εξορύξεων. Συνεπώς ανάλογα με την εξέλιξη των αποφάσεων που θα πάρουμε για τους υδρογονάνθρακες και τις επιστημονικές μελέτες που θα προηγηθούν (σ.σ. για τη δημιουργία του πάρκου) , θα δούμε τι θα γίνει με το συγκεκριμένο οικόπεδο». Και είχε επίσης προσθέσει ότι «η πραγματικότητα είναι ότι η συμβίωση της ανθρώπινης δραστηριότητας με τη βιοποικιλότητα χρειάζεται επιστημονική τεκμηρίωση, γι΄ αυτό και τα όρια του θαλάσσιου πάρκου θα ανακοινωθούν μετά από μελέτη».
Ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων
Επίσης, από το βήμα της διεθνούς διάσκεψης, ο κ. Σκυλακάκης ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων και το «πρασίνισμα» των λιμανιών, που αποτελεί άλλωστε και ευρωπαϊκό στόχο για το 2030. Τα πλοία θα πρέπει να ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά όσο παραμένουν στα λιμάνια (πρόκειται για το λεγόμενο Cold Ironing), κυρίως από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές αέριων ρύπων από την καύση ορυκτών καυσίμων.
Ήδη τα μεγάλα λιμάνια της χώρας έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται όπως του Πειραιά όπου σχεδιάζεται η ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων από πέντε σταθμούς εντός του λιμανιού για την ακτοπλοΐα και από τέσσερις για την κρουαζιέρα. Παραμένει σε εκκρεμότητα το κανονιστικό πλαίσιο, η τιμολογιακή πολιτική και η χρηματοδότηση των έργων καθώς απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις. Επίσης, σε φάση ωρίμανσης του σχεδιασμού βρίσκονται και άλλα λιμάνια, όπως της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.