Για τα αστικά λεωφορεία, οι κανόνες είναι ακόμη πιο αυστηροί και περιλαμβάνουν την πλήρη κατάργηση των νέων πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2035
Οι εκπομπές των νέων φορτηγών θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% έως το 2040, σε σύγκριση με το 2019, αποφάσισε την Τετάρτη (10/4) το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ψηφίζοντας νόμο για τη δραστική μείωση του αριθμού των νέων πετρελαιοκίνητων φορτηγών.
Σύμφωνα με το Euractiv, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ ενός νομοσχεδίου που θα μειώσει τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων βαρέων οχημάτων (HDV) κατά 45% από το 2030, κατά 65% από το 2035 και κατά 90% από το 2040.
Με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί ο αριθμός των οχημάτων με μηδενικές εκπομπές, όπως τα φορτηγά με ηλεκτρική μπαταρία και υδρογόνο, ενώ ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων φορτηγών θα πρέπει να μειωθεί δραστικά.
Υπενθυμίζεται πως το 2023, τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά εξακολουθούσαν να αντιπροσωπεύουν το 96% του συνόλου των πωλήσεων νέων φορτηγών.
Για τα αστικά λεωφορεία, οι κανόνες είναι ακόμη πιο αυστηροί και περιλαμβάνουν την πλήρη κατάργηση των νέων πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2035.
«Η μετάβαση προς τα φορτηγά και τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών δεν είναι μόνο το κλειδί για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων, αλλά και ένας κρίσιμος μοχλός για καθαρότερο αέρα στις πόλεις μας», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου Bas Eickhout.
Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι του νόμου
Ο νόμος εγκρίθηκε με 341 ψήφους υπέρ, 268 ψήφους κατά και 14 αποχές
Δίπλα στους Πράσινους/EFA του Eickhout, οι πλειοψηφίες της κεντροαριστερής ομάδας S&D, της φιλελεύθερης Renew καθώς και της Ομάδας της Αριστεράς ψήφισαν υπέρ, ενώ οι πλειοψηφίες του κεντροδεξιού ΕΛΚ, του εθνικιστικού ECR και των ακροδεξιών ομάδων ID ψήφισαν κατά των νέων κανόνων.
Οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές φορτηγών υποστήριξαν τους στόχους, με τον Martin Lundstedt, διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Volvo, να τους χαρακτηρίζει σκληρούς αλλά εφικτούς σε συνέντευξή του στο Euractiv την περασμένη εβδομάδα.
Ο Lundstedt τόνισε ότι ενώ οι κατασκευαστές θα είναι έτοιμοι να προμηθεύσουν τα απαραίτητα οχήματα μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει επίσης να ενισχυθούν τα κίνητρα για την υιοθέτηση τέτοιων φορτηγών, κυρίως με την αύξηση των τιμών του ντίζελ μέσω της τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σταθμοί φόρτισης κάθε 60 χλμ
Η απαραίτητη υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο είναι επίσης απαραίτητη, πρόσθεσε, κάτι που η ΕΕ θέλει να ενισχύσει μέσω ενός νόμου που θα υποχρεώνει τα κράτη μέλη να κατασκευάσουν σταθμούς φόρτισης φορτηγών κάθε 60 χιλιόμετρα και σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο κάθε 200 χιλιόμετρα σε όλους τους κύριους δρόμους της ΕΕ έως το 2030.
Οι υπουργοί των χωρών της ΕΕ πρέπει ακόμη να εγκρίνουν επίσημα το σχέδιο νόμου - οι άτυπες διαπραγματεύσεις για το οποίο ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο - προτού τεθεί σε ισχύ, αλλά αναμένεται πλειοψηφία, αφού το κείμενο πέρασε από μια άτυπη δοκιμαστική ψηφοφορία τον Φεβρουάριο.
Πριν από τη δοκιμαστική ψηφοφορία, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing είχε απειλήσει ότι θα αποσύρει την υποστήριξή του προς τον νόμο, καθώς δεν θα άφηνε επαρκή χώρο για τα φορτηγά που κινούνται με εναλλακτικά υγρά καύσιμα, όπως βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα.
Ο Wissing μεταπείστηκε, ωστόσο, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να αναπτύξει μια νέα κατηγορία φορτηγών που θα κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία θα συνεχίσουν να επιτρέπονται ακόμη και μετά το 2040.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Euractiv, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ ενός νομοσχεδίου που θα μειώσει τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων βαρέων οχημάτων (HDV) κατά 45% από το 2030, κατά 65% από το 2035 και κατά 90% από το 2040.
Με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί ο αριθμός των οχημάτων με μηδενικές εκπομπές, όπως τα φορτηγά με ηλεκτρική μπαταρία και υδρογόνο, ενώ ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων φορτηγών θα πρέπει να μειωθεί δραστικά.
Υπενθυμίζεται πως το 2023, τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά εξακολουθούσαν να αντιπροσωπεύουν το 96% του συνόλου των πωλήσεων νέων φορτηγών.
Για τα αστικά λεωφορεία, οι κανόνες είναι ακόμη πιο αυστηροί και περιλαμβάνουν την πλήρη κατάργηση των νέων πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2035.
«Η μετάβαση προς τα φορτηγά και τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών δεν είναι μόνο το κλειδί για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων, αλλά και ένας κρίσιμος μοχλός για καθαρότερο αέρα στις πόλεις μας», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου Bas Eickhout.
Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι του νόμου
Ο νόμος εγκρίθηκε με 341 ψήφους υπέρ, 268 ψήφους κατά και 14 αποχές
Δίπλα στους Πράσινους/EFA του Eickhout, οι πλειοψηφίες της κεντροαριστερής ομάδας S&D, της φιλελεύθερης Renew καθώς και της Ομάδας της Αριστεράς ψήφισαν υπέρ, ενώ οι πλειοψηφίες του κεντροδεξιού ΕΛΚ, του εθνικιστικού ECR και των ακροδεξιών ομάδων ID ψήφισαν κατά των νέων κανόνων.
Οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές φορτηγών υποστήριξαν τους στόχους, με τον Martin Lundstedt, διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Volvo, να τους χαρακτηρίζει σκληρούς αλλά εφικτούς σε συνέντευξή του στο Euractiv την περασμένη εβδομάδα.
Ο Lundstedt τόνισε ότι ενώ οι κατασκευαστές θα είναι έτοιμοι να προμηθεύσουν τα απαραίτητα οχήματα μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει επίσης να ενισχυθούν τα κίνητρα για την υιοθέτηση τέτοιων φορτηγών, κυρίως με την αύξηση των τιμών του ντίζελ μέσω της τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σταθμοί φόρτισης κάθε 60 χλμ
Η απαραίτητη υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο είναι επίσης απαραίτητη, πρόσθεσε, κάτι που η ΕΕ θέλει να ενισχύσει μέσω ενός νόμου που θα υποχρεώνει τα κράτη μέλη να κατασκευάσουν σταθμούς φόρτισης φορτηγών κάθε 60 χιλιόμετρα και σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο κάθε 200 χιλιόμετρα σε όλους τους κύριους δρόμους της ΕΕ έως το 2030.
Οι υπουργοί των χωρών της ΕΕ πρέπει ακόμη να εγκρίνουν επίσημα το σχέδιο νόμου - οι άτυπες διαπραγματεύσεις για το οποίο ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο - προτού τεθεί σε ισχύ, αλλά αναμένεται πλειοψηφία, αφού το κείμενο πέρασε από μια άτυπη δοκιμαστική ψηφοφορία τον Φεβρουάριο.
Πριν από τη δοκιμαστική ψηφοφορία, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing είχε απειλήσει ότι θα αποσύρει την υποστήριξή του προς τον νόμο, καθώς δεν θα άφηνε επαρκή χώρο για τα φορτηγά που κινούνται με εναλλακτικά υγρά καύσιμα, όπως βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα.
Ο Wissing μεταπείστηκε, ωστόσο, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να αναπτύξει μια νέα κατηγορία φορτηγών που θα κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία θα συνεχίσουν να επιτρέπονται ακόμη και μετά το 2040.
www.worldenergynews.gr