ΟΣΕ: Σε ετοιμότητα για έργα 500 εκατ. για την αναβάθμιση του δικτύου

ΟΣΕ: Σε ετοιμότητα για έργα 500 εκατ. για την αναβάθμιση του δικτύου

Στο ραντάρ… και το ΕΣΠΑ

Να συρρικνώσει τους χρόνους, φέρνοντας πιο κοντά τα έργα αναβάθμισης που έχει ανάγκη το σιδηροδρομικό δίκτυο επιχειρεί ο ΟΣΕ.


Αυτή την περίοδο ο οργανισμός,
που ξαναμπαίνει μετά από 20 και πλέον χρόνια στην κούρσα των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, κινείται σε δύο μέτωπα.

Από τη μία, για να ενισχύσει την επιλεξιμότητα των υποψήφιων προς ένταξη στο CEF II έργων και από την άλλη, για να προετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να είναι έτοιμος είτε να πατήσει το κουμπί των διαγωνισμών, είτε να αναζητήσει άλλες πηγές χρηματοδότησης.

Επί του παρόντος, οι συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη για τη ένταξη στο CEF II, των 5 πρώτων έργων που εντάσσονται στον άμεσο προγραμματισμό του Νέου ΟΣΕ και ο οργανισμός καλείται για ορισμένα από αυτά να προχωρήσει σε ανάλυση κόστους – ωφέλους, ώστε να ενισχύσει την υποψηφιότητά τους.

Το αίτημα χρηματοδότησης, συνολικού ύψους 1,39 δισ. ευρώ, κατατέθηκε στο CEF II από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στις αρχές Φεβρουαρίου, με την τελική κρίση να αναμένεται στα τέλη Ιουνίου.


Στο μικροσκόπιο το Λιόσια – Κόρινθος

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΣΕ προσέλαβε τεχνικό σύμβουλο για την επικαιροποίηση της ανάλυσης κόστους – ωφέλους του έργου αναβάθμισης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Λιόσια – Κόρινθος.

Σε αυτό το τμήμα του δικτύου, θα πιστοποιηθούν οι 5 υφιστάμενες σήραγγες, θα αποκατασταθεί και θα εκσυγχρονιστεί το σύστημα σηματοδότησης που έχει καταρρεύσει εδώ και πάνω από μία δεκαετία και θα αναβαθμιστεί το ETCS L1, σε διαλειτουργικότητα baseline 3, ώστε να εναρμονιστεί με τα σημερινά ευρωπαϊκά πρότυπα.

Το να ζητείται επικαιροποιημένη ΑΚΟ για την τεκμηρίωση των αιτημάτων ένταξης στο CEF II αποτελεί μία συνήθη διαδικασία, κυρίως για περιφερειακά έργα, ενώ εκτιμάται πως είναι εκ του περισσού για τα έργα αναβάθμισης του βασικού άξονα της χώρας Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Στη συστάδα των σιδηροδρομικών έργων που χτυπούν την πόρτα του CEF II περιλαμβάνονται, ακόμα, η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη, η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Επίσης, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, συνολικού ύψους 1,25 δισ., που εντάσσονται στο μεγάλο πακέτο της ΕΡΓΟΣΕ, στο οποία το CEF II καλείται να εισφέρει 921 εκατ. ευρώ.

 

Στο ραντάρ… και το ΕΣΠΑ

Παράλληλα, οι υπηρεσίες του ΟΣΕ τρέχουν την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης για όσα σιδηροδρομικά έργα εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΟΣΕ μετά τον διαχωρισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ.

Πρόκειται για ένα μεταβατικό στάδιο μέχρις ότου ο νέος ΟΣΕ, όπως συνηθίζουμε να αναφερόμαστε στην «Ελληνική Σιδηρόδρομοι ΑΕ» που θα είναι σε ενάμιση χρόνο ο ενιαίος σιδηροδρομικός φορέας της χώρας με πυρήνα τον ΟΣΕ. Πάντως οι πληροφορίες λένε πως οι διεργασίες κυλούν από ξεχωριστά μεν τμήματα για τις δύο εταιρείες, αλλά με αρμονική συνεργασία, ενόψει της επανένωσης.

Η έγκαιρη προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης έχει διττό στόχο. Να είναι όλα έτοιμα ώστε, εφόσον δοθεί το «πράσινο φως» για τη χρηματοδότηση από το  CEF II, ο ΟΣΕ να προχωρήσει αμέσως στις προκηρύξεις. Αυτό γιατί και το CEF II έχει σφιχτά χρονοδιαγράμματα, που επιβάλλουν μέχρι το τέλος του 2025 ή το α’ εξάμηνο του 2026 οι διαδικασίες να έχουν προχωρήσει, αλλιώς τίθεται εν αμφιβόλω η επιλεξιμότητα των έργων.

Στην περίπτωση, όμως, που οι κάνουλες του CEF II δεν ανοίξουν, δεδομένου ότι τα εν λόγω έργα περιλαμβάνονται στον στρατηγικό σχεδιασμό του νέου ΟΣΕ, όλα θα είναι έτοιμα προκειμένου ο οργανισμός να αναζητήσει χρηματοδότηση. Στο ραντάρ θα μπει το ΕΣΠΑ, ενώ τελευταίο προπύργιο είναι και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης