Great Sea Interconnector, GRECY, East Med, αποθήκευση CO2 στον Πρίνο περιλαμβάνονται στη λίστα
Στη λίστα των έργων, που αφορούν στην Ελλάδα, περιλαμβάνονται επίσης και προτζεκτ υδρογόνου και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα.
Αναλυτικότερα, ο ελληνικός κατάλογος των PCI-PMI έχει ως εξής :
1) Δέσμη Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδος: Αφορά στο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης των 3 χωρών, που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ, το Great Sea Interconnector, όπως έχει πλέον μετονομαστεί ο Euroasia interconnector. Στη λίστα PCI έχουν ενταχθεί και τα δύο τμήματα του έργου, δηλαδή η διασύνδεση Hadera (Ισραήλ) και Κοφινού (Κύπρος) καθώς και η Διασύνδεση Κοφινού με Κορακιά (Κρήτη).
2) Εγκατάσταση αποθήκευσης υδροηλεκτρική ενέργειας με άντληση στην Αμφιλοχία, (έργο της Τέρνα).
3) Σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε συσσωρευτές στην Πτολεμαΐδα.
4) GRECY International: Διασύνδεση μεταξύ Wadi El Natroon (Αίγυπτος) και Μεσογείων/Αγ. Στεφάνου (Eλλάδα), ως έργο PMI (Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος).
5) Αγωγός διασύνδεσης υδρογόνου μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το τμήμα του έργου που αφορά στις εσωτερικές υποδομές υδρογόνου στη διαδρομή Καρπερή-Κομοτηνή κρίθηκε ως μη επιλέξιμο. Στη βουλγαρική πλευρά, έχουν εγκριθεί οι εσωτερικές υποδομές υδρογόνου προς τα σύνορα με την Ελλάδα.
6) Αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στο εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου. Στη συγκεκριμένη υποδομή, σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση, θα αποθηκεύεται CO2 όχι μόνον από την Ελλάδα αλλά και από τη Βουλγαρία, την Κροατία, τη Κύπρο, την Ιταλία, και τη Σλοβενία. Εντός της χώρας το CO2 θα μεταφέρεται στον Πρίνο με αγωγό (το σκέλος αυτό έχει ενταχθεί στην εγκριτική απόφαση), ενώ από τις άλλες χώρες η μεταφορά θα γίνεται με πλοίο.
7) Τη λίστα κλείνει το γνωστό έργο για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου East Med. Πρόκειται για έργο που διατηρεί το καθεστώς Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) κατά παρέκκλιση του άρθρου 24. Αφορά στη μεταφορά αερίου από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου προς την ενδοχώρα της Ελλάδος μέσω Κύπρου και Κρήτης με σταθμό μέτρησης και ρύθμισης στη Μεγαλόπολη.
Το συγκεκριμένο έργο τα τελευταία χρόνια παραμένει «παγωμένο» τόσο για γεωπολιτικούς λόγους, όσο και εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής ενός αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο μέσω Κύπρου στην Ελλάδα, που έχει ως αποτέλεσμα να αμφισβητηθεί η βιωσιμότητα του. Ένας ακόμη παράγοντας που έχει συμβάλει καθοριστικά στην αναστολή των δραστηριοτήτων γύρω από τον East Med είναι και η αρνητική στάση της Ευρώπης σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου, καθώς το ενδιαφέρον όλων έχει στραφεί στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση.
Μαζί με τον East Med, διατήρησε τη θέση του στο ίδιο καθεστώς και το έργο σύνδεσης της Μάλτας με το ευρωπαϊκό δίκτυο αερίου (αγωγός διασύνδεσης με την Ιταλία στο Γέλα).
Είναι τα μοναδικά έργα φυσικού αερίου που συμμετέχουν στη λίστα, ίσως γιατί πρόκειται για παλαιά έργα, που ουσιαστικά ανανεώνουν για πολλοστή φορά τη συμμετοχή τους στα PCI. Η αρνητική στάση της Ευρώπης σε ότι αφορά τη προώθηση- χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου, αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι οι Βρυξέλλες δεν έκριναν ως επιλέξιμο για ένταξη σε PCI-PMI κανένα από τα έργα που υποβλήθηκαν στην κατηγορία “Ευφυή δίκτυα αερίου”.
166 έργα από όλη την Ευρώπη
Συνολικά, η νέα λίστα των έργων PCI-PMI περιλαμβάνει 166 έργα από όλη την Ευρώπη, με τα πρότζεκτ που αφορούν στις βόρειες και δυτικές χώρες της ΕΕ να κυριαρχούν. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στην κατηγορία των υπεράκτιων δικτύων καμία χώρα της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης δεν υπέβαλε έργο, σε αντίθεση με την πληθώρα των επενδυτικών σχεδιών από άλλες χώρες, που εντάχθηκαν στη σχετική λίστα.
Τα 166 έργα του καταλόγου θα επωφεληθούν από διευκολύνσεις στη χορήγηση αδειών και ρυθμιστική υποστήριξη ενώ η ένταξη τους στη λίστα τα καθιστά επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ από τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF).
www.worldenergynews.gr