ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS: Έφτασε η ώρα των υπογραφών για την Εγνατία Οδό
Σε αναμονή για τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης για την αύξηση των διοδίων, οι υπογραφές για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) - EGIS (25%) ορίσθηκαν για το απόγευμα της Παρασκευής. Ο αγώνας δρόμου της τελευταίας στιγμής για την υπογραφή της ΚΥΑ, που έχει πάρει σειρά για δημοσίευση στο ΦΕΚ, εχθές μπήκε στην τελική ευθεία, μεταθέτοντας, σε συνδυασμό με τη συζήτηση στη Βουλή της πρότασης δυσπιστίας, κατά μία ημέρα το ραντεβού των υπογραφών από το πρωί της Πέμπτης που είχε αρχικώς ορισθεί.
Ουσιαστικά, η αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής για τον αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας, με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, κ.κ. Κωστή Χατζηδάκη και Χρήστου Σταϊκούρα, ήταν η τελευταία εκκρεμότητα σε αυτό το στάδιο. Μένουν όμως πολλές αιρέσεις προς εκπλήρωση ως την οικονομική επισφράγιση της συναλλαγής, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, που αναμένεται στο τέλος του 2024.
Τα διόδια και οι άλλες υποχρεώσεις του Δημοσίου
Το πρώτο βήμα έγινε με την αύξηση των διοδίων σε 4 λεπτά το χιλιόμετρο από 3 λεπτά που είναι σήμερα. Όμως οι αυξήσεις δεν θα σταματήσουν εδώ, αφού η χρέωση μετά από μία σειρά επενδύσεων που έχει δεσμευθεί να κάνει ο παραχωρησιούχος, σε ορίζοντα τριετίας θα πρέπει να ισοφαρίσει τη χρέωση 6,5 λεπτά ανά χιλιόμετρο των υπολοίπων παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων. Έτσι, μετά την έναρξη της παραχώρησης θα γίνει νέα αναπροσαρμογή στα 5 λεπτά το χιλιόμετρο.
Η υπογραφή της σύμβασης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, που τη συνδέουν με τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία, συνολικού μήκους 883 χλμ., γυρίζει την κλεψύδρα για τις υπόλοιπες εκκρεμότητες. Αυτές αποτελούν το επόμενο σκαλοπάτι ως την παράδοση-παραλαβή του άξονα, που συνδέεται με την είσπραξη του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ, η οποία εκτιμάται περί το τέλος του 2024.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να ολοκληρωθεί από την Εγνατία Οδός Α.Ε. η πιστοποίηση των σηράγγων. Η μελέτη που έχει διενεργηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσδιορίσει τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε οι παλιές σήραγγες να πληρούν τις προδιαγραφές των σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας. Εν συνεχεία, θα πρέπει να αδειοδοτηθούν από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων. Όσον αφορά στις γέφυρες σε Γαλλικό, Λουδία, Στρυμόνα και Αλιάκμονα, την ανάταξη θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος με χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ από το δημόσιο.
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κληθεί να λάβει αποφάσεις σχετικά με τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο -έχουν ακυρωθεί στο ΣτΕ-, που προβλέπονται μεν στη διακήρυξη του διαγωνισμού, αλλά αντιμετωπίζουν μεγάλες αντιδράσεις. Εφόσον δεν λειτουργήσουν, θα πρέπει το δημόσιο να αποζημιώσει τις απώλειες του παραχωρησιούχου, με ένα μοντέλο αντίστοιχο με αυτό των διοδίων στη Βαρυμπόμπη, που έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα 103,4 εκατ. ευρώ στους φορολογούμενους.
Ακόμα, θα πρέπει να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις για το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο, που είναι μέσα στα έργα που προβλέπονται από τη σύμβαση. Επίσης, θα πρέπει η σημερινή εταιρεία λειτουργίας του άξονα και το ελληνικό δημόσιο να παραδώσουν λεπτομερή και πλήρη καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου, χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο, ώστε να γίνει η παραλαβή από την παραχωρησιούχο.
Μέχρι σήμερα στον οδικό άξονα, η κατασκευή του οποίου έχει στοιχίσει 7 δισ. ευρώ, δεν έχει γίνει ποτέ βαριά συντήρηση. Στη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης προβλέπονται εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) σε τρέχουσες τιμές. Αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γεφυρών και σηράγγων), αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης, αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας.
Το κόστος συντήρησης
Συγχρόνως, το κόστος ελαφράς περιοδικής συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, ανέρχεται σε 2,6 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) σε τρέχουσες τιμές για το σύνολο της παραχώρησης. Για την ανάταξη του άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και στηθαίο ασφαλείας, προβλέπονται επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ εντός πέντε χρόνων από την έναρξη της παραχώρησης. Σε αυτές τις επενδύσεις περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση υβριδικών διοδίων.
Επίσης, θα κατασκευαστούν και θα τεθούν σε λειτουργία 16 σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ενώ σήμερα λειτουργεί μόλις ένας, καθώς και 12 σύγχρονοι χώροι στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
www.worldenergynews.gr
Ουσιαστικά, η αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής για τον αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας, με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, κ.κ. Κωστή Χατζηδάκη και Χρήστου Σταϊκούρα, ήταν η τελευταία εκκρεμότητα σε αυτό το στάδιο. Μένουν όμως πολλές αιρέσεις προς εκπλήρωση ως την οικονομική επισφράγιση της συναλλαγής, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, που αναμένεται στο τέλος του 2024.
Τα διόδια και οι άλλες υποχρεώσεις του Δημοσίου
Το πρώτο βήμα έγινε με την αύξηση των διοδίων σε 4 λεπτά το χιλιόμετρο από 3 λεπτά που είναι σήμερα. Όμως οι αυξήσεις δεν θα σταματήσουν εδώ, αφού η χρέωση μετά από μία σειρά επενδύσεων που έχει δεσμευθεί να κάνει ο παραχωρησιούχος, σε ορίζοντα τριετίας θα πρέπει να ισοφαρίσει τη χρέωση 6,5 λεπτά ανά χιλιόμετρο των υπολοίπων παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων. Έτσι, μετά την έναρξη της παραχώρησης θα γίνει νέα αναπροσαρμογή στα 5 λεπτά το χιλιόμετρο.
Η υπογραφή της σύμβασης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, που τη συνδέουν με τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία, συνολικού μήκους 883 χλμ., γυρίζει την κλεψύδρα για τις υπόλοιπες εκκρεμότητες. Αυτές αποτελούν το επόμενο σκαλοπάτι ως την παράδοση-παραλαβή του άξονα, που συνδέεται με την είσπραξη του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ, η οποία εκτιμάται περί το τέλος του 2024.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να ολοκληρωθεί από την Εγνατία Οδός Α.Ε. η πιστοποίηση των σηράγγων. Η μελέτη που έχει διενεργηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσδιορίσει τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε οι παλιές σήραγγες να πληρούν τις προδιαγραφές των σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας. Εν συνεχεία, θα πρέπει να αδειοδοτηθούν από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων. Όσον αφορά στις γέφυρες σε Γαλλικό, Λουδία, Στρυμόνα και Αλιάκμονα, την ανάταξη θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος με χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ από το δημόσιο.
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κληθεί να λάβει αποφάσεις σχετικά με τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο -έχουν ακυρωθεί στο ΣτΕ-, που προβλέπονται μεν στη διακήρυξη του διαγωνισμού, αλλά αντιμετωπίζουν μεγάλες αντιδράσεις. Εφόσον δεν λειτουργήσουν, θα πρέπει το δημόσιο να αποζημιώσει τις απώλειες του παραχωρησιούχου, με ένα μοντέλο αντίστοιχο με αυτό των διοδίων στη Βαρυμπόμπη, που έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα 103,4 εκατ. ευρώ στους φορολογούμενους.
Ακόμα, θα πρέπει να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις για το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο, που είναι μέσα στα έργα που προβλέπονται από τη σύμβαση. Επίσης, θα πρέπει η σημερινή εταιρεία λειτουργίας του άξονα και το ελληνικό δημόσιο να παραδώσουν λεπτομερή και πλήρη καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου, χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο, ώστε να γίνει η παραλαβή από την παραχωρησιούχο.
Μέχρι σήμερα στον οδικό άξονα, η κατασκευή του οποίου έχει στοιχίσει 7 δισ. ευρώ, δεν έχει γίνει ποτέ βαριά συντήρηση. Στη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης προβλέπονται εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) σε τρέχουσες τιμές. Αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γεφυρών και σηράγγων), αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης, αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας.
Το κόστος συντήρησης
Συγχρόνως, το κόστος ελαφράς περιοδικής συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, ανέρχεται σε 2,6 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) σε τρέχουσες τιμές για το σύνολο της παραχώρησης. Για την ανάταξη του άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και στηθαίο ασφαλείας, προβλέπονται επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ εντός πέντε χρόνων από την έναρξη της παραχώρησης. Σε αυτές τις επενδύσεις περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση υβριδικών διοδίων.
Επίσης, θα κατασκευαστούν και θα τεθούν σε λειτουργία 16 σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ενώ σήμερα λειτουργεί μόλις ένας, καθώς και 12 σύγχρονοι χώροι στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
www.worldenergynews.gr