Στόχος είναι οι αναθέσεις των έργων να έχουν γίνει ως τα τέλη Ιουνίου
Στην τελική ευθεία για την οριστικοποίηση των τευχών δημοπράτησης των διαγωνισμών για τα έργα αποκατάστασης των υποδομών της Θεσσαλίας, που επλήγησαν από τον Daniel, βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Θα ακολουθήσει η προκήρυξη των διαγωνισμών, που θα διενεργηθούν με fast track διαδικασίες μέσω πρόσκλησης των κατασκευαστικών εταιρειών.
Στόχος είναι οι αναθέσεις των έργων να έχουν γίνει ως τα τέλη Ιουνίου, ώστε να προχωρήσουν τα έργα, ο λογαριασμός των οποίων ξεπερνά μέχρι στιγμής τα 1,35 δισ. ευρώ. Εν συνεχεία, θα στηθούν τα εργοτάξια, ώστε να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό οι μεγάλες παρεμβάσεις που είναι απαραίτητες για να επανέλθει η κανονικότητα στις ζωές των κατοίκων. Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα έδωσε, εχθές, κατά την ενημέρωση φορέων της Θεσσαλίας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Σήμερα, οι συναντήσεις εργασίας συνεχίζονται στην Καρδίτσα.
Με το masterplan των Ολλανδών για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας να παρουσιάζεται σήμερα από τους επικεφαλής της HVA Internationaστους φορείς της περιοχής, ο χρόνος πιέζει τόσο για την αποκατάσταση, όσο και για την κοστολόγηση του τελικού σχεδιασμού. Από το ύψος που θα «καθίσει» το κόστος της αποκατάστασης των πληγεισών περιοχών από τα φαινόμενα Daniel και Elias, εξαρτάται και η δυνατότητα χρηματοδότησης άλλων έργων υποδομών, που αυτή την περίοδο έχουν μπει στην αναμονή.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Δημήτριο Κουρέτα, το κόστος της πρότασης της επιστημονικής ομάδας της Περιφέρειας πριν τη βιβλική καταστροφή για τον καθαρισμό ρεμάτων και ποταμών και την οριστική διαμόρφωση των αναχωμάτων ανέρχεται σε 530 εκατ.
Πώς θα υλοποιηθούν τα έργα
Μία θέση στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας διεκδικούν οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες, που έχουν στείλει τα μηνύματά τους εδώ και μήνες στην πολιτική ηγεσία του κλάδου. Μάλιστα, με επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), έκανε λόγο για ένα εγχείρημα τεράστιο και εθνικής σημασίας, προειδοποιώντας πως «για αυτόν ακριβώς τον λόγο, δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο να εξαιρεθεί οποιοδήποτε τμήμα του τεχνικού κόσμου».
Οι μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες δηλώνουν ικανές και έτοιμες να συνδράμουν στην εθνική προσπάθεια, υπενθυμίζοντας πως έχουν ήδη συμβάλει με εξοπλισμό και προσωπικό στις προσπάθειες πρόληψης και πρώτης αντιμετώπισης των καταστροφών, που έχουν προκαλέσει οι πυρκαγιές και οι ακραίες κακοκαιρίες.
Πάντως και από την πλευρά του υπουργείου έχει αφεθεί ανοιχτό το παράθυρο συμμετοχής και των μικρότερων εργολάβων στην πίτα των έργων. Βάσει του νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε μετά τις μεγάλες καταστροφές (ν. 5049/2023), προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, θα προσκληθούν στη διαδικασία τουλάχιστον τρεις εργοληπτικές επιχειρήσεις, με αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών.
Το σημείο «κλειδί» της ρύθμισης για την επιτάχυνση των έργων υποδομών σε περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, είναι ότι τα έργα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Η ανάθεσή τους γίνεται μετά την έκδοση απόφασης εξαίρεσης. Η πρόβλεψη αφορά και τους υποστηρικτικούς χώρους, όπως τα εργοτάξια.
Οι ζημιές στα δίκτυα
Τα έργα που προχωρούν -τουλάχιστον επί του παρόντος- από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφορούν στις οδικές υποδομές για τις οποίες θα απαιτηθούν περί τα 900 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος για την πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρόμου από τα 185 εκατ. εκτοξεύθηκε άνω των 450 εκατ. ευρώ. Την αποκατάσταση 33 σχολείων σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, κόστους 30,4 εκατ. ευρώ, θα καλύψει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ως προς τις οδικές υποδομές, το μεγαλύτερο μερίδιο των πόρων θα κατευθυνθεί στη Μαγνησία που έχει και τις μεγαλύτερες ζημιές. Ειδικότερα, 31% του κόστους, δηλαδή περί τα 280 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί στη Μαγνησία, 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, 9% στην Εύβοια και 3% στη Φθιώτιδα.
Όσο για το πολύπαθο σιδηροδρομικό δίκτυο στο τμήμα Δομοκός - Λάρισα, η νεότερη καταγραφή αναδεικνύει την τεράστια ζημιά που έχει συντελεστεί στην υποδομή, την επιδομή και τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η αρχική εκτίμηση των 185 εκατ. ευρώ έγινε από τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις, μετά τις πλημμύρες, που έγιναν με χρήση drones και επιτόπου αυτοψίες. Δεν συμπεριλήφθηκαν γενικά έξοδα, εργολαβικό όφελος και απρόβλεπτα.
Παράλληλα, δεν ελήφθησαν υπόψιν τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, που προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών. Προκειμένου λοιπόν οι υποδομές να θωρακιστούν έναντι της κλιματικής αλλαγής, θα γίνουν ακόμη οι αναβαθμίσεις των γραμμών στα τμήματα Λάρισα-Βόλος και Καλαμπάκα-Παλαιοφάρσαλος.
www.worldenergynews.gr
Στόχος είναι οι αναθέσεις των έργων να έχουν γίνει ως τα τέλη Ιουνίου, ώστε να προχωρήσουν τα έργα, ο λογαριασμός των οποίων ξεπερνά μέχρι στιγμής τα 1,35 δισ. ευρώ. Εν συνεχεία, θα στηθούν τα εργοτάξια, ώστε να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό οι μεγάλες παρεμβάσεις που είναι απαραίτητες για να επανέλθει η κανονικότητα στις ζωές των κατοίκων. Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα έδωσε, εχθές, κατά την ενημέρωση φορέων της Θεσσαλίας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Σήμερα, οι συναντήσεις εργασίας συνεχίζονται στην Καρδίτσα.
Με το masterplan των Ολλανδών για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας να παρουσιάζεται σήμερα από τους επικεφαλής της HVA Internationaστους φορείς της περιοχής, ο χρόνος πιέζει τόσο για την αποκατάσταση, όσο και για την κοστολόγηση του τελικού σχεδιασμού. Από το ύψος που θα «καθίσει» το κόστος της αποκατάστασης των πληγεισών περιοχών από τα φαινόμενα Daniel και Elias, εξαρτάται και η δυνατότητα χρηματοδότησης άλλων έργων υποδομών, που αυτή την περίοδο έχουν μπει στην αναμονή.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Δημήτριο Κουρέτα, το κόστος της πρότασης της επιστημονικής ομάδας της Περιφέρειας πριν τη βιβλική καταστροφή για τον καθαρισμό ρεμάτων και ποταμών και την οριστική διαμόρφωση των αναχωμάτων ανέρχεται σε 530 εκατ.
Πώς θα υλοποιηθούν τα έργα
Μία θέση στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας διεκδικούν οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες, που έχουν στείλει τα μηνύματά τους εδώ και μήνες στην πολιτική ηγεσία του κλάδου. Μάλιστα, με επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), έκανε λόγο για ένα εγχείρημα τεράστιο και εθνικής σημασίας, προειδοποιώντας πως «για αυτόν ακριβώς τον λόγο, δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο να εξαιρεθεί οποιοδήποτε τμήμα του τεχνικού κόσμου».
Οι μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες δηλώνουν ικανές και έτοιμες να συνδράμουν στην εθνική προσπάθεια, υπενθυμίζοντας πως έχουν ήδη συμβάλει με εξοπλισμό και προσωπικό στις προσπάθειες πρόληψης και πρώτης αντιμετώπισης των καταστροφών, που έχουν προκαλέσει οι πυρκαγιές και οι ακραίες κακοκαιρίες.
Πάντως και από την πλευρά του υπουργείου έχει αφεθεί ανοιχτό το παράθυρο συμμετοχής και των μικρότερων εργολάβων στην πίτα των έργων. Βάσει του νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε μετά τις μεγάλες καταστροφές (ν. 5049/2023), προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, θα προσκληθούν στη διαδικασία τουλάχιστον τρεις εργοληπτικές επιχειρήσεις, με αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών.
Το σημείο «κλειδί» της ρύθμισης για την επιτάχυνση των έργων υποδομών σε περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, είναι ότι τα έργα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Η ανάθεσή τους γίνεται μετά την έκδοση απόφασης εξαίρεσης. Η πρόβλεψη αφορά και τους υποστηρικτικούς χώρους, όπως τα εργοτάξια.
Οι ζημιές στα δίκτυα
Τα έργα που προχωρούν -τουλάχιστον επί του παρόντος- από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφορούν στις οδικές υποδομές για τις οποίες θα απαιτηθούν περί τα 900 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος για την πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρόμου από τα 185 εκατ. εκτοξεύθηκε άνω των 450 εκατ. ευρώ. Την αποκατάσταση 33 σχολείων σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, κόστους 30,4 εκατ. ευρώ, θα καλύψει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ως προς τις οδικές υποδομές, το μεγαλύτερο μερίδιο των πόρων θα κατευθυνθεί στη Μαγνησία που έχει και τις μεγαλύτερες ζημιές. Ειδικότερα, 31% του κόστους, δηλαδή περί τα 280 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί στη Μαγνησία, 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, 9% στην Εύβοια και 3% στη Φθιώτιδα.
Όσο για το πολύπαθο σιδηροδρομικό δίκτυο στο τμήμα Δομοκός - Λάρισα, η νεότερη καταγραφή αναδεικνύει την τεράστια ζημιά που έχει συντελεστεί στην υποδομή, την επιδομή και τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η αρχική εκτίμηση των 185 εκατ. ευρώ έγινε από τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις, μετά τις πλημμύρες, που έγιναν με χρήση drones και επιτόπου αυτοψίες. Δεν συμπεριλήφθηκαν γενικά έξοδα, εργολαβικό όφελος και απρόβλεπτα.
Παράλληλα, δεν ελήφθησαν υπόψιν τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, που προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών. Προκειμένου λοιπόν οι υποδομές να θωρακιστούν έναντι της κλιματικής αλλαγής, θα γίνουν ακόμη οι αναβαθμίσεις των γραμμών στα τμήματα Λάρισα-Βόλος και Καλαμπάκα-Παλαιοφάρσαλος.
www.worldenergynews.gr