Εν αναμονή των προσφορών για την ανάπτυξη του τρίτου φωτοβολταϊκού σταθμού εντός αεροδρομίου, ισχύος 35,49MW
Για έναν πρωτοπόρο της Ευρώπης στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, κ. Ιωάννης Παράσχης, κατά τη χθεσινή παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023. Στο μονοπάτι του «Route 25», το αεροδρόμιο της Αθήνας είχε προχωρήσει σε άμεσες δράσεις και πριν το 2019, που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση πάνω από 60% των εκπομπών CO2 από το 2005, από 67.000 τόνους CO2 το 2005 σε 27.641 τόνους το 2022, παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης την ίδια περίοδο.
Επί του παρόντος, βρίσκεται σε εξέλιξη και μια σειρά δράσεων για την ηλεκτροκίνηση του στόλου των οχημάτων και τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατανάλωσης φυσικού αερίου με αντλίες θερμότητας.
Καθαρή ενέργεια: Η επίδραση στο λειτουργικό κόστος
Τα λειτουργικά έξοδα του αεροδρομίου το 2023 αυξήθηκαν σε γενικές γραμμές κατά 17,9 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, μία αύξηση δηλαδή 12,5%, εξαιρουμένου του μεταβλητού μέρους της αμοιβής χορήγησης δικαιωμάτων και των έκτακτων εξόδων για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο. Η αύξηση, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις οφείλεται στους πρόσθετους ανθρώπινους πόρους που απαιτήθηκαν το 2023, στις αναγκαίες προσαρμογές στις συμβάσεις τρίτων, όπως συμβάσεις ασφάλειας και καθαριότητας, λόγω των αναπροσαρμογών του βασικού μισθού και των μισθολογικών αυξήσεων που εφαρμόστηκαν το 2023.
Συγχρόνως, όμως, όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, αυτό το πρόσθετο κόστος αντισταθμίστηκε εν μέρει από το χαμηλότερο κόστος υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, κυρίως λόγω των χαμηλότερων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας σε σύγκριση με το 2022 και της ιδιοκατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που παράχθηκε από το τα φωτοβολταϊκά πάρκα του αεροδρομίου.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2023, τέθηκε σε λειτουργία ένας φωτοβολταϊκός σταθμός 16MWp με ετήσια αναμενόμενη παραγωγή 27,5 GWh. Η ολοκλήρωσή του περιορίζει το αποτύπωμα του ΔΑΑ κατά περισσότερο από 11.550 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, καθώς και την εξάρτηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας από τις σχετικές διακυμάνσεις τιμών.
Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο
Ο διαγωνισμός για τον νέο φωτοβολταϊκό σταθμό, εκτιμώμενης αξίας 50 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε στις αρχές του έτους, με στόχο να είναι έτοιμος το φθινόπωρο του 2025. Πρόκειται για το δεύτερο φωτοβολταϊκό σύστημα του ΔΑΑ που θα αξιοποιήσει τεχνολογία ιδιοπαραγωγής για αυτοκατανάλωση. Επί του παρόντος, με τους δύο σταθμούς ΑΠΕ που διαθέτει ο ΔΑΑ, ισχύος 8MW και 16MW, τα δύο τρίτα των αναγκών σε ανανεώσιμη ενέργεια παράγονται εντός αεροδρομίου
Με τη θέση σε λειτουργία του νέου φωτοβολταϊκού συστήματος τον Σεπτέμβριο του 2025, οι ενεργειακές ανάγκες της εταιρείας του αεροδρομίου θα καλύπτονται κατά 100% από πράσινη ενέργεια, που αντιστοιχεί και στο 90% του ανθρακικού της αποτυπώματος. Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο θα διαθέτει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 81.737MWh.
Ο νέος σταθμός θα συνδεθεί με το εσωτερικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του αεροδρομίου, ώστε να καλύπτεται το σύνολο των αναγκών του, ενώ η πλεονάζουσα ενέργεια θα διοχετεύεται στο εθνικό δίκτυο, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο για τους αυτοπαραγωγούς. Βάσει σχεδιασμού, η υπογραφή της σύμβασης τοποθετείται μέσα στον Απρίλιο. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση ως τον Σεπτέμβριο του 2035. Η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του αεροδρομίου.
Η επέκταση
Το νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης που καταγράφηκε το 2023, με 28,2 εκατ. επιβάτες επιταχύνει τις διαδικασίες για την υποχρεωτική επέκταση των εγκαταστάσεων. Η πρώτη φάση των έργων επέκτασης θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στους 33 εκατ. επιβάτες από τα 26 εκατ. που είναι σήμερα. Η μελέτη πάντως που έχει θέσει σε τροχιά υλοποίηση το ΔΑΑ, συμπεριλαμβάνει και τη δεύτερη φάση επέκτασης ως τους 40 εκατ. επιβάτες, ώστε να είναι όλα έτοιμα και στην περίπτωση που η επιβατική κίνηση αυξηθεί πιο επιθετικά από τις προβλέψεις.
Βάσει του εγκεκριμένου masterplan του αεροδρομίου, η πρώτη φάση περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., με αύξηση και των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%. Από τις 13.500 τ.μ. που είναι σήμερα θα ξεπεράσουν τις 22.000 τ.μ., προκειμένου να ενισχυθούν οι μη αεροπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου και η συμβολή τους στην κερδοφορία.
Ακόμη, θα αναπτυχθεί μία νέα περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις και συναφείς υποδομές και θα κατασκευαστούν ένα πολυώροφο κτήριο στάθμευσης οχημάτων, ένας αεροσταθμός VIP και άλλες απαραίτητες υποδομές.
Επί του παρόντος, όπως ενημέρωσε ο κ. Παράσχης, η προετοιμασία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Εντός του καλοκαιριού αναμένεται η επιλογή του μελετητικού γραφείου που θα σχεδιάσει την επέκταση.
Παράλληλα, όμως, προκειμένου να βελτιωθεί ο χώρος και η λειτουργία του αεροδρομίου ώστε να υποδέχεται με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες τους επιπλέον επιβάτες στο μεσοδιάστημα, σχεδιάζονται πρόσθετα μέτρα και εργασίες. Σημειώνεται ότι βάσει του εγκεκριμένου masterplan δεν προβλέπεται απόκτηση νέας γης ή ανάγκη νέου διαδρόμου προσ-/απογειώσεων.
Ήδη, ο ΔΑΑ έχει ξεκινήσει επαφές με τις ελληνικές τράπεζες, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, για τη χρηματοδότηση της επένδυσης, ενώ στο κάδρο μπαίνουν και τα έργα που θα χρειαστούν στο μεσοδιάστημα, ύψους 220 εκατ. ευρώ. Όπως σημείωσε, όμως, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν συζητήσεις και με ξένα τραπεζικά ιδρύματα για την αναζήτηση και άλλων πιθανών εργαλείων χρηματοδότησης.
www.worldenergynews.gr