Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει και για τα δύο έργα, μία δεκαπενθήμερη παράταση στους διεκδικητές για να καταθέσουν τους φακέλους συμμετοχής
Μικρή παράταση πήρε η δεύτερη φάση των διαγωνισμών για δύο μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ, που προσεγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ. Η υποβολή των φακέλων συμμετοχής στον ανταγωνιστικό διάλογο από τα τέσσερα σχήματα που έχουν δώσει το «παρών» για το οδικό έργο Μαυροβούνι-Έδεσσα και για τον κάθετο άξονα Δράμας – Αμφίπολης μετατίθεται κατά δεκαπέντε ημέρες, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός.
Οι δύο διαγωνισμοί για τα νέα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας έχουν ακολουθήσει μέχρι σήμερα κοινή πορεία, καθώς ξεκίνησαν στις 30 Αυγούστου του 2022, αφού είχαν λάβει το πράσινο φως από τη Διϋπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ένα δίμηνο νωρίτερα. Μετά από δύο παρατάσεις, τελικά στην πρώτη φάση και των δύο διαγωνισμών κατήλθαν τέσσερα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ και Intrakat, τα οποία και προχώρησαν στην επόμενη φάση.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει και για τα δύο έργα, μία δεκαπενθήμερη παράταση στους διεκδικητές για να καταθέσουν τους φακέλους συμμετοχής στην περίπτωση του Μαυροβούνι – Έδεσσα, στις 19 Μαρτίου, και για το Δράμα – Αμφίπολη, στις 20 Μαρτίου 2024. Την παράταση αιτήθηκαν και στις δύο περιπτώσεις δύο από τους προεπιλεχθέντες φορείς. Ειδικά, δε, για τον άξονα Μαυροβούνι – Έδεσσα πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά παράταση, αντίστοιχου χρονικού διαστήματος.
Σημειώνεται ότι στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου διαμορφώνονται οι τελικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι του εκάστοτε έργου.
Ο χάρτης και η αξία των δύο έργων
Το πρώτο έργο, ύψους 444,91 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας). Ουσιαστικά, άπτεται των τριών εκ των πέντε επιμέρους τμημάτων στα οποία διαιρείται η οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Ο ιδιωτικός φορέας που θα αναλάβει τη σύμβαση θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:
• Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου με Α/Κ Ροζαρίου 9,423 χλμ.
• Παράκαμψη Γιαννιτσών, Α/Κ Γιαννιτσών με Α/Κ Παραλίμνης 8,913 χλμ.
• Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας με Α/Κ Ελεούσας 6,340 χλμ.
Επίσης, θα αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα της γέφυρας Αξιού Ποταμού – Έδεσσας, συνολικού μήκους 52,326 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα για διάστημα ως 30 έτη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, καθώς στα εν λόγω τμήματα περί το 30% της συνολικής κυκλοφορίας αντιστοιχεί σε βαρέα οχήματα, άρα θα βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των χρηστών του άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Σημειώνεται ότι ο νομός Πέλλας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα μεταποίησης και εξαγωγής φρούτων της χώρας και ένα από τα βασικά εξαγωγικά κέντρα νωπών φρούτων και λαχανικών. Επίσης, θα αναβαθμίσει την πρόσβαση σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της Πέλλας και εν γένει της Βόρειας Ελλάδας, όπως τα Λουτρά Λουτρακίου – ΠΟΖΑΡ, το χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν, ο Άγιος Αθανάσιος.
Το δεύτερο ΣΔΙΤ
Στην αναβάθμιση της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό στοχεύει το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ, με αντικείμενο τα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ., με την αναβάθμιση κύριας αρτηρίας σε αυτοκινητόδρομο και αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για 13,5 χλμ. και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 30 χρόνια, με τα τέσσερα πρώτα να αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα στη λειτουργία και συντήρησή του.
Το έργο θα αναβαθμίσει το επίπεδο εξυπηρέτησης σε έναν άξονα που καταγράφει αυξημένη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, που κατά κύριο λόγο μεταφέρουν λευκό μάρμαρο από τα 15 λατομεία της Δράμας, είτε με εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για εξαγωγή, είτε σε εργοστάσια επεξεργασίας. Ο όγκος των μεταφορών ξεπερνά τα 50.000 δρομολόγια φορτηγών ετησίως που αντιστοιχούν σε 1.250.000 τόνους μαρμάρου.
Θα παρέχει, επίσης, σύγχρονη σύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης και θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Δράμας (πηγές Αγίας Βαρβάρας, Ονειρούπολη, Δάσος Ελατιάς, φαράγγι Αγγίτη, κ.ά.), των Σερρών και της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα, με τη διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών συνδέσεων με την Εγνατία Οδό, τη Βουλγαρία (Εξοχή - Γκότζε Ντέλτσεφ) τις Σέρρες και την Καβάλα.
www.worldenergynews.gr
Οι δύο διαγωνισμοί για τα νέα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας έχουν ακολουθήσει μέχρι σήμερα κοινή πορεία, καθώς ξεκίνησαν στις 30 Αυγούστου του 2022, αφού είχαν λάβει το πράσινο φως από τη Διϋπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ένα δίμηνο νωρίτερα. Μετά από δύο παρατάσεις, τελικά στην πρώτη φάση και των δύο διαγωνισμών κατήλθαν τέσσερα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ και Intrakat, τα οποία και προχώρησαν στην επόμενη φάση.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει και για τα δύο έργα, μία δεκαπενθήμερη παράταση στους διεκδικητές για να καταθέσουν τους φακέλους συμμετοχής στην περίπτωση του Μαυροβούνι – Έδεσσα, στις 19 Μαρτίου, και για το Δράμα – Αμφίπολη, στις 20 Μαρτίου 2024. Την παράταση αιτήθηκαν και στις δύο περιπτώσεις δύο από τους προεπιλεχθέντες φορείς. Ειδικά, δε, για τον άξονα Μαυροβούνι – Έδεσσα πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά παράταση, αντίστοιχου χρονικού διαστήματος.
Σημειώνεται ότι στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου διαμορφώνονται οι τελικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι του εκάστοτε έργου.
Ο χάρτης και η αξία των δύο έργων
Το πρώτο έργο, ύψους 444,91 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας). Ουσιαστικά, άπτεται των τριών εκ των πέντε επιμέρους τμημάτων στα οποία διαιρείται η οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Ο ιδιωτικός φορέας που θα αναλάβει τη σύμβαση θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:
• Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου με Α/Κ Ροζαρίου 9,423 χλμ.
• Παράκαμψη Γιαννιτσών, Α/Κ Γιαννιτσών με Α/Κ Παραλίμνης 8,913 χλμ.
• Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας με Α/Κ Ελεούσας 6,340 χλμ.
Επίσης, θα αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα της γέφυρας Αξιού Ποταμού – Έδεσσας, συνολικού μήκους 52,326 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα για διάστημα ως 30 έτη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, καθώς στα εν λόγω τμήματα περί το 30% της συνολικής κυκλοφορίας αντιστοιχεί σε βαρέα οχήματα, άρα θα βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των χρηστών του άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Σημειώνεται ότι ο νομός Πέλλας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα μεταποίησης και εξαγωγής φρούτων της χώρας και ένα από τα βασικά εξαγωγικά κέντρα νωπών φρούτων και λαχανικών. Επίσης, θα αναβαθμίσει την πρόσβαση σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της Πέλλας και εν γένει της Βόρειας Ελλάδας, όπως τα Λουτρά Λουτρακίου – ΠΟΖΑΡ, το χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν, ο Άγιος Αθανάσιος.
Το δεύτερο ΣΔΙΤ
Στην αναβάθμιση της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό στοχεύει το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ, με αντικείμενο τα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ., με την αναβάθμιση κύριας αρτηρίας σε αυτοκινητόδρομο και αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για 13,5 χλμ. και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 30 χρόνια, με τα τέσσερα πρώτα να αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα στη λειτουργία και συντήρησή του.
Το έργο θα αναβαθμίσει το επίπεδο εξυπηρέτησης σε έναν άξονα που καταγράφει αυξημένη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, που κατά κύριο λόγο μεταφέρουν λευκό μάρμαρο από τα 15 λατομεία της Δράμας, είτε με εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για εξαγωγή, είτε σε εργοστάσια επεξεργασίας. Ο όγκος των μεταφορών ξεπερνά τα 50.000 δρομολόγια φορτηγών ετησίως που αντιστοιχούν σε 1.250.000 τόνους μαρμάρου.
Θα παρέχει, επίσης, σύγχρονη σύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης και θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Δράμας (πηγές Αγίας Βαρβάρας, Ονειρούπολη, Δάσος Ελατιάς, φαράγγι Αγγίτη, κ.ά.), των Σερρών και της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα, με τη διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών συνδέσεων με την Εγνατία Οδό, τη Βουλγαρία (Εξοχή - Γκότζε Ντέλτσεφ) τις Σέρρες και την Καβάλα.
www.worldenergynews.gr