Οι ευνοϊκές προβλέψεις για την επιβατική κίνηση τα επόμενα χρόνια το μεγάλου "ατού" του αεροδρομίου
Στην αρχική δημόσια προσφορά συμμετείχε και το Υπερταμείο, το οποίο διαθέτει ούτως ή άλλως ποσοστό 25% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ. Βάσει του μνημονίου συνεννόησης που συνήφθη την 1ηΙουνίου 2023, του χορηγήθηκε προνομιακή κατανομή σε ποσοστό 0,5%, και έτσι έλαβε 1,5 εκατ. μετοχές στην τιμή διάθεσης 8,20 ευρώ/μετοχή.
Η εκτόξευση της κίνησης
Ο μεγαλύτερος «άσσος» του αεροδρομίου της Αθήνας είναι οι ιδιαίτερα ευνοϊκές προβλέψεις για την επιβατική κίνηση τα επόμενα χρόνια, που αναμένεται στο τέλος της σύμβασης παραχώρησης, δηλαδή το 2046 να έχει πιάσει τους 43,5 εκατ. επιβάτες. Η ανάκαμψη από την πανδημία ήταν εντυπωσιακή, χάρη στις αυξανόμενες τουριστικές ροές.
Έτσι, για το 2023 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατέγραψε νέο ιστορικό ρεκόρ με 28,17 εκατ. επιβάτες, αυξημένους κατά 10,2% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Το προηγούμενο ρεκόρ είχε καταγραφεί το 2019 με 25,57 εκατ. επιβάτες.
Σύμφωνα δε με τις προβλέψεις της IATA, η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,1% το διάστημα ως το 2046, δηλαδή στη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης. Τον τελευταίο χρόνο, θα φτάσει στους 31,4 εκατ. διεθνείς επιβάτες. Αντίστοιχα, η κίνηση εσωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1% την ίδια περίοδο φθάνοντας τους 12,1 εκατ. επιβάτες το 2046. Ο αριθμός των πτήσεων θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,9%, φθάνοντας τις 291.100 πτήσεις το τελευταίο έτος.
Έρχονται επενδύσεις
Η αναπτυξιακή τροχιά στην οποία έχει επανέλθει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξαναφέρνει στο προσκήνιο τις απαραίτητες επενδύσεις στις υποδομές, ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στην αύξηση της κίνησης. Βάσει των όσων προβλέπονται στο Ενημερωτικό Δελτίο, οι επενδύσεις θα γίνουν σε τρείς φάσεις, με το ύψος για τις πρώτες δύο φάσεις να ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ.
Η πρώτη φάση (33MAP) θα αυξήσει τη χωρητικότητα από τα 26 εκατ. επιβάτες που είναι σήμερα σε 33 εκατ. ετησίως. Πρόκειται για το επενδυτικό πλάνο που ενεργοποιήθηκε το 2018 και «πάγωσε» απότομα εξαιτίας της πανδημίας. Ειδικότερα, θα επεκταθεί το υφιστάμενο τέρμιναλ κατά περίπου 81.000 τ.μ., περιλαμβάνοντας νέες αίθουσες επιβατών και θέσεις επιβίβασης με λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in, νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών και νέους χώρους για εμπορικά καταστήματα και γραφεία.
Ακόμη, θα αναπτυχθεί νέα πίστα στάθμευσης 32 αεροσκαφών, δύο νέες φυσούνες, ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών και ένα νέο VIP τέρμιναλ. Ακόμη θα κατασκευαστεί νέο πολυώροφο πάρκινγκ. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν τέλη του 2024 με αρχές του 2025 και να ολοκληρωθούν το 2028. Θα απαιτηθεί μία επένδυση ύψους 650 εκατ. ευρώ (σε τιμές 2022).
Η δεύτερη φάση θα ξεκινήσει όταν το αεροδρόμιο πιάσει τους 29,7 εκατ. επιβάτες. Ο σχεδιασμός για το 40MAP, που θα αυξήσει τη χωρητικότητα στους 40 εκατ. επιβάτες ετησίως, αποτιμάται σε 700 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει περαιτέρω επέκταση του κεντρικού τερματικού σταθμού, καθώς και των χώρων επιβατών και των εμπορικών καταστημάτων. Θα κατασκευαστεί και νέα πίστα στάθμευσης αεροσκαφών, νέα γέφυρα εξυπηρέτησης και νέα γέφυρα ταξί. Εκτιμάται ότι αυτή η φάση θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Όταν το αεροδρόμιο υπερβεί και τους 36 εκατ. επιβάτες, θα έρθει η ώρα για το 50MAP, την τελική φάση πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης. Σε αυτήν περιλαμβάνεται η ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού, ώστε να μπορεί να «σηκώσει» ως 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.
Εντωμεταξύ, ο ΔΑΑ εκτιμά ότι θα απαιτηθούν περί τα 700 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων κατά τη διάρκεια της παραχώρησης. Εξ αυτών, περίπου 170 εκατ. ευρώ, θα δαπανηθούν σταδιακά τα επόμενα τρία χρόνια. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει και τις απαραίτητες εργασίες για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων για την κλιματική ουδετερότητα. Ακόμη, θα δαπανήσει στην τριετία, 50 εκατ. ευρώ για τη βελτιστοποίηση της δυναμικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.
www.worldenergynews.gr