Θεσσαλία, ΒΟΑΚ και Εγνατία στις προτεραιότητες του 2024 για το Υπουργείο Υποδομών

Θεσσαλία, ΒΟΑΚ και Εγνατία στις προτεραιότητες του 2024 για το Υπουργείο Υποδομών
Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού δεν είναι μία απλή υπόθεση που εξαντλείται στην υπογραφή της σύμβασης

Άνω του 1 δις. ευρώ είναι μέχρι σήμερα το κόστος της αποκατάστασης των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών της Θεσσαλίας, μετά τις τεράστιες καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel. Η ανάγκη άμεσης αποκατάστασης των πληγεισών περιοχών, αλλά και οι νέοι όροι ασφάλειας που έθεσε το δυστύχημα στα Τέμπη φέρνουν ανακατατάξεις στον χάρτη των διαγωνισμών της περασμένης κυβερνητικής τετραετίας. Ο ΒΟΑΚ μπαίνει σε απόλυτη προτεραιότητα, όπως και η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Ορόσημο για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών του μεγάλου διαγωνισμού παραχώρησης του ΒΟΑΚ, τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ύψους 1,75 δισ. ευρώ, είναι η 25η Ιανουαρίου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που έχει δώσει παράταση στις οικονομικές προσφορές ως τις 7 Μαρτίου, στοχεύει εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές επί των τεχνικών φακέλων να ανοίξει τις οικονομικές προσφορές. Αυτές θα κρίνουν εξάλλου την τύχη του πολυπόθητου έργου, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο υπό παραχώρηση αυτοκινητόδρομο στην Ευρώπη. Οι ενδιαφερόμενοι είναι: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ – Egis Project – Meridiam και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Εντωμεταξύ, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στα δύο άλλα τμήματα που συμπληρώνουν το παζλ του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη, έχουν ήδη ξεκινήσει τα εργοτάξια. Ειδικότερα, το δημόσιο έργο που έχει αναλάβει η Άκτωρ για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλας έχει ξαναπάρει ζωή το τελευταίο διάστημα.

Βεβαίως και στα δύο τμήματα υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις,  με τα δικαστήρια να μην μπορούν να συμβαδίσουν με την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών. Μία ανάγκη που απορρέει και από τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης που χρηματοδοτεί τα δύο έργα με συνολικά 227 εκατ. ευρώ. Η πολιτική ηγεσία πάντως δεν εκφράζει ανησυχία για την απορρόφηση αυτών των κονδυλίων, ενώ παραμένει αισιόδοξη ότι δεν θα χαθούν και τα 200 εκατ. που προορίζονται για το τμήμα της παραχώρησης. Ως προς το ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, εκταμιεύθηκε η προκαταβολή ύψους 27 εκατ. ευρώ προς το ανάδοχο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΆκτωρΠαραχωρήσεις, ώστε να πάρει γρήγορα ρυθμό.

Οι κινήσεις για την Εγνατία

Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού δεν είναι μία απλή υπόθεση που εξαντλείται στην υπογραφή της σύμβασης. Μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αυτή αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα, αφού εκπληρωθούν ορισμένες εκκρεμότητες. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορων συναντήθηκε στην αρχή της εβδομάδας με τη διοίκηση της Εγνατία Οδός Α.Ε., ώστε να υπάρχει απόλυτη ετοιμότητα.  

Επί του παρόντος, προχωρά η διαδικασία για την αδειοδότηση των σηράγγων, με τις σχετικές προμήθειες να γίνονται -όπου είναι απαραίτητο- από την Εγνατία Οδός Α.Ε., στο πλαίσιο των δύο πρόσφατα υπογεγραμμένων συμβάσεων λειτουργίας και συντήρησης με το σχήμα ΤΕΡΝΑ – Intrakat. Αυτές αφορούν κατά κύριο λόγο τη σύμβαση για το δυτικό τμήμα, όπου βρίσκεται η πλειοψηφία των σηράγγων.

Ως προς την ΚΥΑ για την αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 0,04 ευρώ/χλμ. από τα 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα, το απώτατο όριο που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο είναι ως 15 ημέρες πριν την υπογραφή της σύμβασης. Πρόθεση είναι να ξεκινήσει η διαδικασία, όταν η υπογραφή θα μπαίνει στην τελική ευθεία. Όμως, σε αυτή τη φάση, μελετάται από νομικής σκοπιάς η διαδικασία παράδοσης – παραλαβής του οδικού άξονα, καθώς η υπογραφή δεν είναι το τελικό στάδιο. Η παράδοση – παραλαβή αναμένεται μετά το οικονομικό κλείσιμο προς το τέλος του 2024.

Πάνω από 1,1 δισ. το κόστος ανάταξης στη Θεσσαλία

Εντός των επόμενων ημερών, αναμένεται η υπογραφή των συμβάσεων των συμβούλων ανά περιφερειακή ενότητα της Θεσσαλίας, ώστε να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί για τα έργα πλήρους αποκατάστασης των ζημιών που υπέστησαν οδικοί άξονες και σιδηρόδρομος. Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των έργων θα γίνουν βάσει της σχετικής νομοθέτησης, που έγινε μετά τις καταστροφικές πλημμύρες ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, με πρόσκληση των μεγάλων ομίλων. Βάσει του σχεδιασμού, στις αρχές του καλοκαιριού μπορούμε να έχουμε υπογεγραμμένες συμβάσεις.

Τα έργα αυτά αφορούν στις οδικές υποδομές για τις οποίες θα απαιτηθούν περί τα 900 εκατ. ευρώ. Αυτά μοιράζονται μεταξύ των πληγεισών περιοχών, με το μεγαλύτερο μερίδιο να κατευθύνεται στη Μαγνησία που έχει και τις μεγαλύτερες ζημιές. Ειδικότερα, 31% των πόρων, δηλαδή περί τα 280 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στη Μαγνησία, 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, 9% στην Εύβοια και 3% στη Φθιώτιδα.

Πάντως τα 900 εκατ. μαζί με τα ήδη δεσμευμένα 185 εκατ. ευρώ για τον σιδηρόδρομο, υπερβαίνουν κατά πολύ τα 600 εκατ. ευρώ που έχουν «κλειδώσει» στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δεδομένου ότι επανεξετάζεται και το κόστος αποκατάστασης των σιδηροδρομικών υποδομών, που θα αυξηθεί σημαντικά, θα απαιτηθούν πρόσθετοι πόροι. Σημειώνεται ότι η αποκατάσταση των 33 σχολείων, κόστους 30,4 εκατ. ευρώ, θα καλυφθεί βάσει MoU που έχει ήδη υπογραφεί από τον Σύλλογο Εφοπλιστών. Όσον αφορά στα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα, αυτά πιθανότατα θα αναλάβει ο υπό σύσταση Οργανισμός Υδάτων

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης