Τελευταία Νέα

Εγνατία Οδός: Πλώρη για οικονομικό «κλείσιμο» το δεύτερο εξάμηνο του 2024

Εγνατία Οδός: Πλώρη για οικονομικό «κλείσιμο» το δεύτερο εξάμηνο του 2024
To υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Εγνατία Οδός Α.Ε. να βάλουν μπρος την αδειοδότηση των σηράγγων του άξονα και την ανάταξη των γεφυρών και κάποιων σημείων των κάθετων αξόνων.

Η έγκριση του φακέλου για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από το Ελεγκτικό Συνέδριο βάζει στην τελική ευθεία τις πολυαναμενόμενες υπογραφές. Οι τελικές κινήσεις επιταχύνονται για να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης εντός του πρώτου τριμήνου, όμως οι αναβλητικές αιρέσεις για το οικονομικό «κλείσιμο» είναι αρκετά απαιτητικές. Ως αποτέλεσμα, το αντίτιμο αναμένεται να μπει στα ταμεία κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024.

Μέσα στο επόμενο διάστημα, θα πρέπει όλες οι πλευρές να δρομολογήσουν την πλήρωση των υποχρεώσεών τους. Πρώτον, θα πρέπει να εκδοθεί η ΚΥΑ των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών για την αύξηση της χιλιομετρικής χρέωσης των διοδίων τελών, που θα ανέβει αρχικά στα 0,04 ευρώ/χλμ. από 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα. Μετά την υπογραφή της σύμβασης, εντός διετίας και εφόσον έχουν ολοκληρωθεί μια σειρά έργων, όπως ορίζεται στη σύμβαση, τότε θα αυξηθούν εντός διετίας στα 0,05 ευρώ/χλμ.

Ακόμη, θα πρέπει να εκδοθεί πράξη υπουργικού συμβουλίου για την εξουσιοδότηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης, με τον προσωρινό ανάδοχο που έχει ανακηρυχθεί από τον Αύγουστο του 2021. Η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή.

Βεβαίως, για να πέσουν οι υπογραφές, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί από το επενδυτικό σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%)- Egis Projects (25%) η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα αναλάβει την Εγνατία Οδό. Σε κάθε περίπτωση, υπογραφές και οικονομικό κλείσιμο δεν ταυτίζονται απαραίτητα.

Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, θα πρέπει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Εγνατία Οδός Α.Ε. να βάλουν μπρος την αδειοδότηση των σηράγγων του άξονα και την ανάταξη των γεφυρών και κάποιων σημείων των κάθετων αξόνων. Προς αυτόν τον σκοπό, έχουν ήδη δεσμευτεί 60 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση των παραπάνω, καθώς και της κατασκευής και θέσης σε λειτουργία των εναπομεινάντων σταθμών διοδίων, αποτελούν προαπαιτούμενα για το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.

Εντωμεταξύ, δεν είναι τυχαίο που ενώ το ανακοινωμένο προσφερόμενο τίμημα από την πλευρά της κοινοπραξίας ανέρχεαι σε 1,496 δισ. ευρώ, στον προϋπολογισμό καταγράφονται 1,35 δις. ευρώ. Αυτό απορρέει από την πρόβλεψη της διακήρυξης ότι τον επιτοκιακό κίνδυνο, δηλαδή το ρίσκο της αύξησης των επιτοκίων, αναλαμβάνει ο παραχωρών και όχι ο επενδυτής, άρα το ελληνικό Δημόσιο. Η απώλεια λοιπόν με τις παρούσες συνθήκες έχει προϋπολογιστεί σε περίπου 146 εκατ. ευρώ. Εάν πάντως, όταν έρθει η ώρα για το οικονομικό κλείσιμο η συνθήκες έχουν αλλάξει, αυτό θα διαφοροποιηθεί.

Το έργο περιλαμβάνει εκτός της λειτουργίας και συντήρησης ένα τεράστιο κατασκευαστικό αντικείμενο, που αντιστοιχεί σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια, το οποίο θα υλοποιήσει στο σύνολό του ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της 100% θυγατρικής του ΤΕΡΝΑ. Για την πρώτη πενταετία, τα έργα αφορούν στην κατασκευή των τριών κάθετων αξόνων, Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 225 χλμ. Στο κατασκευαστικό αντικείμενο περιλαμβάνεται, επίσης, η βαριά συντήρηση του άξονα, που δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι σήμερα.

Σε TΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ η ενδιάμεση λειτουργία και συντήρηση

Σημειώνεται ότι τη λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 161 εκατ. ευρώ, μέσω δύο συμβάσεων ανέλαβε η κοινοπραξία TΕΡΝΑ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Οι συμβάσεις αφορούν τη λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού για τον ανατολικό και δυτικό τομέα του αυτοκινητόδρομου. Πρόκειται για μία εργολαβία – «κλειδί» που θα διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας ως την έναρξη της παραχώρησης.

Οι δύο κοινοπραξίες «ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΙΝΤΡΑΚΑΤ – 6060» και «ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 6061» αναλαμβάνουν τη λειτουργία (έλεγχος κυκλοφορίας, περιπολίες ασφαλείας, αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών, αποχιονισμός, ασφάλεια σηράγγων κτλ.) και την επιθεώρηση του αυτοκινητόδρομου για την επισήμανση φθορών και τον εντοπισμό κινδύνων για τους οδηγούς. Ακόμη, την τακτική και βαριά συντήρηση, τις εργασίες καθαριότητας και περιβαλλοντικής διαχείρισης, καθώς και τις εργασίες αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου για τη βελτίωση της εμπειρίας, της άνεσης και της ασφάλειας των οδηγών.

Ειδικότερα, η εργολαβία του Δυτικού Τομέα έχει προϋπολογισμό δημοπράτησης 88 εκατ. ευρώ και αφορά στο τμήμα από την έξοδο του Λιμένα Ηγουμενίτσας μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου, μήκους 289 χλμ., καθώς και τον κάθετο άξονα Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής. Αντίστοιχα, η εργολαβία του Ανατολικού Τομέα, με προϋπολογισμό δημοπράτησης 73 εκατ. ευρώ, αφορά το τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου μέχρι το Τελωνείο Κήπων, μήκους περίπου 368,7 χλμ., καθώς και τους κάθετους άξονες Αξιού - Σταθμού Ευζώνων, Αξιού – Ειδομένης, Λαγκαδά – Προμαχώνα, Κομοτηνή - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης