Το μείζον θέμα των καθυστερήσεων στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), θέτουν με ερώτηση που υπέβαλαν στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, πέντε Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.
Στην ερώτηση που υπογράφει ο Απόστολος Πάνας Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Υποδομών, οι Βουλευτές Ηρακλείου Ελένη Βατσινά και Φραγκίσκος Παρασύρης, ο Βουλευτής Ρεθύμνου Μανόλης Χνάρης και η Βουλευτής Λασιθίου Κατερίνα Σπυριδάκη, τονίζεται ότι «η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στο προσκήνιο της αρνητικής επικαιρότητας, καθώς παρά το γεγονός πως οι οικονομικές προσφορές για το λεγόμενο “μεγάλο τμήμα” Χανιά – Ηράκλειο έχουν κατατεθεί από τον Μάιο, δεν έχουν ανοίξει ακόμα. Πρόκειται για ένα έργο υποδομής με τεράστια σημασία για την οδική ασφάλεια και την ανάπτυξη του νησιού. Η χάραξή του περιλαμβάνει τη σύνδεση του νησιού από την Κίσσαμο Χανίων έως τη Σητεία, δημιουργώντας έναν ενιαίο αυτοκινητόδρομο μήκους 300km με συνολικό κόστος της τάξης των 2,5 δισεκ. ευρώ. Για τη χρηματοδότηση του αποφασίστηκε ένα συνδυαστικό χρηματοδοτικό μοντέλο από το ταμείο ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και τα χρηματοδοτικά εργαλεία των συμβάσεων παραχώρησης».
Παρακολουθώντας τις εξελίξεις για το συγκεκριμένο έργο οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την τύχη του έργου, καθώς με τα μέχρι σήμερα δεδομένα τίθεται εν αμφιβόλω η εξέλιξή του, καθώς οι καθυστερήσεις, οι διαφαινόμενες δικαστικές προσφυγές τεχνικών εταιρειών, τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα που δεν τηρούνται, δημιουργούν αρνητικά δεδομένα, ικανά να «τινάξουν στον αέρα» συνολικά το έργο, όπως σχολιάζουν χαρακτηριστικά.
Τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, που υπογράφουν την ερώτηση, τονίζουν πως η παράταση μέχρι την 7η Μαρτίου για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, μετακυλύει χρονικά τη συνολική ωρίμανση του έργου, καθώς τα τρία εταιρικά σχήματα που έχουν φθάσει σε αυτή τη φάση, τηρούν στάση αναμονής, καθώς στο μεσοδιάστημα μέχρι την 7η Μαρτίου θα πρέπει να ληφθούν και οι αποφάσεις επί των προσφυγών των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Προσφυγές κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη του Ηρακλείου, αλλά και για την αγνόηση του πολεοδομικού σχεδιασμού του Δήμου Μαλεβιζίου και την επαπειλούμενη, όπως τονίζεται, διχοτόμηση μεγάλων οικιστικών- αστικών τμημάτων.
Ασκώντας έντονη κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης τονίζουν ότι «η επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου με δηλώσεις ενθουσιασμού για την πρόοδο του έργου, επισκιάζονται από την σημερινή πραγματικότητα των υπερβάσεων των χρονοδιαγραμμάτων, των καθυστερήσεων στην έναρξη των εργοταξίων, των αβλεψιών ως προς την κοστολόγηση των έργων και των σημαντικών ζητημάτων σχετικά με το θέμα των απαλλοτριώσεων και του τρόπου υπολογισμού τους γεγονός που εγείρει πρόσθετες καθυστερήσεις στο έργο».
Για το μεγαλύτερο Τμήμα «Κίσσαμος – Χανιά – Χερσόνησος» οι Βουλευτές ζητούν ενημέρωση για το εάν η παράταση που δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, μεταβάλει τα χρονοδιαγράμματα του έργου, καθώς επίσης και για το εάν είναι τελικά, υπαρκτός ο κίνδυνος για τη πορεία εξέλιξης του έργου.
«Με δεδομένα τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα απορρόφησης των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης (2026) και ύστερα από τις τελευταίες εξελίξεις, υπάρχει σχεδιασμός και αν ναι ποιος είναι αυτός για την έγκαιρη απορρόφηση των πόρων του Ταμείου; Ποια είναι η θέση του Υπουργείου για την αμφισβητούμενη από τους φορείς (Περιφερειακό Συμβούλιο, Δήμοι Μαλεβιζίου & Ηρακλείου, ΤΕΕ ΤΑΚ, ΟΑΚ) λύση αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στην περιοχή παράκαμψης Ηρακλείου; Σε περίπτωση ικανοποίησης των αιτημάτων των δύο Δήμων, πόσο θα επηρεαστεί ο διαγωνισμός και πόσο θα μεταβάλλει τόσο τη χρηματοδότηση του έργου, όσο και τα χρονοδιαγράμματά του; Σύμφωνα με την προτεινόμενη από την ΜΠΕ λύση, για το τμήμα της «παράκαμψης Ηρακλείου» στο αντικείμενο της σύμβασης δεν είναι η κατασκευή συνοδών έργων παράπλευρου οδικού δικτύου και ευρύτερης προσαρμογής των υφιστάμενων υδραυλικών έργων και τεχνικών. Ως εκ τούτου, ποιος φορέας προβλέπεται να τα μελετήσει-κατασκευάσει, και με ποιόν χρονικό και οικονομικό προγραμματισμό; Πως προγραμματίζεται να εκτελεστεί η «μεταγενέστερη του κεντρικού τμήματος» κατασκευής τους, δίχως την όχληση της απρόσκοπτης λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου;» είναι τα συγκεκριμένα ερωτήματα των πέντε Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.
Για το Τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη», ζητούνται απαντήσεις για την πρόοδο των εργασιών, για τον καταργούμενο κόμβο Νεάπολης και για τον τρόπο που θα κατασκευαστούν οι οδικές συνδέσεις του νέου αερολιμένα Καστελλίου με τον ΒΟΑΚ;
Για το Τμήμα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», τίθεται το ζήτημα της καθυστέρησης στην έναρξη των εργασιών, το ύψος της οικονομικής επιβάρυνσης του Δημοσίου από την καθυστέρηση αυτή, όπως και η απορρόφηση της χρηματοδότησης του έργου μέχρι σήμερα και ποιό το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του;
Για το Τμήμα «Άγιος Νικόλαος – Σητεία», οι ερωτώντες Βουλευτές ζητούν απαντήσεις για τη χρηματοδότηση του έργου, για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των μελετών, για επιμέρους τμήματα του έργου, αλλά και για την πρόθεση του Υπουργείου να να επανεξεταστεί η διαδικασία υλοποίησής του και να καταστεί η Περιφέρεια Κρήτης Προϊσταμένη Αρχή και Διευθύνουσα Υπηρεσία. Κλείνοντας τονίζουν και την ανάγκη διασύνδεσης της Ιεράπετρας με το ΒΟΑΚ.
www.worldenergynews.gr