Εκστρατεία για την εκπαίδευση των καταναλωτών
Με τα χρωματιστά τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας να αποτελούν κεντρικό θέμα συζήτησης στα εορταστικά τραπέζια των ημερών, οι καταναλωτές παραμένουν σε σύγχυση για το τι πρέπει να επιλέξουν. Την ίδια ώρα οι προμηθευτές έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για να προσεγγίσουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες και να κλείσουν νέα συμβόλαια, ενώ το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προετοιμάζει τη δική του διαφημιστική καμπάνια που αναμένεται να βγει στον αέρα το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου και έχει στόχο να ενημερώσει, αλλά και να καθησυχάσει τους καταναλωτές.
Για τον υπουργό ΠΕΝ Θόδωρο Σκυλακάκη, η ομαλή μετάβαση από το καθεστώς των επιδοτήσεων στο νέο πλήρως ανταγωνιστικό περιβάλλον τιμολόγησης του ηλεκτρισμού αποτελεί πολιτικό στοίχημα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο επέλεξε να θεσμοθετήσει ένα ακόμη τιμολόγιο, το περίφημο πράσινο, πέραν τον τριών κατηγοριών που είχε ήδη διαμορφώσει η ΡΑΑΕΥ. Δηλαδή το κίτρινο (κυμαινόμενο), το μπλε (σταθερό) και το πορτοκαλί (δυναμικό), το οποίο στην πραγματικότητα επί του παρόντος δεν υφίσταται για τους οικιακούς καταναλωτές, αφού δεν υπάρχουν έξυπνοι μετρητές.
Οι εκπτώσεις στο πράσινο
Η καινοτομία του «πράσινου» τιμολογίου είναι ότι θα έχει μια τελική τιμή ανά KWh στην οποία θα περιλαμβάνονται οι κάθε είδους εκπτώσεις που θα επιλέξουν να κάνουν οι προμηθευτές. Με τον τρόπο αυτό ο κ. Σκυλακάκης επιδιώκει να δοθεί η δυνατότητα σύγκρισης της τελικής τιμής του πράσινου τιμολογίου όλων των προμηθευτών ώστε ο καταναλωτής να μπορεί εύκολα να επιλέξει τον φθηνότερο.
Όπως είναι γνωστό το συγκεκριμένο τιμολόγιο επικρίθηκε έντονα από τους προμηθευτές οι οποίοι στην πρώτη φάση επιδίωξαν να πείσουν ότι το κίτρινο κυμαινόμενο τιμολόγιο θα είναι φθηνότερο από το πράσινο και τον κ. Σκυλακάκη να επιμένει ότι με βάση τις χονδρεμπορικές τιμές ρεύματος το πράσινο τιμολόγιο του Ιανουαρίου 2024 θα είναι φθηνότερο από αυτό του Νοεμβρίου 2023 παρά το γεγονός ότι τότε υπήρχαν επιδοτήσεις.
Στο μπλε ο ανταγωνισμός
Πλέον οι προμηθευτές έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον και τον μεταξύ τους ανταγωνισμό στο μπλε σταθερό τιμολόγιο προβάλλοντας την ασφάλεια που προσφέρει στους καταναλωτές έναντι του ρίσκου των διακυμάνσεων της χονδρικής τιμής. Και αυτό διότι διαπίστωσαν ότι η μάχη μεταξύ κίτρινου και πράσινου τιμολογίου απλώς επιτείνει τη σύγχυση και την καχυποψία των καταναλωτών με κίνδυνο να αφεθούν στην αυτόματη μετάπτωση στο πράσινο τιμολόγιο αποφεύγοντας οποιαδήποτε μετακίνηση μεταξύ προμηθευτών.
Εν όψει αυτής της εξέλιξης ο κ. Σκυλακάκης μιλάει για ένταση του ανταγωνισμού τονίζοντας ότι αυτό είναι προς όφελος τόσο των καταναλωτών, όσο και της ίδια της λειτουργίας της αγοράς.
Πάντως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ εκτιμά ότι οι καταναλωτές δεν πρέπει να μείνουν αβοήθητοι εν όψει της μετάβασης και για τον λόγο αυτό έχει σχεδιάσει και πολύ σύντομα θα παρουσιάσει διαφημιστική καμπάνια για τα τιμολόγια ρεύματος.
Εκτιμάται ότι η καμπάνια θα βγει στον αέρα το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου και θα καλύπτει την τηλεόραση και τα social media ενώ επί του παρόντος εξετάζεται εάν θα αφορά και τον έντυπο τύπο.
Κεντρικό μήνυμα της καμπάνιας είναι ότι τα τιμολόγια που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου δεν είναι μια νέα κατάσταση αλλά μια τακτοποίηση όσων ήδη ίσχυαν πριν το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης και την εφαρμογή των οριζόντιων επιδοτήσεων. Θα γίνεται επίσης παρουσίαση του πράσινου τιμολογίου μέσω του οποίου ο καταναλωτής μπορεί εύκολα να συγκρίνει τελικές τιμές. Κεντρικός στόχος της καμπάνιας είναι να εκπαιδεύσει τους πολίτες και ταυτόχρονα να τους καθησυχάσει αίροντας τη σύγχυση του τελευταίου διαστήματος.
www.worldenergynews.gr