Τι βλέπει η Κομισιόν για Αττική Οδό, Εγνατία, λιμάνια και ακίνητα του δημοσίου

Τι βλέπει η Κομισιόν για Αττική Οδό, Εγνατία, λιμάνια και ακίνητα του δημοσίου
Πάνω από 3 δισ. ως το 2027 για τις καταστροφές στη Θεσσαλία

Σε καλό δρόμο βρίσκονται οι εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεις σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελληνική οικονομία. Όπως σημειώνεται, «η διαχείριση των δημοσίων περιουσιακών στοιχείων γίνεται πιο αποτελεσματική χάρη στο νέο νόμο για τη διακυβέρνηση των κρατικών επιχειρήσεων», με αποτέλεσμα το Υπερταμείο να έχει καταγράψει για το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα υψηλότερα έσοδα στην ιστορία της από μερίσματα κρατικών επιχειρήσεων, που ανήλθαν σε 115,4 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης της χώρας μας, η Κομισιόν τοποθετεί στην φθινοπωρινή της έκθεση το κλείσιμο σημαντικών διαγωνισμών του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ μες το 2024, παρότι έχουν υπάρξει πρόσφατες εξελίξεις που απειλούν να ανατρέπουν τα χρονοδιαγράμματα.

Η πρόοδος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων

Ειδικότερα, το κλείσιμο της συναλλαγής για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, τοποθετείται στο τέταρτο τρίμηνο του 2024. Προτιμώμενος πλειοδότης για τη μεγάλη 25ετή παραχώρηση έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ. Αν και η συγκεκριμένη πρόβλεψη περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό, η εξέλιξη θα εξαρτηθεί από την πορεία της προσφυγής στο ΣτΕ της επιλαχούσας κοινοπραξίας Vinci – Μυτιληναίος – Mobility Partner.

Για την Εγνατία Οδό, η έκθεση σημειώνει πως τα τεύχη του διαγωνισμού έχουν υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, εν όψει οικονομικού κλεισίματος το πρώτο τρίμηνο του 2024. Η Κομισιόν σχολιάζει πως «αυτό συνιστά περαιτέρω καθυστέρηση σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα που προβλεπόταν την περασμένη άνοιξη και οφείλεται κυρίως στην πολυπλοκότητα της συναλλαγής και στην εξέλιξη των οικονομικών συνθηκών από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών».

Αναφορά γίνεται ακόμη στην είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο. Το IPO του ΔΑΑ αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024. Όπως επισημαίνεται, το ΤΑΙΠΕΔ στοχεύει να μεγιστοποιήσει τα έσοδα του, αυξάνοντας παράλληλα την επενδυτική βάση και βελτιώνοντας τη ρευστότητα του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Ως προς τα λιμάνια, το οικονομικό κλείσιμο για την υποπαραχώρηση του λιμένος «Φίλιππος Β» της Καβάλας αναμένεται ως το τέλος του 2023, ενώ για το λιμάνι του Ηρακλείου, η πώληση του 67% του οποίου υπεγράφη πριν λίγες ημέρες, προορίζεται για το πρώτο τρίμηνο του 2024. Αντίστοιχη πρόβλεψη περιλαμβάνει η έκθεση και για το λιμάνι του Βόλου, για το οποίο ο προτιμητέος πλειοδότης ΟΛΘ έχει προσφέρει 51 εκατ. ευρώ, αν και υπάρχει ο αστερίσκος της προσφυγής στο ΣτΕ από την κοινοπραξία Goldair Cargo – Goldair Handling.

Ειδικούς από την αγορά χρειάζεται η ΕΤΑΔ

Ειδική αναφορά γίνεται στην έκθεση στο πλάνο της ΕΤΑΔ για την αποτίμηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, ξεκινώντας από την μεγάλης κλίμακας αποτίμηση 36.000 ακινήτων. Η αποτίμηση θα δώσει μία βάση δεδομένων και πληροφοριών για τα εν λόγω ακίνητα, πολλά εκ των οποίων επί του παρόντος δεν είναι αναγνωρισμένα. Όπως υπογραμμίζεται, για να ολοκληρωθεί αυτή η δύσκολη άσκηση, που θα βοηθήσει στην αποτελεσματική διαχείριση του χαρτοφυλακίου, η ΕΤΑΔ θα πρέπει να είναι σε θέση να προσλαμβάνει ειδικούς από την αγορά.

Πάνω από 3 δισ. ως το 2027 για τις καταστροφές στη Θεσσαλία

Ειδική αναφορά γίνεται στην έκθεση της Κομισιόν και στις δαπάνες της χώρας για τη στήριξη των κατοίκων της Θεσσαλίας και την ανακατασκευή των υποδομών, μετά την τεράστια καταστροφή εξαιτίας της κακοκαιρίας Daniel. Το κόστος των άμεσων μέτρων στήριξης για κατοίκους, αγρότες, κτηνοτρόφους, επιχιερήσεις, βαραίνει κυρίως το 2023, ενώ από το 2024 ως το 2027 οι δαπάνες θα κατευθυνθούν κατά κύριο λόγο στην ανακατασκευή και ενίσχυση της ανθεκτικότητας των υποδομών (δρόμοι, φράγματα, γέφυρες, σιδηρόδρομος κ.ά.).

Σύμφωνα με την έκθεση, οι σχετικές δαπάνες όλων αυτών των μέτρων εκτιμώνται σε 900 εκατομμύρια ευρώ το 2023, που αντιστοιχούν στο 0,4% του ΑΕΠ, 700 εκατομμύρια ευρώ το 2024 και περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως μεταξύ 2025 και 2027. Οι δαπάνες αυτές θα χρηματοδοτηθούν με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία και από τον εθνικό προϋπολογισμό.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης