Επιστολή στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τις πλατφόρμες MARI και Picasso
Μάλιστα ο ΕΣΑΗ στην επιστολή που κατέθεσε στο πλαίσιο της διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για τις πλατφόρμες MARI και Picasso σημειώνει ότι η δυνατότητα υποβολής αρνητικών προσφορών προβλέπεται ήδη ως μεταρρύθμιση, στο Market Reform Plan και θα συμβάλει στην άρση στρεβλώσεων της αγοράς.
Παράλληλα ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Ηλεκτροπαραγωγών επισημαίνει την απουσία της αποθήκευσης και της απόκρισης της ζήτησης (demand response) από το νέο κανονισμό για την Αγορά Εξισορρόπησης και ζητά πλήρη αποζημίωση των μονάδων που θα λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο σε περίπτωση κρίσης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η ένταξη στην πλατφόρμα PICASSO πρέπει να υλοποιηθεί ως τις 24.07.2024, ενώ η ένταξη στη MARI καθυστερεί κατά περίπου 2 έτη, καθώς προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο του 2026.
Ενημέρωση για τις αλλαγές
Ο ΕΣΑΗ με την επιστολή του ζητεί να διενεργηθεί από τον ΑΔΜΗΕ σεμινάριο για την ενημέρωση των παικτών στην αγορά ηλεκτρισμού σε ότι αφορά τις πολύπλοκες αλλαγές που εισάγονται με την τροποποίηση του Κανονισμού της Αγοράς Εξισορρόπησης και υπενθυμίζει ότι είχε ζητήσει εγκαίρως να διεξαχθεί σεμινάριο πριν ολοκληρωθεί η διαβούλευση για τις δύο πλατφόρμες, πράγμα που η Αρχή δεν αποδέχθηκε, παρά προηγούμενη απόφαση της, που ορίζει ότι ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να διοργανώνει σεμινάρια κάθε εξάμηνο έως ότου αρχίσει η συμμετοχή της Ελλάδας στις δύο αυτές πλατφόρμες.
Πάντως ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI και PICASSO είναι πολύ σημαντική και ως εκ τούτου καταθέτει τις πρώτες απόψεις του και επιφυλάσσεται να αποστείλει περαιτέρω θέσεις μετά τη διοργάνωση του σεμιναρίου από τον ΑΔΜΗΕ.
Έτσι οι κυριότερες από τις προτάσεις του ΕΣΑΗ έχουν ως εξής :
• Για να γίνει σαφής και πλήρως κατανοητή η λειτουργία της αγοράς εξισορρόπησης όταν ενταχθεί στις δυο πλατφόρμες δεν αρκεί μόνον η τροποποίηση του Κανονισμού αλλά πρέπει να συμπληρωθεί με διαβούλευση για την προβλεπόμενη Τεχνική Απόφαση με τους «Κανόνες για τη μετατροπή των Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης σε Τυποποιημένα Προϊόντα» τη «Μεθοδολογία Υπολογισμού Τιμών Αγοράς Εξισορρόπησης» και την επικαιροποιημένη Τεχνική Απόφαση «Εκκαθάριση της Αγοράς Εξισορρόπησης».
• Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τη λειτουργία μονάδων παραγωγής με εναλλακτικό καύσιμο, ο ΕΣΑΗ θεωρεί απαραίτητη την έκδοση μεθοδολογίας για όλες τις επιμέρους λεπτομέρειες σχετικά με τη λειτουργία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε κατάσταση συναγερμού, όποτε αυτό αποφασιστεί από την Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων. Υπογραμμίζει δε τη θεμελιώδη υποχρέωση διασφάλισης ισότιμης μεταχείρισης και αποζημίωσης των μονάδων, που μπορούν εκτάκτως να λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο, ώστε απολογιστικά τα αγοραία έσοδα να τους αποδίδονται σε ύψος ισοδύναμο με τη λειτουργία τους με καύσιμο φυσικό αέριο. Προς την κατεύθυνση αυτή ζητά να προβλεφθεί ρητά ότι η ρυθμιστικά επιβαλλόμενη υποχρέωση συνεισφοράς στην ασφάλεια εφοδιασμού δεν θα ζημιώνει στο ελάχιστο τις συγκεκριμένες μονάδες.
• Σε σχέση με τις προτεινόμενες αλλαγές του Κανονισμού, ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι η μείωση του μέγιστου αριθμού βημάτων στις προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης από 10 σε 5 μειώνει την ικανότητα βελτιστοποίησης της υποβολής προσφορών των συμμετεχόντων, ιδιαίτερα για τις νέες μονάδες παραγωγής, με εγκατεστημένη ισχύ της τάξεως των 800 MW. Εφόσον ένα βήμα προσφοράς προβλέπεται υποχρεωτικά στο τεχνικό ελάχιστο, για τις μονάδες αυτές και απομένουν περίπου 500 MW να προσφερθούν με μόλις 4 βήματα.
• Επίσης, θεωρεί υπέρ του δέοντος αυξημένη την αλλαγή της προθεσμίας υποβολής προσφορών για τις Διαδικασίες χΕΑΣ και αΕΑΣ από 15 λεπτά σήμερα 45 λεπτά. Σε περίπτωση δε, που στο Ελληνικό Σύστημα έχουν προκύψει για μια Αγοραία Χρονική Μονάδα αντίρροπες ενεργοποιήσεις, τότε η αποζημίωσή τους με κοινή τιμή ενδέχεται να είναι οικονομικά ζημιογόνα. Μάλιστα, επειδή διατηρούνται ορισμένοι από τους υφιστάμενους κανόνες, χρειάζεται να διευκρινιστεί ο τρόπος διάκρισης μεταξύ των ποσοτήτων που προκύπτουν από την πλατφόρμα MARI και αυτών που ενεργοποιούνται τοπικά και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί ότι τυχόν (αντίρροπες) ενεργοποιήσεις θα αποζημιώνονται ως ενέργεια εξισορρόπησης.
• Δεδομένης της πολυπλοκότητας και των ιδιαίτερων αναγκών που ανακύπτουν, ζητείται να υπάρχει η δυνατότητα οι χρήστες να επικοινωνούν με την πλατφόρμα της αγοράς εξισορρόπησης (BMMS) μέσω διεπαφής προγραμματισμού εφαρμογών (API). Η ανάγκη αυτή γίνεται ακόμα πιο επιτακτική, καθώς από το σχέδιο του Κανονισμού που δόθηκε στη διαβούλευση προκύπτει ότι την ευθύνη εφικτότητας των προγραμμάτων αγοράς φέρουν οι Πάροχοι των Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, όσον αφορά στις ενέργειες που απορρέουν από τις Ευρωπαϊκές Πλατφόρμες χΕΑΣ και αΕΑΣ σε πραγματικό χρόνο.
Τέλος ο ΕΣΑΗ αναφέρει ότι εφόσον βάσει των πλατφορμών MARI & PICASSO επιτρέπεται η υποβολή προσφορών με αρνητικές τιμές ενέργειας εξισορρόπησης, το αργότερο μέχρι την σύνδεση της ελληνικής αγοράς εξισορρόπησης στις εν λόγω πλατφόρμες, πρέπει να εξεταστεί η επαναφορά της δυνατότητας στους συμμετέχοντες να υποβάλουν προσφορές με αρνητικές τιμές ενέργειας εξισορρόπησης, όπως άλλωστε προβλέπεται ως μεταρρύθμιση στο Market Reform Plan για την άρση των στρεβλώσεων της αγοράς. Σημειώνει ακόμη ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή αναφορά σχετικά με την επικείμενη συμμετοχή των Εγκαταστάσεων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Αγορά Εξισορρόπησης, καθώς επίσης ούτε και της συμμετοχής της Απόκρισης Ζήτησης, πράγμα που θεωρεί απαραίτητο για να αποσαφηνιστεί η λειτουργία της αγοράς στο σύνολό της.
www.worldenergynews.gr