Μέσα στον Νοέμβριο θα ξεκινήσει το κατασκευαστικό κομμάτι του Flyover, της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού που αναμένεται να αλλάξει το κυκλοφοριακό αποτύπωμα της Θεσσαλονίκης. Το έργο, που θα παρουσιαστεί επίσημα τη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου, αναμένεται να διευκολύνει την πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης ως την άλλη, από την Ευκαρπία ως την Καλαμαριά. Οι φορείς της πόλης όμως δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για τον αντίκτυπο που θα έχει η τετραετής κατασκευαστική περίοδος του έργου στην καθημερινή κυκλοφορία της πόλης.
Το μεγάλο έργο ΣΔΙΤ, που θα κατασκευάσει το σχήμα Άβαξ – Μυτιληναίος, στην ολοκλήρωσή του θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, όταν η δυνατότητα της σημερινής ανατολικής περιφερειακής οδού είναι 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. Εκτιμάται πως το 2030 θα είναι 7.500 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. Ο εναέριος αυτοκινητόδρομος θα εξασφαλίσει γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση από ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, ενώ θα διευκολύνει τη σύνδεση της πόλεις με τις γειτονικές Σέρρες, τα Γιαννιτσά, το Κιλκίς και την Κατερίνη.
Ο προϋπολογισμός του οδικού ΣΔΙΤ της Νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 373,2 εκατ. ευρώ. Η ανάδοχος κοινοπραξία αναλαμβάνει και τη λειτουργία και συντήρηση του άξονα για 26 χρόνια, χωρίς να μπουν διόδια για τους οδηγούς. Το Flyover θα έχει μήκος 13,5 χλμ., τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα. Ένα πρωτοποριακό έργο με 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Επί του παρόντος, ολοκληρώνονται οι μελέτες εφαρμογής.
Ούτε αυτό το έργο γλίτωσε όμως τις δικαστικές εμπλοκές. Στις 25 Οκτωβρίου συζητήθηκε στο ΣτΕ η πρώτη προσφυγή της «Επιτροπής Προστασίας του Σεϊχ Σου», που έγινε το καλοκαίρι με αίτημα ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Η έκβαση της υπόθεσης θα καθορίσει τη συνέχεια, δηλαδή αν θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο το Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης παρέπεμψε στο ΣτΕ την προσφυγή κατά υλοτόμησης που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι στα Κωνσταντινουπολίτικα.
Yellow boxes φέρνει η ανησυχία για το κυκλοφοριακό
Η κατασκευή της υπερυψωμένης ανατολικής περιφερειακής οδού δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την κυκλοφορία στην ήδη επιβαρυμένη πόλη. Οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν εξάλλου τι σημαίνει η κατασκευή μεγάλων έργων, καθώς για πάνω από μία δεκαετία είχαν τα εργοτάξια του μετρό. Μπορεί απώτερος στόχος του έργου να είναι να δώσει κυκλοφοριακές ανάσες στην πόλη για τις επόμενες δεκαετίες, όμως τα τέσσερα χρόνια της κατασκευής δεν προβλέπονται εύκολα.
Στην ανατολική πλευρά του έργου θα αποκλειστούν 1+1 λωρίδες σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας για να αρχίσουν οι εργασίες, δημιουργώντας προφανώς συμφόρηση. Με αυτό το δεδομένο να μην αμφισβητείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ξεκίνησαν μέσα στο καλοκαίρι εντατικές συσκέψεις με τις αρχές και τους φορείς της πόλης, ώστε να γίνει η καλύτερη δυνατή προετοιμασία ενόψει της έναρξης των εργασιών, ενώ αναζητήθηκαν «έξυπνες λύσεις» για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας.
Τα μέτωπα πρωτοβουλιών που τέθηκαν στο τραπέζι αφορούσαν τη λειτουργία των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, τη διευκόλυνση του έργου της Τροχαίας, την πρόσβαση των ασθενοφόρων στο 424 ΓΣΝΘ και στο «Παπαγεωργίου» μέσω του στρατοπέδου «Καρατάσιου», την εφαρμογή πρωτοκόλλων εκτάκτων συμβάντων, καθώς και τον εντατικό έλεγχο της στάσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων στις κεντρικές οδικές αρτηρίες.
Η μία από τις «έξυπνες» λύσεις που θα εφαρμοστούν στη Θεσσαλονίκη είναι τα yellow boxes. Αυτό σημαίνει πως στις διασταυρώσεις θα γίνει ειδική διαγράμμιση κίτρινου χρώματος εντός τετραγώνου, ώστε οι οδηγοί να μην «κλείνουν» τη διασταύρωση όταν υπάρχει συμφόρηση. Δηλαδή όταν οι οδηγοί θα φτάνουν σε διασταύρωση που υπάρχει yellow box και βλέπουν ότι ο δρόμος όπου θέλουν να κινηθούν είναι γεμάτος οχήματα, δεν θα μπορούν να προχωρήσουν εάν δεν απελευθερωθεί το οδόστρωμα.
Αντίστοιχη διαγράμμιση έχουμε δει παλαιότερα στην Αθήνα, για παράδειγμα, στη διασταύρωση της Λεωφόρου Κηφισίας με τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, όπου είχε μπει το λεγόμενο τότε «κίτρινο δίχτυ». Βεβαίως, η εμπειρία έδειξε ότι όταν δεν υπήρχε αστυνόμευση, η «κίτρινη» προειδοποίηση πήγαινε περίπατο.
Οι φορείς της Θεσσαλονίκης βεβαίως έχουν έντονο προβληματισμό, για μια πόλη που αντιμετωπίζει ήδη σημαντικά προβλήματα εξαιτίας της έλλειψης επί της ουσίας βιώσιμων μέσων μαζικής μεταφοράς, άρα όλοι κινούνται με ΙΧ. Ακόμα και το μετρό, που αναμένεται να ανακουφίσει το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, δεν αναμένεται να λειτουργήσει πριν τα τέλη του 2024. Αυτό σημαίνει πως ο επόμενος ένας χρόνος θα είναι κρίσιμος για την καθημερινότητα των πολιτών.
Όπως ανακοινώθηκε πάντως, ενόψει της έναρξης των έργων, ο ΟΑΣΘ ενισχύει άμεσα το δίκτυό του με τρεις υποστηρικτικές γραμμές express για να διευκολύνει τους πολίτες. Θα χρησιμοποιηθούν περίπου 16 λεωφορεία. Σε επόμενη φάση, αναμένεται να προστεθούν 2-3 επιπλέον γραμμές. Επίσης, ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ότι η Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης ενισχύεται με 100 τροχονόμους.
www.worldenergynews.gr