Νέοι κανόνες από την ΕΕ για την αφαίρεση άνθρακα

Νέοι κανόνες από την ΕΕ για την αφαίρεση άνθρακα

Αντιδράσεις από ευρωβουλευτές και τα συνδικάτα για τις έρευνες στους εμπορικούς σιδηρόδρομους

Για να βοηθήσει στην αποφυγή του πράσινου πλυσίματος, η επιτροπή περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συμφώνησε την περασμένη εβδομάδα νέους κανόνες για το πλαίσιο πιστοποίησης για την αφαίρεση άνθρακα, μια κίνηση που λέει ότι θα ενισχύσει την ικανότητα της ΕΕ να ποσοτικοποιεί, να παρακολουθεί και να επαληθεύει τα συστήματα δέσμευσης άνθρακα.

Ο τομέας των μεταφορών κινδυνεύει να παρασύρει τις φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα. Ενώ άλλοι τομείς μειώνουν δραστικά τις εκπομπές, οι μειώσεις στις μεταφορές αναμένεται να προκύψουν κυρίως στο μέλλον.

 

Στόχος είναι τα πιο καθαρά καύσιμα

Οι φιλοδοξίες των μεταφορών για το κλίμα επικεντρώνονται γύρω από πιο καθαρή τεχνολογία και πιο καθαρά καύσιμα, καθώς και μια στροφή προς πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα: περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν το τρένο, ηλεκτρικά οχήματα που αντικαθιστούν αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ και την υιοθέτηση αεροσκαφών και πλοίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Προς το παρόν από την άποψη του κλίματος, το τοπίο των μεταφορών φαίνεται σχεδόν όπως πριν από μια δεκαετία, με τα ορυκτά καύσιμα να τροφοδοτούν συντριπτικά την κινητικότητά μας.

Ακόμη και με τεχνολογικές επιδιορθώσεις, είναι πολύ απίθανο το κλιματικό αποτύπωμα των μεταφορών να εξαφανιστεί εντελώς. Έως το 2050 (η ημερομηνία της ΕΕ να επιτύχει την ουδετερότητα του άνθρακα), ο στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα του κλάδου κατά 90% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Το υπόλοιπο 10% θα αντιμετωπιστεί με αφαίρεση άνθρακα.

Αυτό μπορεί να σημαίνει τη σύλληψη εκπομπών CO2 και την ταφή τους βαθιά κάτω από το έδαφος, όπως σε εξαντλημένες πετρελαιοπηγές, ή μπορεί να λάβει τη μορφή αντιστάθμισης, κατά την οποία απορροφάται ισοδύναμη ποσότητα άνθρακα για να ακυρώσει ουσιαστικά τις εκπομπές που απελευθερώνονται, όπως μέσω της φύτευσης δέντρων ή αποκατάσταση της φύσης (γνωστή ως καλλιέργεια άνθρακα).

 

Αλλαγή τακτικής στην αφαίρεση του άνθρακα

Παραδοσιακά, οι περιβαλλοντολόγοι ήταν επιφυλακτικοί σχετικά με την αφαίρεση του άνθρακα, υποστηρίζοντας ότι ο πρωταρχικός μας στόχος πρέπει να είναι να κάνουμε τις βιομηχανίες λιγότερο εντάσεως άνθρακα μέσω πράσινων μεταρρυθμίσεων.

Η απλή συνέχιση των εργασιών ως συνήθως, αλλά η έγχυση άνθρακα υπόγεια δίνει στις βιομηχανίες μια σιωπηρή «άδεια ρύπανσης».

Οι αφαιρέσεις άνθρακα είναι διαθέσιμες, αλλά και ανεξέλεγκτες σε μεγάλο βαθμό. Η ποιότητα ποικίλλει, με ορισμένα συστήματα να κατηγορούνται ότι κάνουν ελάχιστα για να βοηθήσουν το περιβάλλον.


Η Ευρωβουλή συμφώνησε για ένα νέο πλαίσιο

Την περασμένη εβδομάδα, οι νομοθέτες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έδωσαν τη συγκατάθεσή τους σε ένα νέο πλαίσιο πιστοποίησης που αποσκοπεί στην εξάλειψη των σφαλμάτων.

«Η κλιματική αλλαγή είναι ήδη τόσο σοβαρή που δεν μπορούμε να βασιστούμε αποκλειστικά στη μείωση των εκπομπών αλλά πρέπει επίσης να αφαιρέσουμε τον άνθρακα.

Αυτό το πλαίσιο είναι το εργαλείο που το καθιστά δυνατό, καθώς προχωράμε με κανόνες για τη ρύθμιση μιας αγοράς που μαστίζεται από την πράσινη πλύση, την έλλειψη σαφήνειας και τη δυσπιστία», δήλωσε η Lídia Pereira (Πορτογαλίδα βουλευτής της κεντροδεξιάς ομάδας ΕΛΚ).

Ο κύριος στόχος του πλαισίου είναι να βάλει τάξη στο χάος. Συγκεκριμένα επιδιώκει να καταστούν πραγματικά ποσοτικά μετρήσιμα τα προγράμματα αφαίρεσης άνθρακα και να διασφαλιστεί ότι ο αντίκτυπός τους στο κλίμα είναι τόσο θετικός όσο ισχυρίζονται.

Το Κοινοβούλιο υποστήριξε επίσης ότι αυτός ο κανονισμός θα βοηθήσει στην προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, ισχυρισμός που δεν έχει ακόμη αποδειχθεί.

Η δέσμευση άνθρακα είναι δαπανηρή και απαιτεί εξελιγμένη τεχνολογία. Χωρίς μια ισχυρή επιχειρηματική υπόθεση, ο τομέας της απομάκρυνσης του άνθρακα της ΕΕ είναι απίθανο να απογειωθεί, αφήνοντας αυτό το 10% των εκπομπών από τις μεταφορές χωρίς να πάει πουθενά παρά μόνο στην ατμόσφαιρα.

Ωστόσο, εάν η προσέγγιση της ΕΕ για την αφαίρεση άνθρακα επιτυγχάνει τη σωστή ισορροπία μεταξύ επαλήθευσης, οικονομικής προσιτότητας και παροχής κινήτρων, οι πιθανότητες επίτευξης του στόχου μας για τις ουδέτερες εκπομπές άνθρακα αυξάνονται σημαντικά.

 

Έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την DB Cargo

Τον Ιανουάριο του 2022, η Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για κρατική ενίσχυση στην DB Cargo (διεθνής εταιρεία μεταφορών η οποία είναι υπεύθυνη για όλες τις δραστηριότητες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της γερμανικής σιδηροδρομικής εταιρείας Deutsche Bahn τόσο εντός της Γερμανίας όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο).

Το επιχείρημα είναι το εξής: Αν μπορεί να μεταφέρει μόνιμα τις ζημίες από την DB Cargo προς τη μητρική εταιρεία Deutsche Bahn, θα μπορεί παράνομα να επωφεληθεί από την κρατική ενίσχυση και να στρεβλώσει τον ανταγωνισμό.

Ωστόσο, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις υποστηρίζουν ότι «είναι κοντόφθαλμο να εστιάζουμε μόνο στα οικονομικά χρέη των εταιρειών».

Η έρευνα θα δημιουργήσει «αβεβαιότητα για έναν τομέα που χρειάζεται σχεδιασμό και μακροπρόθεσμο όραμα», προσθέτει η επιστολή, προειδοποιώντας για απώλεια θέσεων εργασίας.

Στη Γαλλία, παρόμοια έρευνα για την Fret SNCF οδήγησε ήδη σε διάλυση της εταιρείας, με τμήματα του ομίλου να πωλούνται σε ανταγωνιστές.

Εν τω μεταξύ, ιδιώτες ανταγωνιστές της DB Cargo υποστηρίζουν την έρευνα, με τη γερμανική ένωση εμπορευματικών σιδηροδρόμων NEE να υποστηρίζει ότι «οι μόνιμες επιδοτήσεις για μια εταιρεία με κακές επιδόσεις χωρίς προοπτική βελτίωσης δεν αποτελούν ελκυστική μακροπρόθεσμη επένδυση για περισσότερη προστασία του κλίματος».


Αίτημα να μπλοκαριστούν οι έρευνες στους εμπορικούς σιδηρόδρομους

Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά η οποία εναντιώνεται στην έρευνα. Συγκεκριμένα οι ευρωβουλευτές και τα συνδικάτα ζητούν να σταματήσουν οι έρευνες για τους φορείς εκμετάλλευσης εμπορευματικών σιδηροδρόμων.

Ως μέρος της ατζέντας της για το κλίμα, η ΕΕ στοχεύει να μετατοπίσει τις εμπορευματικές μεταφορές από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Ωστόσο, οι αριστεροί νομοθέτες της ΕΕ και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των σιδηροδρόμων έχουν τώρα προειδοποιήσει ότι μια συνεχιζόμενη έρευνα της ΕΕ σε δύο κύριες εταιρείες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να υπονομεύσει αυτόν τον στόχο.

Σε επιστολή που εστάλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα, ζήτησαν να σταματήσουν οι έρευνες για τη γερμανική εταιρεία εμπορευματικών σιδηροδρόμων DB Cargo, θυγατρική της κρατικής Deutsche Bahn, και την αντίστοιχη της Γαλλίας, Fret SNCF.

Η Karima Delli (Πράσινοι/EFA), επικεφαλής της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είναι μεταξύ των υπογραφόντων, όπως και ευρωβουλευτές από τις ομάδες των Σοσιαλιστών, των Πρασίνων και της Αριστεράς.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης