Οι ευρωπαϊκοί διάδρομοι βάζουν τον σιδηρόδρομο και τα λιμάνια στην καρδιά του επενδυτικού ενδιαφέροντος και κατευθύνουν στις «ράγες» χρηματοδοτήσεις και εμπορεύματα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στρέφει τις δυνάμεις του στο να βάλει τη χώρα μας στον χάρτη των EU Corridors, αναζητώντας χρηματοδότηση για σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέσουν τη Βόρεια Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία ως και την Ουκρανία.
Η γεωπολιτική συγκυρία που δημιούργησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η αναζήτηση νέων διαύλων για προϊόντα όπως τα σιτηρά, αλλά και η ευρωπαϊκή δέσμευση για το «Καθαρό Μηδέν», δημιούργησαν νέα δεδομένα. Όπως είπε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, «ο σιδηρόδρομος και τα λιμάνια είναι το μέλλον. Πρέπει να επενδύσουμε στους δύο διαδρόμους που αποτελούν ευρωπαϊκές προτεραιότητες, δηλαδή Three Seas και το Western Balkans – East Mediterranean».
Με τη υπογραφή, σήμερα, παρουσία του Πρωθυπουργού, της σύμβασης πώλησης του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, μπαίνει ένα ακόμη κομμάτι στο παζλ της αναβάθμισης των λιμανιών της χώρας. Στην καρδιά του ενδιαφέροντος βρίσκονται ακόμα τα λιμάνια του Βόλου, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Η διασύνδεσή τους με τον σιδηρόδρομο, μία κατεύθυνση στην οποία σπρώχνει η Ευρώπη, θα βάλει την Ελλάδα στον διευρωπαϊκό χάρτη.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος – μαμούθ των 5 δισ. ευρώ
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης των σιδηροδρομικών συνδέσεων, η ΕΡΓΟΣΕ έχει ήδη βάλει μπροστά έξι διαγωνισμούς με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, με στόχο τη σύνδεση με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας και την αναβάθμιση της σύνδεσης με τη γειτονική Βουλγαρία. Η αναζήτηση των πόρων που θα συμπληρώσουν το μείγμα της χρηματοδότησης για την υλοποίηση αυτού του τεράστιου πακέτου έργων, αξίας 5 δισ. ευρώ, είναι ψηλά στην ατζέντα.
Όπως ενημέρωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έχει ήδη εξασφαλισθεί χρηματοδότηση για το τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης της γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες, ενώ αναζητούνται οι πόροι και για το πρώτο κομμάτι της σύνδεσης από τη Θεσσαλονίκη ως τη Νέα Καρβάλη.
Ποικίλα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το RRF, το CEF II και CEF III που αναμένεται, καθώς και οι πόροι για την αμυντική θωράκιση της Ε.Ε., βρίσκονται στο τραπέζι για την αναβάθμιση σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Τα δύο αυτά έργα θα ολοκληρώσουν από την πλευρά της Ελλάδας τα έργα που απαιτούνται για την πολλά υποσχόμενη Παράκαμψη Βοσπόρου, μέσω της σύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με αυτά σε Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε.
Χρηματοδότηση αναζητείται και για την επέκταση του Προαστιακού μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας και τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το εθνικό δίκτυο και την κατασκευή του Δυτικού Προαστιακού. Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση υπάρχει για την επέκταση του Προαστιακού ως το λιμάνι του Λαυρίου. Το νέο έτος θα επανυποβληθεί αίτημα χρηματοδότησης για το μεγάλο έργο υπογειοποίησης της γραμμής Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας στο Connecting Europe Facilities (CEF).
Σε 18 μήνες η αποκατάσταση του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία
Βεβαίως δεν μπορούμε να μιλάμε για την ανάδειξη της χώρας μας σε logistics hub, με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη κομμένο στα δύο. Οι ανυπολόγιστες καταστροφές στη Θεσσαλία από την καταιγίδα Daniel άφησαν το δίκτυο λαβωμένο. Όσο έδαφος ανακτήθηκε μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, με την ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για στη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση που εκκρεμούσε, χάθηκε και πάλι στο τμήμα περίπου 40 χλμ. από τον Δομοκό ως τη Λάρισα.
Πρόσφατα εγκρίθηκε ένα κονδύλι, ύψους 14 εκατ. ευρώ, για να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης της γραμμής ανόδου ώστε να ξεκινήσει, το πιθανότερο στις 20 Νοεμβρίου, η λειτουργία μόνο για εμπορικά τρένα.
Το τρένο θα αλλάζει μηχανή σε ντίζελ στο Λιανοκλάδι και ξανά στον Παλαιοφάρσαλο. Η πλήρης αποκατάσταση της γραμμής θα κοστίσει 186 εκατ. ευρώ και θα χρειαστεί, σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, 18 μήνες.
www.worldenergynews.gr