Θα συμβάλλει στην απαλλαγή των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων από το ντίζελ και το φυσικό αέριο
Το νέο πρόγραμμα Hydrogen Hubs, αξίας 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα φέρει περισσότερο πράσινο υδρογόνο στους κατασκευαστές φορτηγών κυψελών καυσίμου, συμβάλλοντας στην απελευθέρωση των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων από τα δεσμά του ντίζελ και του φυσικού αερίου.
Τα φορτηγά κυψελών καυσίμου μηδενικών εκπομπών έχουν αναδειχθεί μεγάλοι νικητές στο νέο διαγωνισμό Clean Energy Hydrogen Hubs (ένα πρόγραμμα 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων του Τμήματος Ενέργειας που στοχεύει στην αύξηση της παραγωγής H2 σε όλες τις ΗΠΑ).
Επί του παρόντος, περίπου το 95% του υδρογόνου που παράγεται στις ΗΠΑ προέρχεται από φυσικό αέριο και η κύρια ώθηση του προγράμματος είναι η μείωση του κόστους των εναλλακτικών πηγών.
Περισσότερο πράσινο υδρογόνο για φορτηγά κυψελών καυσίμου
Τον Σεπτέμβριο του 2022, ο διαγωνισμός Hydrogen Hubs διέσχισε για πρώτη φορά το ραντάρ… CleanTechnica. Τότε ξεκίνησε με στόχο την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άλλων περιφερειακών πόρων για τη μείωση του κόστους και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες βιομηχανίες που είναι δύσκολο να μειωθούν.
Αυτό περιλαμβάνει το τμήμα φορτηγών μεγάλων αποστάσεων του κλάδου των μεταφορών. Τα ηλεκτρικά φορτηγά που λειτουργούν με μπαταρίες έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν το ντίζελ τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, ορισμένοι εμπλεκόμενοι στον τομέα της μεταφοράς φορτηγών προτιμούν μια λύση ηλεκτροδότησης που απαιτεί λιγότερο χρόνο από την επαναφόρτιση μπαταριών.
Η προσοχή έχει επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά φορτηγά με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, επειδή μπορούν να τροφοδοτήσουν με υδρογόνο περίπου τον ίδιο χρόνο με την άντληση ντίζελ σε μια δεξαμενή καυσίμου και δεν εξαρτώνται από την ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο ή από πηγές εκτός δικτύου.
Όπως ισχύει για τα φορτηγά Κλάσης 8, οι κυψέλες καυσίμου έχουν επίσης τη δυνατότητα να παρέχουν μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ ζυγίζουν λιγότερο και καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο από το αντίστοιχο σε πακέτα μπαταριών.
Έργα για απαλλαγή από ανθρακούχες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων
Το έργο ARCHES της Καλιφόρνια δεν θα κάνει τους ενδιαφερόμενους φορείς φυσικού αερίου πολύ χαρούμενους. Αντί να προμηθεύεται υδρογόνο από φυσικό αέριο, η ARCHES θα επικεντρωθεί αποκλειστικά σε πηγές βιομάζας και πράσινο υδρογόνο που ωθείται από το νερό μέσω συστημάτων ηλεκτρόλυσης, για να τροφοδοτείται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Εάν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, οι ενδιαφερόμενοι φορείς φορτηγών κυψελών καυσίμου στην Καλιφόρνια θα μπορούν να υποστηρίξουν τη μεταφορά μηδενικών εκπομπών χωρίς το βάρος της προμήθειας φυσικού αερίου.
Άλλοι ενδιαφερόμενοι με γνώμονα τη βιωσιμότητα κατά μήκος του διαδρόμου μεταφοράς ακτών του Ειρηνικού, θα επωφεληθούν επίσης από το έργο PNW το οποίο συνδέει την Ουάσιγκτον, το Όρεγκον και τη Μοντάνα.
Ένα άλλο έργο που βοηθά στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων είναι το MachH2, μια συνεργασία πολλών πολιτειών που καλύπτει το Ιλινόις, την Ιντιάνα και το Μίσιγκαν. Όπως υποδηλώνει το όνομα, τα καύσιμα μεταφορών αποτελούν το κύριο επίκεντρο του ομίλου MachH2, αν και το ενδιαφέρον του επεκτείνεται και σε άλλους κλάδους.
Το έργο Mach2 περιλαμβάνει φυσικό αέριο, πράσινο υδρογόνο και άλλες εναλλακτικές πηγές. Το ίδιο ισχύει και για το έργο HyVelocity στο Τέξας, το οποίο επικεντρώθηκε τόσο στην ηλεκτρόλυση όσο και στο φυσικό αέριο για τη νικήτρια πρόταση του Hydrogen Hub.
Η νομική πλευρά
Η γωνία του φυσικού αερίου έχει προκαλέσει κάποια έντονη κριτική στο Υπουργείο Ενέργειας. Ωστόσο, ο νόμιμος στόχος της οργής είναι ο Δικομματικός Νόμος για τις Υποδομές του 2021, ο οποίος περιελάμβανε περικοπές για το φυσικό αέριο γενικά και το πρόγραμμα Hydrogen Hub ειδικότερα.
Ωστόσο, το Τμήμα Ενέργειας αξιοποίησε μόνο ένα από τα 7 νικητήρια έργα για να επικεντρωθεί αποκλειστικά στο φυσικό αέριο. Αυτή θα ήταν η πρόταση ARCH2 που συνδέει την περιοχή του Οχάιο, την Πενσυλβάνια και τη Δυτική Βιρτζίνια για την υποστήριξη της νέας υποδομής φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων νέων αγωγών και εγκαταστάσεων δέσμευσης άνθρακα.
Φορτηγά κυψελών καυσίμου
Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές φορτηγών κυψελών καυσίμου έχουν ήδη δηλώσει την προθυμία τους να προωθήσουν την αγορά για το πράσινο υδρογόνο και η πρωτοβουλία SuperTruck 3 του Υπουργείου Ενέργειας έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί δυναμική μεταξύ των παλαιών ενδιαφερομένων, όπως Bosch, Ford, GM και Daimler Βόρεια Αμερική.
Ένα από τα πιο γνωστά ονόματα στον τομέα των φορτηγών κυψελών καυσίμου των ΗΠΑ είναι η startup Nikola, η οποία εξακολουθεί να βρίσκεται στο δρόμο της ανάκαμψης μετά από μια σειρά καθυστερήσεων και μια σύγκρουση με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Η Nikola ενδιαφερόταν για το πράσινο υδρογόνο όταν κυκλοφόρησε (2014). Επί του παρόντος, η εταιρεία σχεδιάζει μια σειρά πρατηρίων καυσίμων υδρογόνου στην Καλιφόρνια και αλλού, συμπεριλαμβανομένου ενός κινητού πρατηρίου καυσίμων που φέρνει το H2 όπου χρειάζεται.
Συνεργασίες των τελευταίων μηνών
Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία έχει επίσης προσελκύσει την προσοχή της Bosch, της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ και της Plug Power, μεταξύ άλλων.
Η γωνία Plug Power είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί θα βοηθήσει στην επιτάχυνση των σχεδίων της Nikola για τροφοδοσία των φορτηγών της με πράσινο υδρογόνο.
Η Plug Power σχεδιάζει να φέρει την τεχνολογία ηλεκτρολύτη της στο Τέξας.
Ένας άλλος ενδιαφερόμενος που εμφανίζεται στη νοτιοκεντρική πολιτεία των ΗΠΑ είναι η Hyzon, η οποία πρόσφατα δοκίμασε εκεί μια έκδοση υγρού υδρογόνου του φορτηγού καυσίμου της.
Η εμβληματική εταιρεία οικιακών επίπλων IKEA, ανακοίνωσε ότι έβαζε 5 φορτηγά κυψελών καυσίμου Quantron (γερμανική εταιρεία κατασκευής φορτηγών) στο δρόμο στην Αυστρία με στόχο να επιδείξει μεγαλύτερη αυτονομία εκτός του τρέχοντος στόλου ηλεκτρικών φορτηγών με μπαταρία.
Ωστόσο, οι συνεργασίες υψηλού επιπέδου είναι κοινές στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στις οποίες οι νεοφυείς επιχειρήσεις συνδέονται με παλαιού τύπου ενδιαφερόμενα μέρη.
Η Quantron ανέπτυξε τα νέα της φορτηγά κυψελών καυσίμου με τη μακροχρόνια καναδική εταιρεία Ballard Power Systems, η οποία έχει τη σφραγίδα της σε όλη τη βιομηχανία κινητικότητας κυψελών καυσίμου.
Η Quantron έχει ήδη θέσει τις βάσεις για την εισαγωγή του μοντέλου καυσίμου υδρογόνου ως υπηρεσία στις ΗΠΑ και το πράσινο υδρογόνο είναι στο παιχνίδι.
Τον Σεπτέμβριο, η Quantron χρησιμοποίησε την ευκαιρία της διάσκεψης Move America 2023 στο Όστιν του Τέξας για να ανακοινώσει μια συνεργασία με τον αμερικανικό προμηθευτή πράσινου υδρογόνου New Day.
Νέα επένδυση δίνει στην ExxonMobil
Στις 11 Οκτωβρίου (2 μέρες πριν το Υπουργείο Ενέργειας ανακοινώσει τους νικητές του κόμβου υδρογόνου) η ExxonMobil ανακοίνωσε ότι δαπανά σχεδόν 60 δισεκατομμύρια δολάρια για να διπλασιάσει αποτελεσματικά το αποτύπωμά της από σχιστολιθικό αέριο στα πεδία χαμηλού κόστους της λεκάνης της Πέρμιας.
Η νέα επένδυση δίνει στην ExxonMobil μια ευκαιρία να επωφεληθεί από τα coattails του προγράμματος Hydrogen Hubs, αλλά θα πρέπει να ανταγωνιστεί την ταχέως αναπτυσσόμενη δραστηριότητα στον τομέα του πράσινου υδρογόνου.
www.worldenergynews.gr