Οι επόμενοι σταθμοί για τις επεκτάσεις των μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Οι επόμενοι σταθμοί για τις επεκτάσεις των μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης

 Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός της Γραμμής 2 προς Ίλιον - ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ-Ghella-Alstom οι υποψήφιοι

 

Καθώς τα παλιά έργα μετρό βαίνουν προς ολοκλήρωση, με τον ορίζοντα πια και για το πολύπαθο μετρό Θεσσαλονίκης να είναι ορατός, οι νέες επεκτάσεις μπαίνουν στο τραπέζι. Με το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αθήνα να οξύνεται, ακόμα και στις γειτονιές, πέρα από τους βασικούς άξονες, απαιτούνται άμεσες πρωτοβουλίες. Όπως και στη Θεσσαλονίκη, που βουλιάζει στα ΙΧ ελλείψει αξιόπιστου μέσου μαζικών μετακινήσεων. Η ανάδειξη των δύο πόλεων σε τουριστικούς προορισμούς για όλο τον χρόνο, περνάει και από τις βιώσιμες μετακινήσεις, πυρήνας των οποίων είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς.


Με την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό να έχει ξεκινήσει, καθώς ο πρώτος μετροπόντικας ξεκίνησε τη διαδρομή του και ο δεύτερος συναρμολογείται στη Βεΐκου, οι νέες ανάγκες της πόλης ορίζουν και τις προτεραιότητες για τις επόμενες κινήσεις. Ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον βρίσκεται σε εξέλιξη. Σε αναμονή της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, η επόμενη φάση αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του έτους, ώστε οι οικονομικές προσφορές να κατατεθούν το 2024. Τα ενδιαφερόμενα σχήματα είναι: ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος.

Προτεραιότητα για την επόμενη επέκταση του δικτύου της πρωτεύουσας αποτελεί η σύνδεσή του με την Καλλιθέα και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η πρώτη αφορά στην υπόγεια σύνδεση του ηλεκτρικού (Γραμμή 1) μετά τον σταθμό του Θησείου προς την Καλλιθέα, μήκους 5 χλμ., με τέσσερις σταθμούς: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ. Το κόστος εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ.
Η ωρίμανση του έργου έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια από την Ελληνικό Μετρό. Υπάρχει κι επόμενη φάση ανάπτυξης του νέου αυτού κλάδου προς το Παλαιό Φάληρο, κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.

Επέκταση προς τα βόρεια

Παράλληλα, αυτή την περίοδο ωριμάζει και η επέκταση του δικτύου προς τα βόρεια προάστια. Οι οδικοί άξονες, όπως η λεωφόρος Κηφισίας, αντιμετωπίζουν σήμερα συνθήκες ασφυξίας. Η αρχή για την αποσυμφόρηση της πόλης σχεδιάζεται να γίνει με την επέκταση της υπό κατασκευής Γραμμής 4. Αρχικά, η πορτοκαλί γραμμή θα συνδεθεί με το Μαρούσι από το Γουδή με επτά νέους σταθμούς. Θα εξυπηρετεί τους δήμους Ψυχικού-Φιλοθέης, Χαλανδρίου και Αμαρουσίου, ώστε εν συνεχεία, να τραβήξει προς Εθνική Οδό. Το διπλό έργο έχει συνολικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ.

Εισιτήριο για το μετρό Θεσσαλονίκης

Η υπογραφή αυτή την εβδομάδα της σύμβασης ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, με την ιταλογαλλική κοινοπραξία ATM – Egis Rail υπό την ονομασία THEMA, δρομολόγησε τη λειτουργία της βασικής γραμμής της πόλης. Το πολυαναμενόμενο μετρό βγάζει εισιτήριο για τα τέλη του 2024, με αρχές 2025, ενώ θα ακολουθήσει η επέκταση προς Καλαμαριά.

Ως προς την εξέλιξη της κατασκευής, αυτή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί στη βασική γραμμή. Τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί και μένουν ορισμένα αρχιτεκτονικά φινιρίσματα, όπως και η ενοποίηση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Στα μέσα Δεκεμβρίου, αναμένεται πως θα έχει κατασκευαστεί η πλάκα οροφής στον Σταθμό Βενιζέλου, ώστε να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος της γραμμής.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, το μετρό Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί κατά μέγιστο 18.000 επιβάτες ανά κατεύθυνση, ενώ με την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Ως προς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της γραμμής, εκτιμάται ότι θα κινούνται καθημερινά περίπου 57.000 λιγότερα ΙΧ, με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 212 τόνους ημερησίως.

Το συνολικό κόστος κατασκευής, μέχρι στιγμής, ανέρχεται σε 2,082 δισ. ευρώ. Για τη βασική γραμμή, έχει φτάσει με τις συμπληρωματικές συμβάσεις για τα αρχαιολογικά στα 1,496 δισ. ευρώ όταν ο αρχικός προϋπολογισμός προσέγγιζε τα 1,2 δισ. ευρώ. Το κόστος της επέκτασης προς Καλαμαριά είναι 586 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση εκκρεμούν αιτήματα του αναδόχου για αποζημιώσεις.
Η δρομολόγηση των νέων επεκτάσεων του δικτύου της πόλης θα ξεκαθαρίσει ως το τέλος του έτους, οπότε αναμένονται και οι σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Το «κλειδί» για τις αποφάσεις θα είναι η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (ΜΑΜ) που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης. Εντός του 2024 θα ξεκινήσει η αναζήτηση χρηματοδότησης των έργων.

Σε προτεραιότητα, πάντως, όπως είπε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, είναι η επέκταση προς τα βορειοδυτικά της πόλης, όπου υπάρχουν πυκνοκατοικημένες λαϊκές συνοικίες. Αυτό που εξετάζεται είναι ξεκινώντας από τον σταθμό Δημοκρατίας, ο μετροπόντικας να οδεύσει προς Σταυρούπολη, Εύοσμο και να καταλήξει στα νοσοκομεία της πόλης στο ύψος της Περιφερειακής.
Παράλληλα, αναμένεται ως το τέλος του έτους να ολοκληρωθούν οι γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες και έρευνες, ώστε το δίκτυο να φτάσει από Καλαμαριά στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Αυτή που βγαίνει εκτός κάδρου είναι η κυκλική γραμμή για τα δυτικά προάστια, καθώς δεν θεωρείται ως μια ρεαλιστική λύση για το μέλλον του δικτύου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης