Ενώ το έργο θα παραδοθεί ολοκληρωμένο τεχνικά, θα χρειαστούν κάποιοι επιπλέον μήνες μέχρι να είναι έτοιμος ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας και συντήρησης
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εκκρεμότητα που υπάρχει αυτή τη στιγμή προκειμένου να κόψει επιτέλους εισιτήριο το μετρό της Θεσσαλονίκης. Εντωμεταξύ, βέβαια, θα καταγράψει ακόμη μία πρωτοτυπία. Ενώ το έργο θα έχει παραδοθεί ολοκληρωμένο τεχνικά, θα χρειαστούν κάποιοι επιπλέον μήνες μέχρι να είναι ετοιμοπόλεμος ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας και συντήρησης, ώστε η λειτουργία να γίνει με ασφάλεια.
Η υπογραφή της σύμβασης σύμπραξης με την ιταλο-γαλλική κοινοπραξία ATM – Egis Rail, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, θέτει σε κίνηση τα γρανάζια για τα βήματα που απαιτούνται ώστε να ανοίξει το μετρό τις πύλες του στο κοινό. Στη διάρκεια της προπαρασκευαστικής περιόδου, η διάρκεια της οποίας προσδιορίζεται στους 12-18 μήνες, φέρνοντας πρακτικά τη λειτουργία τουλάχιστον στα τέλη του 2024.
Εχθές, ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε τα επόμενα βήματα στο Υπουργικό Συμβούλιο. Μέσα στην προπαρασκευαστική περίοδο, που ανοίγει τον δρόμο στην εμπορική λειτουργία, ο ανάδοχος θα προμηθευτεί, θα εγκαταστήσει και θα θέσει σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα IT-ERP και θα προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό, που θα πρέπει και να εκπαιδευτεί καταλλήλως.
Επίσης, θα πρέπει να πιστοποιήσει μέσω ανεξάρτητου αξιολογητή ασφαλείας τις διαδικασίες λειτουργίας και συντήρησης, αλλά και να εκδώσει όλες τις προβλεπόμενες άδειες και πιστοποιήσεις για την έναρξη λειτουργίας.
Σημειώνεται ότι τις ίδιες διαδικασίες θα πρέπει να ακολουθήσει στη συνέχεια μετά την παράδοση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, ώστε να θέσει σε εμπορική λειτουργία και αυτό το τμήμα.
Στο πλαίσιο της 12ετούς σύμβασης ΣΔΙΤ, ο ιδιώτης ανάδοχος θα έχει την ευθύνη της καθημερινής λειτουργίας και συντήρησης παγίων, εξοπλισμού και ανταλλακτικών. Θα παραλαμβάνει και θα οργανώνει τη διαχείριση ανταλλακτικών, αναλωσίμων και ειδικών εργαλείων. Επίσης, θα παρέχει υπηρεσίες καθαρισμού, φύλαξης και διαχείρισης του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου.
Ο χάρτης του έργου
Το βασικό δίκτυο του μετρό της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα και 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Επίσης, για πρώτη φορά θα τρέξουν σε ελληνικές ράγες 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, ενώ στις αποβάθρες θα υπάρχουν συστήματα αυτόματων θυρών για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Το έργο περιλαμβάνει και αμαξοστάσιο έκτασης 50.000 τ.μ στην περιοχή της Πυλαίας.
Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη ένα κατασκευαστικό σπριντ, ώστε το έργο που θα δώσει κυκλοφοριακές ανάσες στην πόλη, εξυπηρετώντας περίπου 300.000 επιβάτες ημερησίως, να είναι έτοιμο ως το τέλος του έτους. Βάσει χρονοδιαγράμματος, ολοκληρώνονται άμεσα όλοι οι σταθμοί, συμπεριλαμβανομένης της Αγίας Σοφίας, πλην του σταθμού Βενιζέλου που έχει ορόσημο τον Νοέμβριο.
Με το έργο να έχει ολοκληρωθεί κατά 90%, οι απαραίτητες δοκιμές ασφαλείας των driverless συρμών βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλο το μήκος της γραμμής από Αμαξοστάσιο μέχρι Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η επέκταση προς Καλαμαριά έχει μήκος 4,78 χλμ. με 5 επιπλέον σταθμούς και αναμένεται να ολοκληρωθεί μες το 2024.
www.worldenergynews.gr