Εντός του 2024 η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης
Πέντε χρόνια μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο Χανίων ως Ηράκλειο, η κλεψύδρα πια για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών φτάνει προς το τέλος. Βεβαίως η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών θα χρειαστεί διάστημα κάποιων μηνών, για ένα απαιτητικό κατασκευαστικά έργο μήκους 157 χλμ. Στόχος είναι η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης εντός του 2024, προκειμένου οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινήσουν το 2025.
Βιώσιμος αυτοκινητόδρομος
Ο νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης θα εκτείνεται στην πλήρη ανάπτυξή του σε 300 χλμ., ενώνοντας από τα δυτικά το Καστέλι Κισσάμου μέχρι τα ανατολικά στη Σητεία. Στο μεγαλύτερο κομμάτι από τα Χανιά ως το Ηράκλειο τα 106,6 χλμ. θα είναι νέος δρόμος και περίπου 41,3 χλμ. οι παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων. Επίσης, περιλαμβάνει την κατασκευή 21 σηράγγων συνολικού μήκους περί τα 31,5 χλμ. και 18 σηράγγων ανοικτής εκσκαφής (cut & cover) συνολικού μήκους περί τα 9,6 χλμ.
Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνει η κλιματική αλλαγή, καθώς και τα όλο και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα, οδήγησαν στην πρόβλεψη συμπληρωματικών έργων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του νέου αυτοκινητόδρομου. Ειδικότερα, μετά τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα των τελευταίων ετών στην Κρήτη, δόθηκε βάρος στην υδραυλική θεώρηση και την αντιπλημμυρική προστασία του ΒΟΑΚ. Για αυτό και θα υλοποιηθούν μία σειρά έργων, μεταξύ των οποίων γέφυρες και κιβωτοειδείς οχετοί για την απρόσκοπτη ροή των επιφανειακών υδάτων που διασταυρώνει ο οδικός άξονας, δίκτυο αποστράγγισης ομβρίων, υπόγειο δίκτυο αποχέτευσης, έργα διαχείρισης υδάτων και στερεομεταφοράς (λεκάνες ηρεμίας, ανάσχεσης/συγκράτησης φερτών, αναβαθμοί κ.λπ.) για την μείωση της πλημμυρικής αιχμής, έργα διευθέτησης υφισταμένων υδατορευμάτων και υδραυλικών τάφρων.
Προβλέπονται, επίσης, πρόσθετα έργα, εκτός ορίων του έργου, προκειμένου να θωρακιστεί απέναντι σε ακραία φαινόμενα και τις συνέπειές τους, αλλά και να αποτραπούν οι συνακόλουθες περιβαλλοντικές ζημιές.
Με την απόφαση τροποποίησης της ΑΕΠΟ, ενσωματώθηκαν στο έργο και τα επιμέρους υποτμήματα των παρακάμψεων Χανίων, μήκους 7,71 χλμ., Ρεθύμνου, μήκους 7 χλμ., Ηρακλείου, μήκους 25,45 χλμ., καθώς και η οδική σύνδεση με το ΠΑΓΝΗ και το ΙΤΕ, συνολικού μήκους 1,2 χλμ. Ως προς τις παρακάμψεις, προβλέπονται μια σειρά μέτρων και περιορισμών για την πρόληψη, ελαχιστοποίηση, επανόρθωση των δυνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Έλεγχος γεφυρών
Με την ασφάλεια στις μεταφορές να έχει αναχθεί τον τελευταίο χρόνο σε μείζον ζήτημα, καθώς πολλές από τις υποδομές της χώρας είναι είτε παρωχημένες - γηρασμένες, είτε ελλιπώς συντηρημένες, οι γέφυρες του ΒΟΑΚ μπαίνουν στο μικροσκόπιο. Αυτό γιατί υπάρχουν σημεία που ο νέος αυτοκινητόδρομος θα πατήσει επάνω στον υφιστάμενο άξονα, ο οποίος και θα αναβαθμιστεί.
Σύμφωνα με πρόσφατη απάντηση στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου για την αναγκαιότητα τεχνικού ελέγχου των γεφυρών, τα τεχνικά έργα στα κομμάτια όπου θα πατήσει ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ανακατασκευαστούν, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των μελετών του έργου.
Όσον αφορά στις παρακάμψεις των τριών πόλεων, έχει διενεργηθεί επιθεώρηση, καταγραφή των φθορών και αξιολόγηση της κατάστασης σε γέφυρες που περνούν πάνω από ρέματα, μισγάγγειες ή ποτάμια, σε κάτω και άνω διαβάσεις δευτερευουσών οδών από τον ΒΟΑΚ. Μεταξύ των υποχρεώσεων του αναδόχου που θα αναλάβει το έργο, περιλαμβάνεται η αποκατάσταση των υφιστάμενων τεχνικών στις παρακάμψεις, χωρίς ιδιαίτερη αποζημίωση από το Δημόσιο. Όπως σημειώνεται, δε, στην απάντηση προς τη Βουλή, αυτό είναι γνωστό στους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αφού συνιστά μέρος του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης.
www.worldenergynews.gr