Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Η ηλεκτρική διασύνδεση με την Β. Ευρώπη το μεγάλο στοίχημα - Προχωρεί το «Green Aegean»

Η ηλεκτρική διασύνδεση με την Β. Ευρώπη το μεγάλο στοίχημα - Προχωρεί το «Green Aegean»

 Ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει ως στόχο να υποβάλει πριν το τέλος του έτους φάκελο ένταξης της διασύνδεσης με την Γερμανία στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Entso- Ε

 

Στην ανάγκη κατασκευής πολύ μεγαλύτερων ηλεκτρικών λεωφόρων από την Ελλάδα προς την Ευρώπη αναφέρθηκαν χθες η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης, μιλώντας το 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.


Η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι ως προς το ενεργειακό μείγμα της, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μάργαρης. Αναφερόμενος στο δυναμικό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (12 GW βρίσκονται σε λειτουργία ενώ για άλλα 15 GW έχει δεσμευθεί ηλεκτρικός χώρος), δίχως να συμπεριλάβει σε αυτό και τα offshore αιολικά, επεσήμανε ότι,   αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να παράξει πολύ περισσότερη ενέργεια από αυτήν που θα χρειαστεί να καταναλώσει η ίδια. «Έτσι προκύπτει η ανάγκη να φτιαχτούν πολύ μεγαλύτερες λεωφόροι ηλεκτρικών διασυνδέσεων από την Ελλάδα προς την Ευρώπη», τονίζοντας ωστόσο ότι υφίστανται σημαντικές προκλήσεις.

Δίκτυα

Όπως τόνισε, σήμερα η χώρα μας έχει διασύνδεση με την Ιταλία, των 500 μεγαβάτ, έχει διασυνδέσεις με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, αν δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των διεθνών διασυνδέσεων, δηλαδή πόση ενέργεια «χωράει» να περάσει από αυτές, «είναι πολλαπλάσια της δυναμικότητας που τελικά καταφέρνουμε να αξιοποιήσουμε». Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα δίκτυα στη Βαλκανική χερσόνησο έχουν συμφόρηση.

«Άρα, ενώ για παράδειγμα με την Αλβανία μπορεί να έχουμε μια διασύνδεση η οποία να χωράει ονομαστικά 1.000 μεγαβάτ, όταν λύνονται οι ροές φορτίων όπως λέμε, όταν γίνονται οι υπολογισμοί φορτίων μεταξύ όλων των χωρών που συνορεύουν για το πόση ενέργεια μπορούμε να ανταλλάξουμε στο σύνορο Ελλάδας Αλβανίας, μας βγαίνει ένα νούμερο 200 μεγαβάτ», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως εξήγησε ο κ. Μάργαρης, όσο και αν αυξήσει η Ελλάδα τις διεθνείς διασυνδέσεις δεν θα καταφέρει να εξάγει όλη την ενέργεια που μπορεί να παράγεται στη χώρα μας, αν οι διασυνδέσεις δεν φτάσουν πιο βόρεια, στην Κεντρική Ευρώπη. Κι αυτό παρότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί νέες διασυνδέσεις με τις γειτονικές χώρες π.χ. έχει προγραμματιστεί σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ νέο καλώδιο Ελλάδας – Ιταλίας, ξεκινά η καινούργια διασύνδεση με την Αλβανία και η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία, ολοκληρώθηκε πριν δυο - τρεις μήνες η διασύνδεση με τη Βουλγαρία και αντίστοιχα έχει προγραμματιστεί νέα διασύνδεση με την Τουρκία.

Διασύνδεση με Γερμανία

Βάσει αυτού του σκεπτικού, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, είχε προκύψει η νέα διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. «Η ιδέα πίσω από αυτή τη διασύνδεση είναι ακριβώς επειδή υπάρχει ένα πολύ μεγάλο δυναμικό από φωτοβολταϊκά, αιολικά και κυρίως τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, η Ελλάδα μπορεί να εξάγει σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές ενέργεια προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης της Ευρώπης και το μεγαλύτερο από αυτά να είναι η Γερμανία», σημείωσε.

Η διασύνδεση «Green Aegean» που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Γερμανία για να μεταφέρει σε πρώτη φάση 3 GW με προοπτική τα 9 GW, ήδη ωριμάζει ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει ως στόχο να υποβάλει πριν το τέλος του έτους φάκελο ένταξης του έργου στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Entso- Ε.

Επιπλέον, εάν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι σχεδιάζονται διασυνδέσεις προς τα νότια σύνορα της χώρας _ με τη Μέση Ανατολή μέσω του EuroAsia Interconnector, την Ασία και τη Βόρεια Αφρική μέσω του GREGY - Elica Interconnector ακόμα περισσότερη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή από την Ελλάδα προς την Ευρώπη. Μάλιστα,   η κυρία Σδούκου αναφέρθηκε χθες στη νέα διαδρομή από την Ινδία στην Ευρώπη, μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας, του Ισραήλ και της Ελλάδας, ένα «mega-project» που επαναχαράσσει τους διεθνείς οικονομικούς δρόμους. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να γίνει μέρος αυτού του έργου, να καταστεί η ανατολική πύλη της Ευρώπης όχι μόνο για το εμπόριο, αλλά και για την ενέργεια και τη μεταφορά δεδομένων που αποτελούν μέρος αυτού του project».

Χρηματοδότηση

Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, άλλες προκλήσεις πέρα από το γεγονός ότι οι διασυνδέσεις είναι πολύ μεγαλύτερες από την εμπορική τους αξιοποίηση για λόγους που έχουν να κάνουν με τα δίκτυα των Βαλκανίων - αφορούν στον συντονισμό πάρα πολλών φορέων σε επίπεδο κρατών (ρυθμιστικές αρχές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Entso-E που είναι οι φορείς που αξιολογούν τα έργα), αλλά και στη χρηματοδότηση των έργων.

Μάλιστα, αναφερόμενος στη Γερμανία που θεωρείται από τις πιο ευφυείς χώρες στην ανάπτυξη υποδομών, επεσήμανε ότι έχει πάρει πάνω από δέκα χρόνια να αδειοδοτήσει τον λεγόμενο άξονα Βορρά – Νότου για να μεταφέρει την ενέργεια από τη Βόρεια Θάλασσα στα κέντρα κατανάλωσης της Γερμανίας στον νότο. «Καταλαβαίνετε ότι αυτό το ίδιο πρόβλημα, όταν το μεταφέρουμε σε επίπεδο Βαλκανίων, η πρόκληση είναι σημαντική», κατέληξε ο κ. Μάργαρης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης