Στη σύνοδο κορυφής της G20 (18η) στην Ινδία το Σαββατοκύριακο 9-10/9/2023, οι ΗΠΑ, η Ινδία, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανακοίνωσαν μια νέα εμπορική οδό που σκοπεύει να συνδέσει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, με λιμάνια και σιδηροδρομικές γραμμές, σε μια άμεση πρόκληση για τις φιλοδοξίες της Κίνας.
Η προτεινόμενη εμπορική οδός που ονομάστηκε από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ως η αρχή μιας «νέας εποχής συνδεσιμότητας» - οραματίζεται έναν ανατολικό διάδρομο που συνδέει την Ινδία με τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) και μια βόρεια διαδρομή που συνδέει το ΣΣΚ με την Ευρώπη.
Αντίβαρο… στην Κίνα και ευκαιρία για τους Άραβες
Ενώ ο νέος εμπορικός διάδρομος θα μπορούσε να αντισταθμίσει την πρωτοβουλία «Belt and Road» (παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης υποδομών που υιοθέτησε η κινεζική κυβέρνηση το 2013 επενδύοντας σε σχεδόν 70 χώρες και διεθνείς οργανισμούς) της Κίνας, θα δώσει επίσης στη Σαουδική Αραβία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα περισσότερες επιλογές καθώς θα έχουν ισχυρότερες σχέσεις με την Κίνα και επισφαλείς σχέσεις με τις ΗΠΑ.
Στο περιθώριο της G20, το Reuters επικαλέστηκε τον Μπάιντεν ότι ο νέος εμπορικός δρόμος θα δημιουργήσει «ατελείωτες ευκαιρίες για καθαρή ενέργεια, καθαρό ηλεκτρισμό και τοποθέτηση καλωδίων για τη σύνδεση των κοινοτήτων».
Ο υπουργός Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, Khalid Al Falish επαίνεσε επίσης τις φιλοδοξίες του διαδρόμου, αποκαλώντας τον «το ισοδύναμο του Silk Route and Spice Road» και προαναγγέλλοντας «μεγαλύτερη ενεργειακή συνδεσιμότητα, πράσινα υλικά και επεξεργασμένα και τελικά προϊόντα που θα εξισορροπήσουν το παγκόσμιο εμπόριο», ανέφερε το Reuters.
Συνέπειες
Από εκεί και πέρα, οι γεωπολιτικές επιπτώσεις είναι ευρείες.
Όχι μόνο το τεράστιο έργο θα χρησιμεύσει ως άμεση απάντηση στο κινεζικό επίπεδο δαπανών υποδομής παγκοσμίως, αλλά επιδιώκει επίσης να δώσει άλλη μια ώθηση στις προσπάθειες της Ουάσιγκτον να εξομαλύνει τις σχέσεις μεταξύ των αραβικών κρατών του Κόλπου και του Ισραήλ.Θα μπορούσε επίσης να είναι μια ώθηση για τη Σαουδική Αραβία, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο, δημιουργώντας μια άμεση σύνδεση με την Ινδία, μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο.
Το Πεκίνο, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι χαιρετίζει τη νέα εμπορική οδό, αλλά προειδοποίησε να μην τη χρησιμοποιήσει ως γεωπολιτικό εργαλείο.
Ο νέος εμπορικός διάδρομος έρχεται καθώς η πρωτοβουλία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων της Κίνας «Belt and Road» παραπαίει για επενδυτικά ζητήματα.
Προσθέτοντας σε αυτά τα δεινά, η Ιταλία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα αποχωρήσει από το έργο, υπό την πίεση των πολιτικών κομμάτων.
ΠΗΓΗ: oilprice.com
www.worldenergynews.gr