Όλα τα μηνύματα των τελευταίων μηνών συνηγορούσαν ότι η Αττική Οδός είναι μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία. Το τίμημα ρεκόρ, ύψους 3,27 δισ. ευρώ, που αποκάλυψε εχθές η αποσφράγιση της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπέρασε όμως και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις. Πρόκειται για την ιστορικά υψηλότερη επίδοση του ΤΑΙΠΕΔ, που βλέπει ένα μόνο asset να ξεπερνά τα προϋπολογισθέντα έσοδα του 2023 ύψους σχεδόν 2 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το προσφερόμενο τίμημα για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού αντιστοιχεί στο 39,8% των εσόδων που έχει καταγράψει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων από την ίδρυσή του το 2011. Το δεύτερο πια υψηλότερο τίμημα ανέρχεται στα 1,49 δισ. ευρώ και αναμένεται να καταβληθεί εντός του έτους για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και πάλι από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που στέφεται έτσι κυρίαρχος των παραχωρήσεων.
Η δεύτερη στη σειρά προσφορά από την κοινοπραξία VINCI HIGHWAYS – VINCI CONCESSIONS – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – MOBILITY PARTNER ανήλθε σε 3,106 δισ. ευρώ. Ακολούθησαν προσφορές κάτω των 3 δισ. με τη χαμηλότερη στα 2,05 δισ. ευρώ από την κοινοπραξία BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE MIDCO –INTRAKAT. Η διαφορά των 164 εκατ. ευρώ μεταξύ των πρώτων δύο προσφορών δεν άφησε περιθώρια για δεύτερο γύρο βελτιωμένων προσφορών, με τον πήχη σε διαφορά ως 5% από το υψηλότερο τίμημα. Εντός των επομένων ημερών θα γίνει ο ενδελεχής έλεγχος των χρηματοδοτικών λεπτομερειών της πρότασης.
Καλά οικονομικά στοιχεία
Βεβαίως, το τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον δεν είναι τυχαίο, αφού πρόκειται για τον πλέον κερδοφόρο αυτοκινητόδρομο της χώρας. Κατά την τελευταία δεκαπενταετία, έχει καταγράψει έσοδα από διόδια που προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστική της δυναμικής του αυτοκινητόδρομου είναι η ταχεία ανάκαμψη από το χτύπημα της πανδημίας. Μέσα στο 2022, η άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας συνεισέφερε στην αύξηση κυκλοφορίας κατά 12,5% συγκριτικά με το 2021 και 0,3% σε σχέση με το 2019. Ακόμα, όμως, και το 2020, που η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 23,85% εξαιτίας των lockdowns, οι εισπράξεις ανήλθαν σε 151,56 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου το 2022, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, έφθασαν τα 197,29 εκατ. ευρώ έναντι 176,7 εκατ. ευρώ το 2021. Ενώ οι προοπτικές για το μέλλον παρουσιάζονται ευοίωνες. Αναμένεται ότι τα έσοδα της εταιρείας για το 2023 θα υπερβούν κατά 3% αυτά του 2022.
Πρόκειται για τον μοναδικό αστικό αυτοκινητόδρομο της χώρας, μήκους 70 χλμ., ο οποίος συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Με τις νέες επεκτάσεις της Αττικής Οδού να είναι ψηλά στην ατζέντα, προκειμένου να αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά η πρωτεύουσα, οι προοπτικές ενίσχυσης της κερδοφορίας της είναι ιδιαίτερα θετικές. Παράλληλα, μια σειρά σημαντικών επενδύσεων, όπως το Ελληνικό και το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, δημιουργούν θετικό περιβάλλον.
Με την ανάληψη της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα διπλασιάσει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων που διαθέτει, γεγονός που ενισχύει τις σταθερές, προβλέψιμες και υψηλές ταμειακές ροές σε μακροχρόνια βάση. Όπως υπογραμμίζουν κύκλοι της εταιρείας, η συμμετοχή της ήταν η μόνη αυτόνομη εκ των έξι συνολικά διαγωνιστικών σχημάτων, αφού ο ελληνικός όμιλος υποδομών επέλεξε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του χωρίς να συμμετάσχει σε κοινοπραξία με κάποια άλλη εταιρεία ή διεθνές fund, «καταδεικνύοντας την τεχνική και οικονομική αυτάρκεια που διαθέτει έχοντας αναπτύξει πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο». Αποκλειστικός χρηματοοικονομικός της σύμβουλος για τη συναλλαγή ήταν η Mediobanca S.p.A.
Τι υποστηρίζει η ΓΕΚ Τέρνα
Ως προς τη χρηματοδότηση του τεράστιου πρότζεκτ, πηγές του ομίλου σχολιάζουν πως «διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες, με έντονη δυναμική, για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει».
Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν στα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα του Ομίλου (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας -credit lines-) που ανήλθαν τον Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ, ενώ χαρακτηρίζουν τις υφιστάμενες επενδύσεις με ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές ως «capital multipliers». Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων.
Επιπρόσθετα, όπως σημειώνουν, αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
www.worldenergynews.gr