Η Κίνα βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής των traders του πετρελαίου και των εμπειρογνωμόνων της πετρελαϊκής βιομηχανίας εδώ και χρόνια, και δικαίως. Ο γίγαντας της Ασίας είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο και διαδραματίζει τόσο σημαντικό ρόλο στη διακύμανση των τιμών του όσο και ο μεγαλύτερος καταναλωτής αργού στον κόσμο, οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Μέχρι την πανδημία του Covid, η κατεύθυνση της Κίνας ήταν αρκετά σαφής, όπως και η κατεύθυνση των ΗΠΑ: η ζήτηση για πετρέλαιο αυξανόταν με σταθερό, αδιάκοπο τρόπο, και η κυρίαρχη εκτίμηση ήταν ότι η Κίνα σε κάποιο σημείο ίσως και να ξεπερνούσε τις ΗΠΑ στην κατανάλωση πετρελαίου. Και μετά ήρθε η πανδημία και όλα άλλαξαν.
Τα δρακόντεια lockdown και τα άλλα περιοριστικά μέτρα που επέλεξαν οι κυβερνήσεις να επιβάλλουν στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου περιόρισαν δραματικά τη παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο και κατέστησαν αβέβαιες τις προοπτικές του για το μέλλον. Αντί να μιλάνε για το ΑΕΠ, οι αναλυτές άρχισαν να μιλούν για την ανάκαμψη των οικονομιών μετά την πανδημία. Σε ότι αφορά την Κίνα, οι περισσότεροι περίμεναν να κάνει ό,τι έκανε από τη δεκαετία του '90—να εμφανίσει ισχυρή, σταθερή ανάπτυξη. Δεν έγινε όμως έτσι με αποτέλεσμα οι αναλυτές να αρχίσουν να μπερδεύονται.
Άνιση η ανάκαμψη της Κίνας από την πανδημία
Η Κίνα έχει ανακάμψει από τα lockdown της πανδημίας πολύ πιο άνισα από ό,τι αναμενόταν. Οι πρόδρομοι οικονομικοί δείκτες, όπως ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών (ΡΜΙ), βρίσκεται κάτω από το επίπεδα που δηλώνουν ανάπτυξης εδώ και αρκετούς μήνες. Και επειδή η Κίνα είναι κεντρικό σημείο εστίασης για την ανάλυση των τιμών του πετρελαίου, οι περισσότεροι παράγοντες της αγοράς πετρελαίου έχουν υποθέσει ότι η Κίνα θα έχει μειωμένη ζήτηση πετρελαίου. Μόνο που αυτό δεν συμβαίνει.
Η υπόθεση που κράτησε τις τιμές του πετρελαίου χαμηλά για μεγάλο μέρος του 2023 ήταν ότι η οικονομία της Κίνας δεν αναπτυσσόταν κατά τις προσδοκίες. Ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών (PMI) βρίσκεται κάτω το 50 για πέντε συνεχόμενους μήνες. Ωστόσο, αρκετοί άλλοι υποδείκτες έχουν περάσει πάνω από το όριο ανάπτυξης. Συν τοις άλλοις, υπάρχουν οι άμεσοι δείκτες της ζήτησης πετρελαίου.
Υψηλή η ζήτηση για καύσιμα
Τους πρώτους επτά μήνες του έτους, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας αυξήθηκαν κατά 12,4%, φτάνοντας τους 122,4 εκατομμύρια τόνους. Γιατί; Διότι η ζήτηση για καύσιμα στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ήταν πολύ πιο ισχυρή από ό,τι υποδεικνύει ο δείκτης PMI.«H Κίνα καταγράφει σημαντική ανάκαμψη», δήλωσε ο Carlos Pascual της S&P Global Insight στο CNBC, σημειώνοντας ότι ήταν η ζήτηση για ταξίδια που οδήγησε την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου και όχι η μεταποίηση. Κάποιοι αναλυτές του Bloomberg εκτιμούν ότι αυτό σημαίνει πως ο μεταποιητικός τομέας της Κίνας βρίσκεται στο χείλος του θανάτου. Άλλοι πάλι αντιλαμβάνονται πως είναι σημαντικό το ότι η ζήτηση για καύσιμα στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο είναι τόσο ισχυρή.
«Η Κίνα κόβει ταχύτητα και ακολουθεί μια πιο αργή πορεία ανάπτυξης νωρίτερα από ό,τι περιμέναμε», ανέφερε το Bloomberg Economics, σε ερευνητικό σημείωμά του στις αρχές της εβδομάδας.
«Η ανάκαμψη μετά την πανδημία έχει εξαντλήσει τη δυναμική της, λόγω της ισχυρής πτώσης της αγοράς ακινήτων και της μείωσης της εμπιστοσύνης στη διαχείριση της οικονομίας από την κεντρική κυβέρνηση. Η χαμηλή εμπιστοσύνη κινδυνεύει να εδραιωθεί – κι αν αυτό γίνει, να λειτουργήσει ως μόνιμο βαρίδι στην αναπτυξιακή δυναμική της Κίνας».
Η εικόνα στις ΗΠΑ
Αλλά ας δούμε τι γίνεται με τις ΗΠΑ την ίδια περίοδο. Ο πληθωρισμός μόλις άρχισε να υποχωρεί, οι δείκτες PMI παραμένουν κάτω από τις 50 μονάδες όχι μόνο για πέντε αλλά για δέκα συνεχόμενους μήνες και επιμένουν οι φόβοι ότι η οικονομία θα ολισθήσει σε ύφεση. Το βασικό γεγονός, ωστόσο, είναι ότι παρά την υποχώρηση του κλάδου μεταποίησης, η ζήτηση ενέργειας στις ΗΠΑ δεν έχει μειωθεί σχεδόν καθόλου, έγραψε πρόσφατα ο John Kemp του Reuters.
Επομένως, εάν η μεταποίηση δεν επηρεάζει πραγματικά την ζήτηση πετρελαίου στις ΗΠΑ, γιατί βγάζουμε αυτά τα συμπεράσματα για την Κίνα; Πιθανόν είναι από συνήθεια είναι που οι αναλυτές το κάνουν αυτό, αλλά υπάρχει και το θέμα των προβληματικών υποθέσεων, για άλλη μια φορά.
Εισαγωγές φυσικού αερίου και LNG
Το Bloomberg έχει σημειώσει, συν τοις άλλοις, ότι οι αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Κίνα στην spot αγορά αυξήθηκαν με ρυθμό χαμηλότερο των προσδοκιών – συγκεκριμένα ήταν κατά 11% αυξημένες σε σχέση με πέρσι κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου, αλλά παρέμεναν σε χαμηλότερα επίπεδα από του έτους 2021, έγραψε ο Stephen Stapczynski, τονίζοντας ότι υπάρχει αυξημένη αβεβαιότητα για τον ερχόμενο χειμώνα.
Η μέτρια αύξηση των spot αγορών LNG μπορεί να συνδέεται με την αύξηση των εισαγωγών φυσικού αερίου της Κίνας από τη Ρωσία. Η Gazprom, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Alexei Miller, αντιπροσώπευε πάνω από το ήμισυ της αύξησης των εισαγωγών φυσικού αερίου της Κίνας φέτος, που έφτασε στο +8% για το διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο.
Μπορεί επίσης να συνδέεται με την αύξηση της εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου. Ενώ είναι δύσκολο να βρεθούν συγκεκριμένα στοιχεία για την παραγωγή φυσικού αερίου της Κίνας, είναι γνωστό ότι οι αρχές καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να ενισχύσουν την εγχώρια προσφορά τόσο σε πετρέλαιο όσο και σε φυσικό αέριο για να μειώσουν την εξάρτηση από τις εισαγωγές. Είναι γνωστό επίσης ότι η Κίνα έχει επεκτείνει τα μακροπρόθεσμα συμβόλαιά της για αγορές LNG, κάτι που αναμφίβολα θα επηρεάσει τις μελλοντικές αγορές LNG της σε βάθος αρκετών χρόνων.
Αύξηση 6,1% στη ζήτηση πετρελαίου το 2023, 3,5% το 2024
Η S&P Global Insight αναμένει ότι η ζήτηση της Κίνας για αργό θα αυξηθεί κατά 6,1% φέτος σε σύγκριση με το 2022. Η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πρόσθετης ζήτησης φέτος. Στη συνέχεια η ζήτηση θα περιοριστεί στο 3,5% το 2024 καθώς θα σταθεροποιείται η κατάσταση μετά την πανδημία.
Οι αναλυτές της S&P Global δεν είναι πάντως οι μόνοι που αναμένουν ισχυρή αύξηση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα. Σχεδόν όλοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι η χώρα είναι ο μεγαλύτερος οδηγός της ζήτησης πετρελαίου στον κόσμο στην παρούσα φάση, ανεξάρτητα από το τι λένε οι δείκτες PMI και καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι πρέπει να αρχίσουμε να δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή στους άμεσους παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές του πετρελαίου αντί να ακολουθούμε τις μετρήσεις των πρόδρομων οικονομικών δεικτών και να κάνουμε τυφλές υποθέσεις και εξηγούν γιατί η άνοδος των τιμών του Brent στα 90 δολάρια το βαρέλι έρχεται ως δυσάρεστη έκπληξη για όσους υπέθεταν ότι η Κίνα είναι τελειωμένη, λόγω ενός χαμηλού δείκτη υπευθύνων προμηθειών.
www.worldenergynews.gr
OilPrice: Η αύξηση των εισαγωγών αργού της Κίνας κατά 12,4% φέτος ανεβάζει τις τιμές του brent
Ισχυρή η ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα, παρά τους αδύναμους οικονομικούς δείκτες