Περιβάλλον

Στο δρόμο βγαίνουν 1.300 νέα «πράσινα» λεωφορεία ως το 2027

Στο δρόμο βγαίνουν 1.300 νέα «πράσινα» λεωφορεία ως το 2027

Τον δεύτερο διαγωνισμό ετοιμάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Με την υπογραφή της πρώτης σύμβασης για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να βρίσκεται προ των πυλών, μπαίνει σε τροχιά και η δεύτερη φουρνιά επιπλέον 650 νέων «πράσινων» οχημάτων, όπου το υδρογόνο διεκδικεί μια θέση στο τραπέζι. Με πυξίδα τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, συνολικά 1.300 καινούργια λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σχεδιάζεται να βγουν στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης ως το 2027.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από την αρχή της εβδομάδας τρέχει, παράλληλα με το σταδιακό «κλείσιμο» των τμημάτων του πρώτου διαγωνισμού, και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για τον δεύτερο διαγωνισμό. Στόχος το πρόσημο να είναι ακόμα πιο «πράσινο», ώστε να ανέβει η χώρα μας στο άρμα των βιώσιμων μετακινήσεων. Εφόσον, μάλιστα, μπορέσουν να εξασφαλισθούν οι απαραίτητες υποδομές, το δεύτερο πακέτο θα περιλαμβάνει και λεωφορεία υδρογόνου. Η ΟΣΥ έκανε τις πρώτες δοκιμές με το Urbino 12 Hydrogen, που παραχώρησε η Solaris Hellas.


λεωφορείο_1.JPG

Τα βήματα ως τον δεύτερο διαγωνισμό

Μέσα στους επόμενους μήνες, δύο είναι τα ζητούμενα για τη νέα μεγάλη προμήθεια. Το πρώτο που μένει να αποφασιστεί είναι το μίγμα των λεωφορείων, δηλαδή ποιες τεχνολογίες θα προτιμηθούν, ώστε να επιτευχθεί το στοίχημα της βιωσιμότητας. Δεύτερο ζητούμενο και απαραίτητη προϋπόθεση είναι η οριστικοποίηση της απαραίτητης χρηματοδότησης, καθώς, όπως είπε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η υφυπουργός Μεταφορών, κυρία Χριστίνα Αλεξοπούλου, υπάρχει ήδη προέγκριση στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Στόχος είναι η διαδικασία αυτή να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, ώστε τον επόμενο Απρίλιο να βγει στον αέρα ο μεγάλος διαγωνισμός, μετά την απαραίτητη δημόσια διαβούλευση. Η ημερομηνία υποβολής προσφορών θα ορισθεί τον Ιούλιο του 2024, ώστε τον Ιούνιο του 2025 να έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι για τα διαφορετικά τμήματα του διαγωνισμού. Έτσι, οι παραλαβές των οχημάτων προσδιορίζονται ως το 2027.

Τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη το 2024

Εντωμεταξύ, παρουσιάστηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η σύμβαση για το πρώτο τμήμα του τρέχοντος διαγωνισμού, που κόβει το νήμα. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα βγουν στους δρόμους εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 θα σπάσουν δύο πρωτιές. Θα είναι βεβαίως τα πρώτα ηλεκτροκίνητα, αλλά θα είναι και η πρώτη προμήθεια μετά από μία εικοσαετία μαρασμού. Η χώρα μας έχει τον πιο απαρχαιωμένο στόλο στην Ευρώπη, με τη μέση ηλικία οχημάτων να ανέρχεται σε 18,8 έτη, όταν στην Ευρώπη είναι τα 12,7 έτη.

Όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, εκ των οποίων τα 140 θα αξιοποιηθούν στην Αθήνα και τα 110 στη Θεσσαλονίκη, θα φτάσουν στην Ελλάδα ως το τέλος Απριλίου του 2024. Ο εκτελωνισμός των οχημάτων, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα γίνει τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Ανάδοχος είναι η κινεζική Yutong, η οποία εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου, έναντι 110,82 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Παράλληλα, ετοιμάζεται το ηλεκτρικό δίκτυο για να υποδεχθεί τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, που θα έχουν μήκος 12 μέτρα και ελάχιστη αυτονομία 180 χλμ. Σύμφωνα με τα ορόσημα που παρέθεσε η υφυπουργός, η αύξηση ισχύος του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ στα αμαξοστάσια αναμένεται τον Ιανουάριο του 2024, ενώ τον Μάρτιο θα ολοκληρωθούν οι εργασίες της ΟΣΥ εντός αμαξοστασίων.

Capture3_1.JPG

Τα υπόλοιπα τμήματα

Επί του παρόντος, προβάδισμα έχει το τμήμα που αφορά στην προμήθεια 100 λεωφορείων πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), κατηγορίας EURO VI, μήκους 18 μέτρων και προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ. Προσωρινός ανάδοχος είναι η ιταλογαλλική IVECO, με προσφορά 38,5 εκατ. ευρώ. Σε αυτή τη φάση, ξεκινά η διαδικασία σύναψης σύμβασης με την αποστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Για το τμήμα που αφορά σε 200 οχήματα CNG, 12 μέτρων, με προϋπολογισμό 73,16 εκατ. ευρώ, αυτό βρίσκεται σε φάση ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου. Εκεί το νήμα κόβει η τουρκο-ιταλική εταιρεία Industria Italiana Autobus, με προσφορά 51,99 εκατ. ευρώ. Τέλος, το τελευταίο τμήμα που περιλαμβάνει 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και προϋπολογισμού 55,8 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης δικαιολογητικών. Εφόσον, τα δικαιολογητικά λάβουν το πράσινο φως θα ακολουθήσει το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς που έχει καταθέσει η κινεζική BYD, με αντιπρόσωπο την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού για 120 υβριδικά οχήματα δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον της αγοράς και ακυρώθηκε, περίπου 46,13 εκατ. ευρώ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης