Στο 90% έχει ολοκληρωθεί το έργο
Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η υπογραφή της ΣΔΙΤ με την ιταλο-γαλλική κοινοπραξία ATM – Egis Rail να γίνει στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη ένα κατασκευαστικό σπριντ, ώστε το έργο που θα δώσει κυκλοφοριακές ανάσες στην πόλη, εξυπηρετώντας περίπου 300.000 επιβάτες ημερησίως, να είναι έτοιμο ως το τέλος του έτους. Βάσει χρονοδιαγράμματος, ως το τέλος του μήνα θα είναι έτοιμοι όλοι οι σταθμοί, συμπεριλαμβανομένης της Αγίας Σοφίας, πλην του σταθμού Βενιζέλου που έχει ορόσημο τον Νοέμβριο.
Με το έργο να έχει ολοκληρωθεί κατά 90%, οι απαραίτητες δοκιμές ασφαλείας των driverless συρμών βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλο το μήκος της γραμμής από Αμαξοστάσιο μέχρι Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Υπενθυμίζεται ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το πρώτο στη χώρα μας συρμούς χωρίς οδηγό. Θα ακολουθήσει μία οκταετία μετά η Γραμμή 4 της Αθήνας.
Το μεγάλο στοίχημα
Δεδομένου ότι το νερό έχει μπει στο αυλάκι για την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού μέρους στα τέλη του 2023 με αρχές του 2024, το μεγάλο στοίχημα πια είναι ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας. Η σύμβαση σύμπραξης βρίσκεται ακόμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με το αρμόδιο Υπουργείο να εκτιμά ότι μπορεί να υπογραφεί στα τέλη Σεπτεμβρίου, ενώ προηγουμένως θα έχει περάσει και από τη Βουλή.
Ανάδοχος του ΣΔΙΤ λειτουργείας, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, θα είναι το σχήμα Azienda Trasporti Milanesi (ΑΤΜ) – EGIS Rail. Θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο της βασικής γραμμής όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά για 11 χρόνια. Η βασική γραμμή έχει μήκος 9,6 χλμ. και 13 σταθμούς, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά 4,78 χλμ. με 5 επιπλέον σταθμούς. Αναμένεται να ολοκληρωθούν μες το 2024.
Όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, η Θεσσαλονίκη θα καταγράψει μία ακόμα πρωτιά. Θα έχει έτοιμο μεν το έργο του μετρό, αλλά θα μπει σε αναμονή τουλάχιστον εξαμήνου μέχρι να κόψει τα πρώτα εισιτήρια. Κι αυτό διότι απαιτείται χρόνος για τη σύσταση, τη στελέχωση και την εκπαίδευση του προσωπικού του ιδιωτικού φορέα, ώστε να λειτουργήσει με ασφάλεια για τους πολίτες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διακήρυξη του διαγωνισμού προβλέπει προπαρασκευαστική περίοδο 12 μηνών, με δυνατότητα παράτασης από την Ελληνικό Μετρό ως και 18 μήνες, προκειμένου ο ανάδοχος να εκτελέσει συγκεκριμένες εργασίες ώστε να διασφαλίσει ότι το προσωπικό που θα διαθέσει ή θα προσλάβει, τα συστήματα, οι διαδικασίες και η οργάνωσή του θα είναι τα απαιτούμενα για την αξιόπιστη και ασφαλή λειτουργία των έργων.
www.worldenergynews.gr