Τα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να εκτοπίσουν 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε ζήτηση πετρελαίου έως το 2040, από τα 2 εκατομμύρια βαρέλια που είναι σήμερα
Σύμφωνα με την παγκόσμια ενεργειακή επιτήρηση, η ισχυρή ζήτηση οφείλεται στην καλύτερη από την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη στις χώρες του ΟΟΣΑ, στην αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου στην Κίνα, ιδιαίτερα στην παραγωγή πετροχημικών και στα ισχυρά καλοκαιρινά αεροπορικά ταξίδια. Ο ΙΕΑ έχει προβλέψει ότι η ζήτηση θα μπορούσε να φτάσει σε άλλη μια κορύφωση τον Αύγουστο και παραμένει σε τροχιά στα 102,2 εκατ. b/d κατά μέσο όρο για ολόκληρο το έτος, το υψηλότερο ετήσιο επίπεδο από ποτέ.
Το Bloomberg έχει προβλέψει ότι η παγκόσμια ζήτηση για καύσιμα οδικής κυκλοφορίας θα συνεχίσει να αυξάνεται μόνο για τέσσερα ακόμη χρόνια, με τη ζήτηση να κορυφώνεται το 2027 στα 49 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα πριν εισέλθει σε τερματική πτώση.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα ηλεκτρικά οχήματα, η διαρκώς βελτιωμένη απόδοση καυσίμου και η κοινή κινητικότητα είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του κλάδου πετρελαίου, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αναμένεται να εκτοπίσουν μια εκπληκτική ζήτηση πετρελαίου κατά 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2040, από 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σήμερα.
Το Bloomberg εκτιμά ότι η ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ για τις οδικές μεταφορές έχει ήδη κορυφωθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ενώ η ζήτηση στην Κίνα αναμένεται να κορυφωθεί το 2024. Η ζήτηση σε άλλες μεγάλες καταναλωτικές χώρες όπως η Ινδία θα υποχωρήσει στο τέλος της δεκαετίας του 2030.
Επιπτώσεις για τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου
Πέρυσι, ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε ένα παγκόσμιο ορόσημο, με ένα στα δέκα οχήματα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικό για πρώτη φορά. Αν και αυτό το κομμάτι της αγοράς μπορεί να μην φαίνεται πολύ στο μεγάλο σχέδιο των πραγμάτων, μια άλλη ανησυχητική τάση για τους παλαιούς κατασκευαστές οχημάτων ICE όπως η Ford Motor, η Mercedes-Benzκαι η BMW είναι ότι οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων τους μειώθηκαν παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις EV υπερδιπλασιάστηκαν.
Οι εξελίξεις αυτές προκαλούν ανησυχία στους επενδυτές πετρελαίου και φυσικού αερίου . Και, αυτό δεν αφορά πλέον μόνο την Tesla, με τους ειδικούς να λένε ότι ο σκληρός ανταγωνισμός από εταιρείες όπως η General Motors και η Ford πλησιάζει.
Η GM είναι μία από τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες με τις μεγαλύτερες επενδύσεις καθαρής ενέργειας, ιδιαίτερα στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM Mary Barra αποκάλυψε ότι η εταιρεία σχεδιάζει να παράγει ~400.000 ηλεκτρικά οχήματα από το 2022 έως το πρώτο εξάμηνο του 2024 και ότι η εταιρεία θα είναι σε θέση να παράγει ετήσια EV πάνω από ένα εκατομμύριο στη Βόρεια Αμερική το 2025.
Πράγματι, η GM θα μπορούσε να ξεπεράσει την Tesla σε μόλις δύο έως τρία χρόνια: Η έκθεση "Car Wars" προβλέπει ότι η GM και η Ford Motors θα έχουν περίπου 15% μερίδιο αγοράς EV το 2025, ενώ της Tesla θα πέσει από 70% σε 11% με νέα προϊόντα όπως τα ηλεκτρικά pickup F-150 Lightning και Silverado EV που οδηγούν στη δυναμική ανάπτυξη. Η Tesla φαίνεται ότι θα χάσει το κυρίαρχο μερίδιό της στην αγορά EV, επειδή και οι δύο παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνουν τα χαρτοφυλάκια και τις σειρές τους σε ένα πολύ πιο γρήγορο κλιπ.
«Η GM βρήκε μια νέα ζωή ως παιχνίδι ESG. Έχουμε ένα ταμείο βιωσιμότητας που το κατέχει εν μέρει λόγω της δέσμευσής τους για την ηλεκτροκίνηση. Η Mary Barra ήταν αρκετά φωνητική για αυτό προφανώς και φαίνεται ότι είναι πραγματικά», είπε ο Christopher Marangi, συνδιευθυντής επενδύσεων αξίας της Gamco, στην Surveillance του Bloomberg TV.
Επιπτώσεις στη ζήτηση πετρελαίου
Ο οικονομολόγος του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, Tony Seba, δήλωσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξαλείψουν την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου μέχρι το 2030, ενώ ο Akshat Rathi του Bloomberg News ισχυρίζεται ότι «κάθε F-150 Lightning καταστρέφει για πάντα 50+ βαρέλια ζήτησης πετρελαίου». Το 150 Lightning είναι το ηλεκτρικό ισοδύναμο της Ford με το φορτηγό Ford-150. Εν τω μεταξύ, το 2016, το Bloomberg προέβλεψε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα πυροδοτήσουν μια παγκόσμια κρίση πετρελαίου.
Ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος για σχεδόν το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τα επιβατικά οχήματα και τα φορτηγά να καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος. Οι πωλήσεις EV αυξάνονται χάρη σε έναν συνδυασμό νέων συναρπαστικών μοντέλων από αυτοκινητοβιομηχανίες, βελτιώσεις στην τεχνολογία μπαταριών, υποστήριξη πολιτικής και περισσότερη υποδομή φόρτισης. Η ηλεκτροκίνηση αρχίζει επίσης να εξαπλώνεται σε νέα τμήματα των οδικών μεταφορών.
Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ταχεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων είναι κακά νέα για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η πραγματικότητα μάλλον δεν είναι τόσο τρομερή όσο ισχυρίστηκαν αναλυτές όπως ο Seba. Η BNEF εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά οχήματα εκτοπίζουν αυτήν τη στιγμή 1,5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα. Ωστόσο, οι προβλέψεις για την τροχιά ανάπτυξης των EV είναι παντού, καθιστώντας δύσκολη την εκτίμηση του πόσο μεγάλο αντίκτυπο θα έχει ο κλάδος στη μελλοντική ζήτηση πετρελαίου.
Σύμφωνα με την BNEF, λίγο πάνω από τα μισά επιβατικά αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ θα είναι ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Οι προβλέψεις για τη διείσδυση των EV στις συνολικές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων έως το 2030 κυμαίνονται από 11% στο χαμηλό τέλος έως 63% στο υψηλό τέλος, ενώ οι προβλέψεις για το 2050 κυμαίνονται από 31% έως σχεδόν 100%. Το χαμηλότερο άκρο αυτών των προβλέψεων υποδηλώνει ελάχιστη έως σταδιακή μετατόπιση της ζήτησης πετρελαίου ενώ το υψηλότερο άκρο υποδηλώνει αρκετά σοβαρή καταστροφή της ζήτησης πετρελαίου.
Στις προβλέψεις περιορισμένων εκπομπών άνθρακα, η ζήτηση πετρελαίου για επιβατικά οχήματα αναμένεται να μειωθεί από περίπου 25 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σήμερα σε 3–6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2050. Ωστόσο, οι περισσότερες άλλες προβλέψεις βλέπουν τη ζήτηση πετρελαίου για επιβατικά οχήματα να κυμαίνεται από 10 εκατομμύρια έως 20 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα έως το 2050.
www.worldenergynews.gr