Μια ιδιορρυθμία σχετικά με τον άνθρακα μπορεί να σημαίνει ότι, ακόμη και αν όλες οι χώρες επιτύχουν αυτόν τον στόχο, η ρύπανση από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνεχή αύξηση της θερμοκρασίας.
Η επιστήμη για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι απλή: μηδενίζονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και οι παγκόσμιες θερμοκρασίες θα σταθεροποιηθούν.
Αλλά μια ιδιορρυθμία σχετικά με τον άνθρακα μπορεί να σημαίνει ότι, ακόμη και αν όλες οι χώρες επιτύχουν αυτόν τον στόχο, η ρύπανση από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνεχή αύξηση της θερμοκρασίας, σύμφωνα με ανάλυση των Petra Sorge and Akshat Rathi για το Bloomberg Green.
Η ιδιαιτερότητα πλοίων και αεροπλάνων
Η ιδιαιτερότητα υπάρχει επειδή το τρέχον λογιστικό σύστημα των Ηνωμένων Εθνών επικεντρώνεται στις εκπομπές που παράγονται εντός των εδαφικών ορίων μιας χώρας.
Τα πλοία και τα αεροπλάνα που εκπέμπουν CO2 εκτός δικαιοδοσίας συνήθως δεν καταμετρώνται.
Αυτό είναι ένα πρόβλημα που αξίζει να διορθωθεί.
Η Steffi Lemke, υπουργός Περιβάλλοντος της Γερμανίας, πιστεύει ότι η φετινή ετήσια σύνοδος κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα COP28 θα μπορούσε να δώσει μια λύση.
Σε μια ομιλία του στον Διάλογο για το Κλίμα στο Petersberg τον Μάιο, η Lemke είπε ότι είναι δυνατό να «χαρτογραφηθούν πλήρως αυτές οι εκπομπές» και ως εκ τούτου οι μεμονωμένες χώρες θα πρέπει να τις λογοδοτήσουν στον «παγκόσμιο απολογισμό» της συνόδου κορυφής, ο οποίος θα μετρήσει τον τρόπο με τον οποίο τα έθνη επιτυγχάνουν τους στόχους σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού.
Οι λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες υπολογίζουν τις εκπομπές από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές θα είναι υπό διαπραγμάτευση.
Οι εκπομπές CO2 από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές αντιπροσώπευαν περίπου το 5% του παγκόσμιου συνόλου το 2021.
Διπλασιασμός εν όψει
Και οι δύο αναμένεται να αυξηθούν σύμφωνα με τα συνήθη σενάρια, με τις αερομεταφορές να αναμένεται να διπλασιαστούν τουλάχιστον στην απόλυτη συμβολή τους στο πρόβλημα της υπερθέρμανσης.
Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει τρόπος να επιτευχθούν οι στόχοι του παγκόσμιου κλίματος χωρίς να συμπεριληφθούν αυτοί οι τομείς στο καθαρό μηδενικό πλαίσιο.
Σε μια γραπτή απάντηση στην πρόταση της Lemke, η ομάδα COP28 είπε ότι ο παγκόσμιος απολογισμός είναι μια διαδικασία που καθοδηγείται από τα μέλη του ΟΗΕ που συμμετέχουν στη Συμφωνία του Παρισιού και καλωσορίζει «όλες τις ευκαιρίες» για την επίτευξη στόχων για το κλίμα.
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «η διεθνής ναυτιλία και η αεροπορία δεν αποτελούν μέρος των διαπραγματευόμενων αποτελεσμάτων στο πλαίσιο» της συμφωνίας.
Δεν διαβάζει έτσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το έγγραφο που υπογράφηκε το 2015.
Ένας εκπρόσωπος της EC επεσήμανε ότι το κείμενο του Παρισιού αναφέρεται σε όλες τις «ανθρωπογενείς εκπομπές» —ή ανθρωπογενείς εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου— που το μπλοκ θεωρεί ότι περιλαμβάνουν τη ναυτιλία και την αεροπορία βιομηχανίες.
Η ώθηση της Ευρώπης για καταμέτρηση αυτών των εκπομπών θα υποστηριχθεί από νέους στόχους.
Η τελευταία νομοθεσία της ΕΕ για το κλίμα περιλαμβάνει στόχους για τη μείωση των εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία και τις αερομεταφορές.
Το μπλοκ θα λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές από ταξίδια πλοίων και αεροπλάνων που καταλήγουν ή προέρχονται από την επικράτειά του.
Και ο εκπρόσωπος της EC πρόσθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συμπεριλάβει τους στόχους για αυτές τις εκπομπές όταν υποβάλει σύντομα αναθεωρημένους στόχους στον ΟΗΕ.
Η αξιολόγηση υποστηρίζεται από ανάλυση από τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Transport & Environment (T&E) που διαπίστωσε ότι η Συμφωνία του Παρισιού «επιβάλλει νομικές υποχρεώσεις» στα κράτη μέλη να υπολογίζουν τη διεθνή αεροπορία και τη ναυτιλία.
Η στάση της COP28 είναι «στην πραγματικότητα αναληθής», δήλωσε ο Jacob Armstrong, εμπειρογνώμονας ναυτιλίας στην T&E.
Ένας εκπρόσωπος της COP28 αναγνώρισε ότι, «ενώ οι εκπομπές από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές είναι ανθρωπογενείς, οι στρατηγικές για τον περιορισμό των εκπομπών εμπίπτουν στην αρμοδιότητα άλλων φορέων του ΟΗΕ.
Τα δύσκολα
Εδώ είναι που περιπλέκεται περισσότερο.
Οι φορείς του ΟΗΕ που ρυθμίζουν επί του παρόντος τις εκπομπές διεθνών μεταφορών είναι ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).
Πέρυσι, η ICAO υιοθέτησε «μακροπρόθεσμους στόχους φιλοδοξίας» για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Και αυτή την εβδομάδα, ο ΙΜΟ συνεδριάζει σε διάσκεψη στο Λονδίνο για να εξετάσει παρόμοιους στόχους.
Αλλά το να ζητήσουμε από τους αξιωματούχους να υπολογίσουν και να παρουσιάσουν αυτές τις εκπομπές για μια παγκόσμια απογραφή οδηγεί σε ένα παιχνίδι... παράδοσης του δέματος.
Ο εκπρόσωπος της COP28 δήλωσε ότι καλωσορίζει «τις προτάσεις από τον ΙΜΟ και τον ΔΟΠΑ σχετικά με τις εκπομπές, εάν το επιλέξουν».
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το εάν οι φορείς θα εξετάσουν το ενδεχόμενο υποβολής τέτοιων προτάσεων, εκπρόσωποι και των δύο είπαν ότι είναι απόφαση των χωρών μελών για το πώς θα συμπεριληφθούν τα δεδομένα εκπομπών στη διαδικασία COP28.
Η ουσία του προβλήματος
Οι τεχνικές λεπτομέρειες της καταγραφής του άνθρακα για τις εκπομπές διεθνών μεταφορών είναι σίγουρα προκλητικές, αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο δεν έχουν διευθετηθεί.
Το πρόβλημα είναι ότι μερικές χώρες συνεχίζουν να απομακρύνουν ένα ψήφισμα από την ατζέντα, είπε ο Armstrong.
«Το θέμα έβγαινε από την ημερήσια διάταξη κάθε φορά επειδή δεν υπήρχε πολιτική ώθηση για να γίνει αυτό και επειδή πολλές χώρες ήθελαν να το εμποδίσουν», είπε, μεταξύ των οποίων και μεγάλοι εξαγωγείς πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία ή η Ρωσία.
Δυστυχώς, η φυσική δεν ενδιαφέρεται πολύ για την πολιτική.
Είτε οι εκπομπές εκλύονται εντός των συνόρων μιας χώρας είτε όχι, όλες καταλήγουν στην ατμόσφαιρα, πυκνώνοντας την κουβέρτα που θερμαίνει τον πλανήτη.
www.worldenergynews.gr
Αλλά μια ιδιορρυθμία σχετικά με τον άνθρακα μπορεί να σημαίνει ότι, ακόμη και αν όλες οι χώρες επιτύχουν αυτόν τον στόχο, η ρύπανση από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνεχή αύξηση της θερμοκρασίας, σύμφωνα με ανάλυση των Petra Sorge and Akshat Rathi για το Bloomberg Green.
Η ιδιαιτερότητα πλοίων και αεροπλάνων
Η ιδιαιτερότητα υπάρχει επειδή το τρέχον λογιστικό σύστημα των Ηνωμένων Εθνών επικεντρώνεται στις εκπομπές που παράγονται εντός των εδαφικών ορίων μιας χώρας.
Τα πλοία και τα αεροπλάνα που εκπέμπουν CO2 εκτός δικαιοδοσίας συνήθως δεν καταμετρώνται.
Αυτό είναι ένα πρόβλημα που αξίζει να διορθωθεί.
Η Steffi Lemke, υπουργός Περιβάλλοντος της Γερμανίας, πιστεύει ότι η φετινή ετήσια σύνοδος κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα COP28 θα μπορούσε να δώσει μια λύση.
Σε μια ομιλία του στον Διάλογο για το Κλίμα στο Petersberg τον Μάιο, η Lemke είπε ότι είναι δυνατό να «χαρτογραφηθούν πλήρως αυτές οι εκπομπές» και ως εκ τούτου οι μεμονωμένες χώρες θα πρέπει να τις λογοδοτήσουν στον «παγκόσμιο απολογισμό» της συνόδου κορυφής, ο οποίος θα μετρήσει τον τρόπο με τον οποίο τα έθνη επιτυγχάνουν τους στόχους σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού.
Οι λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες υπολογίζουν τις εκπομπές από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές θα είναι υπό διαπραγμάτευση.
Οι εκπομπές CO2 από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές αντιπροσώπευαν περίπου το 5% του παγκόσμιου συνόλου το 2021.
Διπλασιασμός εν όψει
Και οι δύο αναμένεται να αυξηθούν σύμφωνα με τα συνήθη σενάρια, με τις αερομεταφορές να αναμένεται να διπλασιαστούν τουλάχιστον στην απόλυτη συμβολή τους στο πρόβλημα της υπερθέρμανσης.
Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει τρόπος να επιτευχθούν οι στόχοι του παγκόσμιου κλίματος χωρίς να συμπεριληφθούν αυτοί οι τομείς στο καθαρό μηδενικό πλαίσιο.
Σε μια γραπτή απάντηση στην πρόταση της Lemke, η ομάδα COP28 είπε ότι ο παγκόσμιος απολογισμός είναι μια διαδικασία που καθοδηγείται από τα μέλη του ΟΗΕ που συμμετέχουν στη Συμφωνία του Παρισιού και καλωσορίζει «όλες τις ευκαιρίες» για την επίτευξη στόχων για το κλίμα.
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «η διεθνής ναυτιλία και η αεροπορία δεν αποτελούν μέρος των διαπραγματευόμενων αποτελεσμάτων στο πλαίσιο» της συμφωνίας.
Δεν διαβάζει έτσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το έγγραφο που υπογράφηκε το 2015.
Ένας εκπρόσωπος της EC επεσήμανε ότι το κείμενο του Παρισιού αναφέρεται σε όλες τις «ανθρωπογενείς εκπομπές» —ή ανθρωπογενείς εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου— που το μπλοκ θεωρεί ότι περιλαμβάνουν τη ναυτιλία και την αεροπορία βιομηχανίες.
Η ώθηση της Ευρώπης για καταμέτρηση αυτών των εκπομπών θα υποστηριχθεί από νέους στόχους.
Η τελευταία νομοθεσία της ΕΕ για το κλίμα περιλαμβάνει στόχους για τη μείωση των εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία και τις αερομεταφορές.
Το μπλοκ θα λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές από ταξίδια πλοίων και αεροπλάνων που καταλήγουν ή προέρχονται από την επικράτειά του.
Και ο εκπρόσωπος της EC πρόσθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συμπεριλάβει τους στόχους για αυτές τις εκπομπές όταν υποβάλει σύντομα αναθεωρημένους στόχους στον ΟΗΕ.
Η αξιολόγηση υποστηρίζεται από ανάλυση από τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Transport & Environment (T&E) που διαπίστωσε ότι η Συμφωνία του Παρισιού «επιβάλλει νομικές υποχρεώσεις» στα κράτη μέλη να υπολογίζουν τη διεθνή αεροπορία και τη ναυτιλία.
Η στάση της COP28 είναι «στην πραγματικότητα αναληθής», δήλωσε ο Jacob Armstrong, εμπειρογνώμονας ναυτιλίας στην T&E.
Ένας εκπρόσωπος της COP28 αναγνώρισε ότι, «ενώ οι εκπομπές από τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές είναι ανθρωπογενείς, οι στρατηγικές για τον περιορισμό των εκπομπών εμπίπτουν στην αρμοδιότητα άλλων φορέων του ΟΗΕ.
Τα δύσκολα
Εδώ είναι που περιπλέκεται περισσότερο.
Οι φορείς του ΟΗΕ που ρυθμίζουν επί του παρόντος τις εκπομπές διεθνών μεταφορών είναι ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).
Πέρυσι, η ICAO υιοθέτησε «μακροπρόθεσμους στόχους φιλοδοξίας» για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Και αυτή την εβδομάδα, ο ΙΜΟ συνεδριάζει σε διάσκεψη στο Λονδίνο για να εξετάσει παρόμοιους στόχους.
Αλλά το να ζητήσουμε από τους αξιωματούχους να υπολογίσουν και να παρουσιάσουν αυτές τις εκπομπές για μια παγκόσμια απογραφή οδηγεί σε ένα παιχνίδι... παράδοσης του δέματος.
Ο εκπρόσωπος της COP28 δήλωσε ότι καλωσορίζει «τις προτάσεις από τον ΙΜΟ και τον ΔΟΠΑ σχετικά με τις εκπομπές, εάν το επιλέξουν».
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το εάν οι φορείς θα εξετάσουν το ενδεχόμενο υποβολής τέτοιων προτάσεων, εκπρόσωποι και των δύο είπαν ότι είναι απόφαση των χωρών μελών για το πώς θα συμπεριληφθούν τα δεδομένα εκπομπών στη διαδικασία COP28.
Η ουσία του προβλήματος
Οι τεχνικές λεπτομέρειες της καταγραφής του άνθρακα για τις εκπομπές διεθνών μεταφορών είναι σίγουρα προκλητικές, αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο δεν έχουν διευθετηθεί.
Το πρόβλημα είναι ότι μερικές χώρες συνεχίζουν να απομακρύνουν ένα ψήφισμα από την ατζέντα, είπε ο Armstrong.
«Το θέμα έβγαινε από την ημερήσια διάταξη κάθε φορά επειδή δεν υπήρχε πολιτική ώθηση για να γίνει αυτό και επειδή πολλές χώρες ήθελαν να το εμποδίσουν», είπε, μεταξύ των οποίων και μεγάλοι εξαγωγείς πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία ή η Ρωσία.
Δυστυχώς, η φυσική δεν ενδιαφέρεται πολύ για την πολιτική.
Είτε οι εκπομπές εκλύονται εντός των συνόρων μιας χώρας είτε όχι, όλες καταλήγουν στην ατμόσφαιρα, πυκνώνοντας την κουβέρτα που θερμαίνει τον πλανήτη.
www.worldenergynews.gr