Με στόχο να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2026 προχωρούν τα έργα για το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης στο Καστέλι. Ο νέος διεθνής αερολιμένας, που θα αντικαταστήσει το ήδη κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης», θα είναι ένα «πράσινο αεροδρόμιο» με ίδια παραγωγή και διαχείριση ενέργεια και θα εναρμονίζεται πλήρως με τις ευρωπαϊκές φιλοδοξίες για το κλίμα, με σχεδιασμό που εστιάζει στη μείωση του αποτυπώματος CO2.
Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης θα υποδέχεται κατά την έναρξη 10 εκατ. επιβάτες, με τις προβλέψεις για τον ελληνικό τουρισμό να ανεβάζουν αυτή την εκτίμηση στα 12 εκατ. από το πρώτο έτος λειτουργίας. Στη διάρκεια της 35ετούς παραχώρησης, αναμένεται να ξεπεράσει και τους 18 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση. Στα μέσα του μήνα, η αναθεωρημένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), πέρασε υπό όρους από την Περιφέρεια Κρήτης, η οποία έθεσε ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας σχετικά με τις οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου.
Γιατί μεγάλωσε ο σχεδιασμός
Όπως εξήγησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης, κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση, υπήρξαν τρεις βασικοί λόγοι για την αλλαγή του σχεδιασμού, που μοιραία έφεραν και μία σχετική καθυστέρηση στην πρόοδο των έργων. Αρχικά, η πανδημία άλλαξε διεθνώς τις απαιτήσεις σχεδιασμού των αεροδρομίων, ενώ άλλαξαν και οι σχετικοί με τη συνθήκη Σένγκεν κανονισμοί. Επίσης, η πορεία του ελληνικού τουρισμού ανέβασε τις εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση, άρα την απαιτούμενη δυναμικότητα του νέου αερολιμένα στο σύνολο της παραχώρησης.
Παρόλα αυτά, ο ίδιος τόνισε πως καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να ανακτηθεί μέρος του χαμένου χρόνου και να δοθεί σε εμπορική λειτουργία το 2026. Επί του παρόντος, τα χωματουργικά έχουν φτάσει το 97%, τα αντιπλημμυρικά το 45%, ενώ προχωρά και η κατασκευή της οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ. Σήμερα η πρόοδος φτάνει στο 26,7%.
Η νέα ΜΠΕ προβλέπει μεταξύ άλλων αύξηση του μεγέθους του κτηρίου του αεροσταθμού (από 71.618,64 τ.μ. στο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο σε 93.572 τ.μ. στον προτεινόμενο σχεδιασμό). Σημειώνεται ότι βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά το νέο τέρμιναλ θα είναι ένα αρχιτεκτονικό διαμάντι. Ακόμη, προσαύξηση της περιοχής εμπορικών χρήσεων με διατήρηση της περιβαλλοντικά αδειοδοτημένης εμπορικής ζώνης, επιφάνειας 443.000 τ.μ. και προσθήκη περιοχής για μελλοντική χρήση με έκταση 282.000 τ.μ.
Θα αυξηθεί, επίσης, η επιφάνεια κατάληψης των επιμέρους δραστηριοτήτων του αεροδρομίου από περίπου 1.158 στρ. σε 1.499 στρ., ενώ αλλαγές θα επέλθουν στους χώρους στάθμευσης οχημάτων και αεροσκαφών.
Το βασικό σημείο προβληματισμού των τοπικών αρχών, σχετικά με τον νέο σχεδιασμό, έχει να κάνει με την οδική σύνδεση του αερολιμένα με το ΒΟΑΚ. Προς
τούτο η ΜΠΕ επιστρέφει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να γίνουν τεχνικές βελτιώσεις, με αστερίσκο να γίνει αποδεκτό το αίτημα για την κατασκευή τούνελ στον βασικό συνδετήριο δρόμο του νέου αεροδρομίου με την περιοχή της Χερσονήσου και τον ΒΟΑΚ, για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.
Ένα ακόμα ζήτημα που έχουν θέσει οι τοπικοί φορείς αφορά στη μεταφορά των καυσίμων που απαιτούνται για τον εφοδιασμό των αεροσκαφών. Δεδομένου ότι το φορτίο θα είναι μεγάλο, εκφράζονται επιφυλάξεις κατά πόσο το έργο αυτό μπορεί να γίνεται μόνο οδικώς.
Συζήτηση για σιδηροδρομική σύνδεση
Το νέο αεροδρόμιο αποτελεί το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο υποδομής στην Κρήτη. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την κατασκευή του ΒΟΑΚ βάζει τα θεμέλια για να μπει το νησί σε μια νέα εποχή, ανοίγοντας τη συζήτηση και για άλλα έργα που θα συμπληρώσουν το παζλ των σύγχρονων υποδομών. Δεδομένου ότι ο νέος διεθνής αερολιμένας χωροθετείται σε απόσταση 25 λεπτών από το Ηράκλειο, το μεγαλύτερο διοικητικό και οικονομικό κέντρο του νησιού, έχει ανοίξει ο διάλογος και για έργα σταθερής τροχιάς.
Όπως πρόσφατα έχει αναφέρει ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης, κ. Νίκος Ξυλούρης, έχει μπει σοβαρά στο τραπέζι η ιδέα της σιδηροδρομικής σύνδεσης του αεροδρομίου Καστελίου με το Ηράκλειο σε πρώτη φάση. Συγχρόνως, δύο μεγάλοι τουριστικοί πόλοι του νησιού, η Χερσόνησος και τα Μάλια, εκτιμάται ότι θα έχουν τεράστιο μεταφορικό έργο τα επόμενα χρόνια για τουρίστες και εργαζόμενους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν μόνο τα λεωφορεία να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες.
www.worldenergynews.gr