Όσον αφορά στη μεγάλη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, ύψους 1,496 δισ. ευρώ, προσδιορίζεται πλέον στο τέταρτο τρίμηνο του 2023. Αυτό μεταφράζεται, κατά τους επιτελείς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε καθυστέρηση ενός έτους σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλεπόταν το περασμένο φθινόπωρο.
Καθυστέρηση που αποδίδεται τόσο στη μεταβολή των οικονομικών συνθηκών από την περίοδο που υποβλήθηκαν οι οικονομικές προσφορές, καθώς και στα επανειλημμένα αιτήματα του προτιμώμενου επενδυτή για παράταση της περιόδου οριστικοποίησης των εγγράφων του διαγωνισμού λόγω της πολυπλοκότητας της συναλλαγής και του δυσμενούς περιβάλλοντος.
Επί του παρόντος, τα απαραίτητα οικονομικά και κατασκευαστικά έγγραφα, που εκκρεμούσαν, υποβλήθηκαν πρόσφατα από τον προτιμητέο επενδυτή, την ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects, και απομένει να συμφωνηθούν με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να διαβιβαστούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο. Εκκρεμότητα, που πάντως ήταν δύσκολο να επιλυθεί προεκλογικά, αποτελεί η υπουργική απόφαση καθορισμού των διοδίων τελών. Προκειμένου να κλείσει θα πρέπει να σχηματιστεί κυβέρνηση, γεγονός που στέλνει αυτή την εξέλιξη μετά τα τέλη Ιουνίου.
Ως προς την τιμή των διοδίων, αυτή αρχικά θα ανέβει σε 0,04 ευρώ/χλμ. από 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα, για να φτάσει σταδιακά μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης στο ύψος των υπολοίπων αυτοκινητόδρομων, δηλαδή 0,06 ευρώ/χλμ.
Για τέλος 2024 τροχοδρομεί η Αττική Οδός
Για τη δεύτερη μεγάλη εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, υπογραμμίζεται στο report της Επιτροπής το έντονο ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα. Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2024. Ουσιαστικά, οι σημερινές προβλέψεις, βλέπουν την υπογραφή σε χρόνο που συμπίπτει με τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.
Δεδομένου όμως ότι κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει καθυστερήσεις στην εξέλιξη του διαγωνισμού ή αστάθμητους παράγοντες, το πλαίσιο είναι ασφυκτικό, καθώς η εν ισχύ παραχώρηση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Πιθανώς αυτό σηματοδοτήσει ενδεχόμενη παράταση κατά τουλάχιστον κάποιους μήνες.
Η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την εκμετάλλευση, διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του αστικού αυτοκινητόδρομου, μετά την τελευταία παράταση, είναι η 10η Ιουλίου 2023.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είναι τα εξής: ABERTIS INFRAESTRUCTURAS, GRUPPO FININC - INC, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – ADRIAN INFRASTRUCTURE, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS ARK HOLDCO, ΙΝΤΡΑΚΑΤ - BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE BIDCO, VAUBAN – DIF – EGIS PROJECTS, MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS – FINCOP INFRASTRUCTURE και VINCI HIGHWAYS – VINCI CONCESSIONS – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – MOBILITY PARTNER.
Οι εξελίξεις στα λιμάνια
Εντός του επόμενου έτους αναμένεται να κλείσουν οι συναλλαγές για τρία λιμάνια, μέσω των διαδικασιών που έχει σε εξέλιξη το Ταμείο. Στην πρώτη φάση, κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους θα ολοκληρωθεί η πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για την αξιοποίηση δύο λιμανιών, του Ηρακλείου και του Βόλου, που έχουν συγκεντρώσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Παράλληλα, το Ταμείο αναζητά, σύμφωνα με τη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, χρηματοδότηση για τις απαραίτητες επενδύσεις αναβάθμισης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, του οποίου η στρατηγική γεωπολιτική σημασία έχει αυξηθεί σημαντικά μετά τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Επισημαίνεται δε, πως ο εντοπισμός κατάλληλων πηγών χρηματοδότησης για επενδύσεις σε κρίσιμες υποδομές που απαιτούνται για την προσέλκυση νέων χρηστών και επιχειρήσεων στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς και σε άλλα μικρά περιφερειακά λιμάνια, αποτελεί το κλειδί για την αύξηση της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του Ταμείου.
www.worldenergynews.gr