Το λιμάνι του Wilhelmshaven στη βόρεια ακτή της Γερμανίας αναδεικνύεται ως κόμβος για τις υποδομές που χρειάζονται για εισαγωγές υδρογόνου και αμμωνίας, παραγωγή υδρογόνου και αποθήκευση εκπομπών άνθρακα υπεράκτιων, σύμφωνα με το Reuters
Το μοναδικό λιμάνι βαθέων υδάτων της Γερμανίας, όπου βρίσκεται η μεγαλύτερη ναυτική βάση της, είναι όπου οι ενεργειακές εταιρείες σχεδιάζουν τώρα να δαπανήσουν περισσότερα από 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια για να βοηθήσουν στην κατασκευή της υποδομής καθαρής ενέργειας που χρειάζεται η χώρα για να σταματήσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο, οπως μεταφέρει το Reuters.
Ο κορυφαίος βιομηχανικός εξαγωγέας της Ευρώπης μόλις κατάφερε να ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση σπεύδοντας να κατασκευάσει αυτοσχέδια πλωτή υποδομή για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με στόχο να καλύψει εν μέρει το κενό που άφησε η Μόσχα.
Το σημαντικό λιμάνι Wilhelmshaven
Αλλά με τις ενεργειακές εταιρείες να κοιτάζουν ήδη πέρα από το LNG προσπαθώντας να μειώσουν τη χρήση ορυκτών καυσίμων, το λιμάνι του Wilhelmshaven στη βόρεια ακτή της Γερμανίας αναδεικνύεται ως κόμβος για τις υποδομές που χρειάζονται για εισαγωγές υδρογόνου και αμμωνίας, παραγωγή υδρογόνου και αποθήκευση εκπομπών άνθρακα υπεράκτιων.
«Θα γίνουμε η καρδιά άντλησης της Γερμανίας μέχρι το 2030», δήλωσε ο Alexander Leonhardt, ο οποίος ηγείται του οργανισμού επιχειρηματικής ανάπτυξης για το Wilhelmshaven, το οποίο έχει πληθυσμό 80.000 κατοίκων.
Οι προκλήσεις για την ανάπτυξή του περιλαμβάνουν ανησυχίες σχετικά με την ενόχληση της άγριας ζωής στην ευαίσθητη Θάλασσα Wadden και τους κινδύνους της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας LNG.
Ο Uwe Oppitz της Rhenus Ports, ο οποίος μιλά για το Energy Hub Port Wilhelmshaven, είπε ότι η Wintershall Dea, η Uniper και η Tree Energy Solutions (TES) σχεδιάζουν να δαπανήσουν συνολικά περισσότερα από 5 δισ. ευρώ στο Wilhelmshaven.
30 εταιρίες ήδη στο λιμάνι
Το Energy Hub Port Wilhelmshaven περιλαμβάνει 30 εταιρείες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι E.ON , RWE και Orsted, καθώς και η πολιτεία καταγωγής του Wilhelmshaven, η Κάτω Σαξονία.
Η Oppitz είπε ότι η επένδυση, το μέγεθος της οποίας δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 2026 και 2030, προσθέτοντας ότι ο συνολικός αριθμός αποκαλύφθηκε υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα δημοσιευθεί ανάλυση.
Η TES, η οποία υποστηρίζεται από τη βελγική εταιρεία ιδιωτικών επενδύσεων AtlasInvest, είπε ότι το συνολικό ποσό ήταν εύλογο.
Η Wintershall Dea είπε ότι σχεδιάζει δύο έργα, που ονομάζονται BlueHyNow και CO2nnectNow.
«Μελέτες σκοπιμότητας εκπονούνται επί του παρόντος και για τα δύο έργα, οι οποίες θα παράσχουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την πρακτικότητά τους», ανέφερε η εταιρεία σε σχόλιο που εστάλη μέσω email.
«Η Wintershall Dea σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ στην τοποθεσία Wilhelmshaven μαζί με τους συνεργάτες της», ανέφερε.
Η Uniper δεν ήταν άμεσα διαθέσιμο για σχόλιο.
Οικονομική άνοδος
Η επενδυτική δέσμευση δημιουργεί ελπίδες ότι τα χρήματα και οι θέσεις εργασίας μπορούν να διοχετευθούν σε μια σχετικά αδύναμη οικονομικά περιοχή και ότι μπορεί ακόμη και να προσελκύσει ορισμένες εταιρείες να μετεγκατασταθούν από τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας στο νότο.
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις περιλαμβάνουν μονάδες ηλεκτρόλυσης που θα μπορούσαν να κλιμακωθούν σε μέγεθος μεγαλύτερο από 1 γιγαβάτ (GW), είπε ο Oppitz.
Το Wilhelmshaven δεν είναι μόνο το σημείο προσγείωσης για αγωγούς και πλοία, αλλά έχει μια ακμάζουσα παρουσία υπεράκτιας αιολικής ενέργειας και σπήλαια αποθήκευσης φυσικού αερίου, ενώ οι σιδηροδρομικές συνδέσεις από κληρονομικές δραστηριότητες αποτελούν επίσης δυνητικό έλξη για νέες επενδύσεις.
Το επείγον για «πράσινο υδρογόνο»
Το Wilhelmshaven, που βρίσκεται ήδη στο πρώτο πλωτό τερματικό LNG (FSRU) της Γερμανίας, το οποίο λειτουργεί από την κρατικά ελεγχόμενη Uniper, είναι επίσης το σημείο όπου η TES πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μια άλλη FSRU μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Και οι δύο εταιρείες σχεδιάζουν να ξεκινήσει η παραγωγή καθαρού αερίου το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας.
Και ενώ η Wintershall Dea δεν θα εμπλακεί στο LNG, θέλει να επαναχρησιμοποιήσει ορισμένες εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Νορβηγία για παραγωγή υδρογόνου, δεσμεύοντας διοξείδιο του άνθρακα από τη διαδικασία και εξάγοντας το σε υγροποιημένη μορφή για μόνιμη υποθαλάσσια αποθήκευση.
Ο δήμαρχος του Wilhelmshaven, Carsten Feist, δήλωσε ότι αναμένει να δημιουργήσει 1.000-2.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα πέντε χρόνια και να διπλασιάσει τα φορολογικά έσοδα των επιχειρήσεων, εάν προχωρήσουν τέτοια σχέδια.
Η χρηματοδότηση από την Ευρώπη
Για να μειώσουν τους λογαριασμούς τους, οι εταιρείες θα αξιοποιήσουν κεφάλαια στο πλαίσιο του προγράμματος χρηματοδότησης έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ελπίζοντας σε επιχορηγήσεις ύψους 30-50%, δήλωσε ο Oppitz.
Η TES είπε ότι είναι πεπεισμένη ότι δεν θα χρειαστούν επιδοτήσεις για τα έργα της.
Η χαρτοποιός PKV, ένας μεγάλος εργοδότης 13 χιλιόμετρα νότια του Wilhelmshaven, σχεδιάζει ένα νέο εργοστάσιο που συνεργαζόμενος με τα λιμενικά έργα θα μπορούσε ίσως να χρησιμοποιήσει την περίσσεια θερμότητας από προγραμματισμένες μονάδες ηλεκτρόλυσης που παράγουν πράσινο υδρογόνο από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Και η χαλυβουργία Salzgitter έχει ήδη συνάψει συμφωνία με την Uniper για την παραλαβή πράσινου υδρογόνου για τις διεργασίες της χαλυβουργίας, αντικαθιστώντας το απαραίτητο υδρογόνο που παράγεται από ορυκτά καύσιμα.
Ο Oppitz είπε ότι άλλες εταιρείες αξιολογούν τις ευκαιρίες που προσφέρει το Wilhelmshaven, με καθαρό υδρογόνο που απαιτείται κυρίως από τα διυλιστήρια, τα χημικά, τα λιπάσματα και τους κατασκευαστές μετάλλων, ενώ η βιομηχανία μπορεί να καλωσορίσει τις επιλογές αποθήκευσης άνθρακα.
Παραγωγή περισσότερων από 30 τεραβατώρων (TWh) υδρογόνου ετησίως από το 2030
Η υπηρεσία προώθησης επιχειρήσεων Wilhelmshaven εκτιμά ότι η περιοχή θα μπορούσε να παράγει περισσότερες από 30 τεραβατώρες (TWh) υδρογόνου ετησίως από το 2030.
Αυτό από μόνο του αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της ζήτησης της Γερμανίας για πράσινο υδρογόνο εκείνη την ημερομηνία, δηλαδή 95-130 TWh, σύμφωνα με εθνική στρατηγική υδρογόνου.
Η Wintershall Dea θέλει να αναπτυχθεί με αυτήν την αγορά, δήλωσε ο επικεφαλής του έργου Andreas Moeller.
Απέρριψε τις προτάσεις ότι οι στρατηγικές δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) είναι απλώς ένας τρόπος επιβίωσης των ορυκτών καυσίμων.
"Δεν θέλουμε να σπρώξουμε το πράσινο υδρογόνο στο πλάι.
Αντίθετα, θέλουμε να υποστηρίξουμε την άνοδο του", είπε.
Ο Gundolf Schweppe, διευθύνων σύμβουλος της Uniper Energy Sales, δήλωσε ότι σχεδιάζει να εισάγει έως και 2,6 εκατομμύρια τόνους πράσινης αμμωνίας στο Wilhelmshaven ετησίως το δεύτερο εξάμηνο αυτής της δεκαετίας.
Αυτό δεν απέχει πολύ από την τρέχουσα παραγωγή της Γερμανίας αμμωνίας, μιας πρώτης ύλης λιπασμάτων, 3 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.
Εν τω μεταξύ, η TES θέλει να φέρει το ανανεώσιμο μεθάνιο με την ονομασία ηλεκτρικό φυσικό αέριο (e-NG) από ηλιακή ενέργεια που παράγεται στο εξωτερικό στο Wilhelmshaven από το 2027.
www.worldenergynews.gr
Ο κορυφαίος βιομηχανικός εξαγωγέας της Ευρώπης μόλις κατάφερε να ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση σπεύδοντας να κατασκευάσει αυτοσχέδια πλωτή υποδομή για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με στόχο να καλύψει εν μέρει το κενό που άφησε η Μόσχα.
Το σημαντικό λιμάνι Wilhelmshaven
Αλλά με τις ενεργειακές εταιρείες να κοιτάζουν ήδη πέρα από το LNG προσπαθώντας να μειώσουν τη χρήση ορυκτών καυσίμων, το λιμάνι του Wilhelmshaven στη βόρεια ακτή της Γερμανίας αναδεικνύεται ως κόμβος για τις υποδομές που χρειάζονται για εισαγωγές υδρογόνου και αμμωνίας, παραγωγή υδρογόνου και αποθήκευση εκπομπών άνθρακα υπεράκτιων.
«Θα γίνουμε η καρδιά άντλησης της Γερμανίας μέχρι το 2030», δήλωσε ο Alexander Leonhardt, ο οποίος ηγείται του οργανισμού επιχειρηματικής ανάπτυξης για το Wilhelmshaven, το οποίο έχει πληθυσμό 80.000 κατοίκων.
Οι προκλήσεις για την ανάπτυξή του περιλαμβάνουν ανησυχίες σχετικά με την ενόχληση της άγριας ζωής στην ευαίσθητη Θάλασσα Wadden και τους κινδύνους της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας LNG.
Ο Uwe Oppitz της Rhenus Ports, ο οποίος μιλά για το Energy Hub Port Wilhelmshaven, είπε ότι η Wintershall Dea, η Uniper και η Tree Energy Solutions (TES) σχεδιάζουν να δαπανήσουν συνολικά περισσότερα από 5 δισ. ευρώ στο Wilhelmshaven.
30 εταιρίες ήδη στο λιμάνι
Το Energy Hub Port Wilhelmshaven περιλαμβάνει 30 εταιρείες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι E.ON , RWE και Orsted, καθώς και η πολιτεία καταγωγής του Wilhelmshaven, η Κάτω Σαξονία.
Η Oppitz είπε ότι η επένδυση, το μέγεθος της οποίας δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 2026 και 2030, προσθέτοντας ότι ο συνολικός αριθμός αποκαλύφθηκε υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα δημοσιευθεί ανάλυση.
Η TES, η οποία υποστηρίζεται από τη βελγική εταιρεία ιδιωτικών επενδύσεων AtlasInvest, είπε ότι το συνολικό ποσό ήταν εύλογο.
Η Wintershall Dea είπε ότι σχεδιάζει δύο έργα, που ονομάζονται BlueHyNow και CO2nnectNow.
«Μελέτες σκοπιμότητας εκπονούνται επί του παρόντος και για τα δύο έργα, οι οποίες θα παράσχουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την πρακτικότητά τους», ανέφερε η εταιρεία σε σχόλιο που εστάλη μέσω email.
«Η Wintershall Dea σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ στην τοποθεσία Wilhelmshaven μαζί με τους συνεργάτες της», ανέφερε.
Η Uniper δεν ήταν άμεσα διαθέσιμο για σχόλιο.
Οικονομική άνοδος
Η επενδυτική δέσμευση δημιουργεί ελπίδες ότι τα χρήματα και οι θέσεις εργασίας μπορούν να διοχετευθούν σε μια σχετικά αδύναμη οικονομικά περιοχή και ότι μπορεί ακόμη και να προσελκύσει ορισμένες εταιρείες να μετεγκατασταθούν από τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας στο νότο.
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις περιλαμβάνουν μονάδες ηλεκτρόλυσης που θα μπορούσαν να κλιμακωθούν σε μέγεθος μεγαλύτερο από 1 γιγαβάτ (GW), είπε ο Oppitz.
Το Wilhelmshaven δεν είναι μόνο το σημείο προσγείωσης για αγωγούς και πλοία, αλλά έχει μια ακμάζουσα παρουσία υπεράκτιας αιολικής ενέργειας και σπήλαια αποθήκευσης φυσικού αερίου, ενώ οι σιδηροδρομικές συνδέσεις από κληρονομικές δραστηριότητες αποτελούν επίσης δυνητικό έλξη για νέες επενδύσεις.
Το επείγον για «πράσινο υδρογόνο»
Το Wilhelmshaven, που βρίσκεται ήδη στο πρώτο πλωτό τερματικό LNG (FSRU) της Γερμανίας, το οποίο λειτουργεί από την κρατικά ελεγχόμενη Uniper, είναι επίσης το σημείο όπου η TES πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μια άλλη FSRU μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Και οι δύο εταιρείες σχεδιάζουν να ξεκινήσει η παραγωγή καθαρού αερίου το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας.
Και ενώ η Wintershall Dea δεν θα εμπλακεί στο LNG, θέλει να επαναχρησιμοποιήσει ορισμένες εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Νορβηγία για παραγωγή υδρογόνου, δεσμεύοντας διοξείδιο του άνθρακα από τη διαδικασία και εξάγοντας το σε υγροποιημένη μορφή για μόνιμη υποθαλάσσια αποθήκευση.
Ο δήμαρχος του Wilhelmshaven, Carsten Feist, δήλωσε ότι αναμένει να δημιουργήσει 1.000-2.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα πέντε χρόνια και να διπλασιάσει τα φορολογικά έσοδα των επιχειρήσεων, εάν προχωρήσουν τέτοια σχέδια.
Η χρηματοδότηση από την Ευρώπη
Για να μειώσουν τους λογαριασμούς τους, οι εταιρείες θα αξιοποιήσουν κεφάλαια στο πλαίσιο του προγράμματος χρηματοδότησης έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ελπίζοντας σε επιχορηγήσεις ύψους 30-50%, δήλωσε ο Oppitz.
Η TES είπε ότι είναι πεπεισμένη ότι δεν θα χρειαστούν επιδοτήσεις για τα έργα της.
Η χαρτοποιός PKV, ένας μεγάλος εργοδότης 13 χιλιόμετρα νότια του Wilhelmshaven, σχεδιάζει ένα νέο εργοστάσιο που συνεργαζόμενος με τα λιμενικά έργα θα μπορούσε ίσως να χρησιμοποιήσει την περίσσεια θερμότητας από προγραμματισμένες μονάδες ηλεκτρόλυσης που παράγουν πράσινο υδρογόνο από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Και η χαλυβουργία Salzgitter έχει ήδη συνάψει συμφωνία με την Uniper για την παραλαβή πράσινου υδρογόνου για τις διεργασίες της χαλυβουργίας, αντικαθιστώντας το απαραίτητο υδρογόνο που παράγεται από ορυκτά καύσιμα.
Ο Oppitz είπε ότι άλλες εταιρείες αξιολογούν τις ευκαιρίες που προσφέρει το Wilhelmshaven, με καθαρό υδρογόνο που απαιτείται κυρίως από τα διυλιστήρια, τα χημικά, τα λιπάσματα και τους κατασκευαστές μετάλλων, ενώ η βιομηχανία μπορεί να καλωσορίσει τις επιλογές αποθήκευσης άνθρακα.
Παραγωγή περισσότερων από 30 τεραβατώρων (TWh) υδρογόνου ετησίως από το 2030
Η υπηρεσία προώθησης επιχειρήσεων Wilhelmshaven εκτιμά ότι η περιοχή θα μπορούσε να παράγει περισσότερες από 30 τεραβατώρες (TWh) υδρογόνου ετησίως από το 2030.
Αυτό από μόνο του αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της ζήτησης της Γερμανίας για πράσινο υδρογόνο εκείνη την ημερομηνία, δηλαδή 95-130 TWh, σύμφωνα με εθνική στρατηγική υδρογόνου.
Η Wintershall Dea θέλει να αναπτυχθεί με αυτήν την αγορά, δήλωσε ο επικεφαλής του έργου Andreas Moeller.
Απέρριψε τις προτάσεις ότι οι στρατηγικές δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) είναι απλώς ένας τρόπος επιβίωσης των ορυκτών καυσίμων.
"Δεν θέλουμε να σπρώξουμε το πράσινο υδρογόνο στο πλάι.
Αντίθετα, θέλουμε να υποστηρίξουμε την άνοδο του", είπε.
Ο Gundolf Schweppe, διευθύνων σύμβουλος της Uniper Energy Sales, δήλωσε ότι σχεδιάζει να εισάγει έως και 2,6 εκατομμύρια τόνους πράσινης αμμωνίας στο Wilhelmshaven ετησίως το δεύτερο εξάμηνο αυτής της δεκαετίας.
Αυτό δεν απέχει πολύ από την τρέχουσα παραγωγή της Γερμανίας αμμωνίας, μιας πρώτης ύλης λιπασμάτων, 3 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.
Εν τω μεταξύ, η TES θέλει να φέρει το ανανεώσιμο μεθάνιο με την ονομασία ηλεκτρικό φυσικό αέριο (e-NG) από ηλιακή ενέργεια που παράγεται στο εξωτερικό στο Wilhelmshaven από το 2027.
www.worldenergynews.gr