Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του ΑΔΜΗΕ το υφιστάμενο Σύστημα Μεταφοράς του νησιού δεν επιτρέπει την ασφαλή μεταφορά ηλεκτρικής ισχύος ανώτερης των 400 – 450 MW
Εκτιμάται ότι ένα τέτοιο έργο θα δημιουργούσε πολύ περισσότερα προβλήματα από οφέλη και η υλοποίηση του είναι μη ρεαλιστική, λόγω σημαντικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών λόγων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές, το σχέδιο παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα με το μεγαλύτερο να έγκειται στην επιλογή της Κρήτης ως περιοχή σύνδεσης της διασυνδετικής γραμμής Ελλάδας-Αιγύπτου με το ελληνικό Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην Κρήτη σήμερα βρίσκονται σε λειτουργία μόνο γραμμές μεταφοράς Υψηλής Τάσης (ΥΤ) (Ονομαστικής Τάσης 150 kV και μέγιστης θερμικής ικανότητας μεταφοράς 200 MVA), το οποίο σημαίνει ότι η δυνατότητα του υφιστάμενου Συστήματος Μεταφοράς να μεταφέρει ενέργεια από το ένα άκρο του νησιού στο άλλο είναι περιορισμένη και σαφέστατα μη επαρκής για να εξυπηρετήσει την μεταφερόμενη ενέργεια από τη Αίγυπτο ισχύος 2.000 ΜW/h.
Ασφαλή μεταφορά
Εξάλλου σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), το υφιστάμενο Σύστημα Μεταφοράς του νησιού δεν επιτρέπει την ασφαλή μεταφορά ηλεκτρικής ισχύος ανώτερης των 400 – 450 MW. Ως εκ τούτου, για να καταστεί τεχνικά εφικτή η απευθείας ηλεκτρική διασύνδεση της Αιγύπτου με την Κρήτη, θα απαιτηθεί εκτεταμένη αναβάθμιση του Συστήματος Μεταφοράς του νησιού πιθανώς στο επίπεδο της Υπερυψηλής Τάσης (400 kV), η οποία θα απαιτούσε νέες υποδομές (γραμμές μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης, Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ), συνοδά έργα σύνδεσης με το υφιστάμενο Σύστημα Μεταφοράς 150 kV), αυξάνοντας έτσι σημαντικά το κόστος υλοποίησης.
Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι οι ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης στο άμεσο μέλλον αναμένεται να ικανοποιούνται πλήρως και με ασφάλεια ήδη με τις προγραμματισμένες και εν εξελίξει επενδύσεις αφενός σε σταθμούς παραγωγής ΑΠΕ (υπάρχει ένα μεγάλο σύνολο έργων ΑΠΕ υπό ανάπτυξη στο νησί), και αφετέρου μέσω της υφιστάμενης AC διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης (μέγιστης μεταφορικής ικανότητας 2 x 200 MVA, σε λειτουργία από τον Ιούλιο 2021), καθώς και της υπό-κατασκευή υποθαλάσσιας HVDC διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης (μέγιστης μεταφορικής ικανότητας 2 x 500 MW) που υλοποιεί η εταιρεία Ariadne Interconnection, 100% θυγατρικής εταιρείας του Ομίλου ΑΔΜΗΕ.
Οι δύο αυτές διασυνδέσεις αναμένεται ότι θα επιτρέπουν την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την ηπειρωτική Ελλάδα προς την Κρήτη για την πλήρη κάλυψη της τοπικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τις ώρες που αυτή δε θα καλύπτεται 100% από την παραγωγή των μονάδων ΑΠΕ του νησιού.
Έργα ΑΠΕ
Όσον αφορά τα υπό ανάπτυξη έργα ΑΠΕ, σήμερα υπάρχουν συστοιχίες αιολικών πάρκων υπό ανάπτυξη από τον Όμιλο Κοπελούζου και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με συνολική εγκατεστημένη ισχύ που ανέρχεται σε 1.000 MW, καθώς και πολλά άλλα έργα ΑΠΕ (κυρίως αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα).
Σημειώνεται επίσης ότι σύμφωνα με την ΡΑΕ, οι μέχρι σήμερα υφιστάμενες άδειες παραγωγής για έργα ΑΠΕ στην Κρήτη ανέρχονται σε 914,7 MW (εξαιρουμένων των προαναφερθέντων αιολικών πάρκων υπό ανάπτυξη), καθώς και 792 MW υβριδικών έργων. Σήμερα η μέση ωριαία συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί της Κρήτης ανέρχεται σε 350-400ΜW/h, ενώ η ετήσια αιχμή φορτίου βρίσκεται στο επίπεδο των 650-700 ΜW.
Δεδομένου του πλήθους των νέων έργων ΑΠΕ στο νησί και των δύο διασυνδέσεων ηπειρωτικής Ελλάδας – Κρήτης (της υφιστάμενης AC διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης και της υπό κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης), η ηλεκτρική ενέργεια που θα μπορούσε να μεταφερθεί μέσω της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αιγύπτου-Κρήτης δεν θα μπορούσε να καταναλωθεί στην Κρήτη, αλλά θα έπρεπε να μεταφερθεί στην ηπειρωτική Ελλάδα. Τα μοναδικά διαθέσιμα υποθαλάσσια καλώδια που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν την παραπάνω ανάγκη είναι το υποθαλάσσιο καλώδιο της AC διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης και το υπό κατασκευή υποθαλάσσιο καλώδιο της DC διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.
Σύμφωνα με τον Ν. 4821/2021, το 50% της δυναμικότητας της DC ηλεκτρικής διασύνδεσης θα χορηγηθεί στα αιολικά πάρκα του Ομίλου Κοπελούζου και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και το υπόλοιπο 50% της δυναμικότητας στα υπόλοιπα νέα έργα ΑΠΕ που θα κατασκευαστούν στο νησί. Ως εκ τούτου, προκειμένου να καταστεί εφικτή η μεταφορά του συνόλου της ενέργειας της ηλεκτρικής διασύνδεσης από την Αίγυπτο στην ηπειρωτική Ελλάδα μέσω της Κρήτης θα πρέπει να κατασκευαστεί ένα πρόσθετο υποθαλάσσιο καλώδιο για τη διασύνδεση Αττικής-Κρήτης με μεταφορική ικανότητα ίση με αυτήν της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αιγύπτου – Κρήτης (2.000 ΜW).
Πρόσθετη διασύνδεση
Η υλοποίηση μίας πρόσθετης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αποκλειστικά για την μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας που θα προέρχεται από την Αίγυπτο θα απαιτούσε την κατασκευή δύο επιπλέον δαπανηρών ΚΥΤ και αντίστοιχων συστημάτων μετατροπής AC/DC και DC/AC (ένα σε κάθε περιοχή σύνδεσης (Κρήτη/Αττική) για τη μετατροπή του εναλλασσόμενου ρεύματος σε συνεχές και αντίστροφα ), αυξάνοντας επιπλέον το συνολικό κόστος κατασκευής κατά τουλάχιστον 800.000.000 ευρώ (ελάχιστο κόστος των δύο μετατροπέων που απαιτούνται) και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Επίσης, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, ο διασυνδετήριος αγωγός GAP προβλεπόταν να συνδεθεί με την υποδομή των αιολικών πάρκων που θα ανέπτυσσε η Eunice, μέσω ενός έργου με την ονομασία "Aegean Project". Το σχέδιο προέβλεπε να εγκατασταθούν τα αιολικά πάρκα σε 23 νησίδες και νησιά και στη συνέχεια να συνδεθούν μέσω ενός άλλου υποβρύχιου καλωδίου διασύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα (Αττική). Ωστόσο, το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος έχει ήδη απορρίψει το έργο, για περιβαλλοντικούς λόγους, αφήνοντας τη διασύνδεση του GAP «ορφανή», δηλαδή χωρίς κανένα μέσο μεταφοράς της ενέργειας από την Κρήτη στην Αττική.
www.worldenergynews.gr